Gå til innhold

Kupton, kan du hjelpe meg? Frykt for at overgrep skal bli avslørt ifbm fødsel ​😢​

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min skal ha vårt første barn. Vi har et godt ekteskap, og han er en fantastisk mann, så det at jeg ikke har delt denne ene tingen med han handler ikke om noe annet enn intens frykt og skam, samt at jeg IKKE vil at det skal være en del av meg og livet mitt. Jeg har gått i terapi for det i flere år, men jeg er ikke klar for å dele med noen andre enn psykologen at jeg har vært utsatt for overgrep. Hvis noen får vite om det, tar jeg livet mitt. Dette er ekstremt seriøst for meg.

Utfordringen nå er at jeg frykter at det skal komme frem under ultralydavtaler eller samtaler med helsepersonell at jeg har vært utsatt for overgrep. At informasjonen skal bli delt uten mitt samtykke, fordi de antar at mannen min vet alt. Hvis det skjer, kan jeg ikke leve med meg selv 😭

Jeg var så dum å dele problemstillingen min i et annet forum, og ble bare dømt for å holde hemmligheter for mannen min, og med beskjeder om at det kommer til å komme frem. Jeg er sikkert dum som også deler det her også, men jeg trenger bare litt støtte og trygghet, og å vite hvordan dette med taushetsplikt fungerer. Om helsepersonell er vare med å slenge ut den typen info hvis man har noen (mannen min) med seg til konsultasjon? Er det lov å dele så sensitiv info uten å ha avklart det først? Vil de lese i notater før jeg kommer inn, og evt. kunne lese at de ikke skal ta opp DEN informasjonen når andre er med meg?

Jeg ble helt knust av å få kritikk for å ikke ha delt akkurat dette med mannen min i det andre forumet. Og jeg føler meg maktesløs i situasjonen, og vet ikke hvordan jeg skal takle dette. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom dette 😔

Anonymkode: e4647...992

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har taushetsplikt og alle skjønner at ikke all info deles mellom ektefeller. Så ta det helt med ro. Og ikke bry deg om andres meninger i det andre forumet, de tar fullstendig feil.

Anonymkode: 1efd5...9de

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har taushetsplikt og alle skjønner at ikke all info deles mellom ektefeller. Så ta det helt med ro. Og ikke bry deg om andres meninger i det andre forumet, de tar fullstendig feil.

Anonymkode: 1efd5...9de

Takk for det 💛

Skrevet

Taushetsplikten hos helsepersonellet er noe som står enormt sterkt. Dette er av helsetjenestens interesser, da det skal være trygt for alle å oppsøke helsehjelp - selv om man har begått lovbrudd. Jeg har forstått at det står så sterkt at man kan innrømme lovbrudd til lege/psykolog uten at vedkommende vil gjøre noe med det. Men unntaket er dersom barn eller andres liv/helse kommer til å komme i fare i (særlig nær) fremtid.

Så for deg i ditt tilfelle er det fullstendig trygt å gå på konsultasjoner, men be om at det understrekes i hver eneste notat at du ikke ønsker at din samboer skal få vite om overgrepet. Det er mulig at det også kan legges på en førsteside i journalen din? Jeg har forstått at i enkelte journalsystemer har de mulighet for å skrive de viktigste punktene vedr. pasienten på en førsteside i journalen.

Det at du ble møtt med uforstand fra det andre forumet (jeg mistenker er Kvinneguiden), viser bare at du ble møtt med mennesker som ikke vet konsekvensene av hva det vil si å være utsatt for overgrep og hvor komplisert det kan være for den som må leve med senvirkningene av det resten av sitt liv. Svært trist og urettferdig at du ble utsatt for en slik urett, men jeg er glad du i det minste går i terapi. Jeg håper du en dag kommer frem til den erkjennelsen at det ikke er du som har grunn til å skamme deg for noe en annen har gjort mot deg - du er helt uskyldig.

Jeg respekterer deg for det valget du tar, fordi det er ditt liv og din hverdag som ingen andre kan si noe om - likevel ønsker jeg bare å si: Kan hende at du vil oppdage at din man kan bli en svært god støttespiller dersom du gir ham anledning til det? Mulig det for han vil da falle mange puslespillbiter på plass i hodet... Men det er da viktig at dere klarer å snakke åpent og godt sammen. Det betyr ikke at han har rett til å vite alle detaljer, langt ifra, men bare at det har skjedd noe og ca. alder. Det er svært tungt å bære på en slik tung og mørk hemmelighet alene, som også er en så stor del av livet ditt. Du må jo da på et vis planlegge for et emne som ikke eksisterer i hans verden, men som opptar din verden sikkert nokså mye av tiden (jeg kan bare snakke slik jeg selv erfarer det som selv er overgrepsutsatt og går i terapi for det).

Ønsker deg lykke til med tiden fremover - du går en spennende tid i møte. Gled deg sammen med den stolte faren over det kommende barnet. Jeg håper også at du ikke er redd for å be om å få ting lagt til rette for deg slik du føler at du trenger det...

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg og mannen min skal ha vårt første barn. Vi har et godt ekteskap, og han er en fantastisk mann, så det at jeg ikke har delt denne ene tingen med han handler ikke om noe annet enn intens frykt og skam, samt at jeg IKKE vil at det skal være en del av meg og livet mitt. Jeg har gått i terapi for det i flere år, men jeg er ikke klar for å dele med noen andre enn psykologen at jeg har vært utsatt for overgrep. Hvis noen får vite om det, tar jeg livet mitt. Dette er ekstremt seriøst for meg.

Utfordringen nå er at jeg frykter at det skal komme frem under ultralydavtaler eller samtaler med helsepersonell at jeg har vært utsatt for overgrep. At informasjonen skal bli delt uten mitt samtykke, fordi de antar at mannen min vet alt. Hvis det skjer, kan jeg ikke leve med meg selv 😭

Jeg var så dum å dele problemstillingen min i et annet forum, og ble bare dømt for å holde hemmligheter for mannen min, og med beskjeder om at det kommer til å komme frem. Jeg er sikkert dum som også deler det her også, men jeg trenger bare litt støtte og trygghet, og å vite hvordan dette med taushetsplikt fungerer. Om helsepersonell er vare med å slenge ut den typen info hvis man har noen (mannen min) med seg til konsultasjon? Er det lov å dele så sensitiv info uten å ha avklart det først? Vil de lese i notater før jeg kommer inn, og evt. kunne lese at de ikke skal ta opp DEN informasjonen når andre er med meg?

Jeg ble helt knust av å få kritikk for å ikke ha delt akkurat dette med mannen min i det andre forumet. Og jeg føler meg maktesløs i situasjonen, og vet ikke hvordan jeg skal takle dette. Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom dette 😔

Jeg skjønner din bekymring og mener at den ikke er helt urealistisk dersom overgrep er nevnt i din somatiske journal. Tror jeg ville ha sjekket hva som står i journalen, og hvis det i somatisk journal står noe om overgrepet ville jeg ha bedt sykehuset sørge for at dette ikke var noe som ble tatt opp med deg uten at du selv tar initiativ til dette. Hvis psykologen er den eneste du har snakket med dette om, så kan du også spørre psykologen om du har grunn til å bekymre deg for at annet helsepersonell skal få innsyn i det du har fortalt. 

Skrevet

Jeg er enig med frosken (også) her. Hvis dette kun står i psykiatrisk journal som de ikke har tilgang til på somatisk, er det svært trygt. Men om det står i somatisk journal, forstår jeg din bekymring. Selv om taushetsplikten er klar på dette, er det min erfaring at det er skremmende mange helsearbeidere som er utrolig korttenkte. "Ja, men jeg trodde da at...."   Dette gjelder ikke bare den som utfører ultralyd, men alle som vil komme i kontakt med deg i løpet av svangerskap, fødsel og barselstid.

Kan du få til et møte kun med "din" jordmor på forhånd for å drøfte dette?

Skrevet
kupton skrev (49 minutter siden):

Jeg er enig med frosken (også) her. Hvis dette kun står i psykiatrisk journal som de ikke har tilgang til på somatisk, er det svært trygt. Men om det står i somatisk journal, forstår jeg din bekymring. Selv om taushetsplikten er klar på dette, er det min erfaring at det er skremmende mange helsearbeidere som er utrolig korttenkte. "Ja, men jeg trodde da at...."   Dette gjelder ikke bare den som utfører ultralyd, men alle som vil komme i kontakt med deg i løpet av svangerskap, fødsel og barselstid.

Uff, ja, det er så lett for en annen å ta for gitt at partneren vet - og plutselig er et ord sagt og uten at han eller hun har villet det, har vedkommende sluppet det som oppleves som en enorm emosjonell bombe. Jeg holder likevel fast med at det om funksjonen finnes i det aktuelle journalsystemet, kan dette skrives på din førsteside.

Mulig den samtalen med jordmor, som @kupton anbefaler og som høres svært klok ut, kan ordnes over telefon, dersom det ellers lar seg vanskelig møte opp fysisk.
En ting er i hvert fall sikkert, at dette er din historie og dersom du ikke ønsker å dele den med noen, skal du ikke måtte det - du er selv eier over din egen historie. Min samboer vet svært lite om hva konkret som har skjedd av hva jeg har blitt utsatt for, og jeg ønsker det slik av hensyn til oss begge. Det er ikke noe som trenger å ta stor plass i vår hverdag sammen. Jeg tenker at det er nåtid og fremtid som er viktig for vår del sammen. Fortiden ønsker jeg å legge bak meg i terapirommet og er på god vei :) 

Skrevet
kupton skrev (8 timer siden):

I Helse Nord er "sløret" mellom psyk/somatikk helt borte etter innføring av DIPS Arena. Det vil si at psykiateren min ser alle dokumenter i SO-journal og SO-personell ser alle dokumenter fra psykiatri - uten å bruke blålys/akutt tilgang. 

Revmatologene har ved flere anledninger åpnet dokumenter fra psyk-timene. Da ble jeg ordentlig streng, og sa at når overgrepstraumene mine blir relevant for medisinering av revmatismen min så informerer jeg om det og at jeg på ingen måte godtar snok. 

Anonymkode: 90819...b1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I Helse Nord er "sløret" mellom psyk/somatikk helt borte etter innføring av DIPS Arena. Det vil si at psykiateren min ser alle dokumenter i SO-journal og SO-personell ser alle dokumenter fra psykiatri - uten å bruke blålys/akutt tilgang. 

Revmatologene har ved flere anledninger åpnet dokumenter fra psyk-timene. Da ble jeg ordentlig streng, og sa at når overgrepstraumene mine blir relevant for medisinering av revmatismen min så informerer jeg om det og at jeg på ingen måte godtar snok. 

Går det ikke an begrense tilgangen for leger som strengt tatt ikke har noe med psyk-delen å gjøre? Det er jo et skikkelig dårlig system hvis ikke.

Anonymkode: 92a90...4a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går det ikke an begrense tilgangen for leger som strengt tatt ikke har noe med psyk-delen å gjøre? Det er jo et skikkelig dårlig system hvis ikke.

Anonymkode: 92a90...4a7

Hvert enkelt sykehus kan gjøre det, via IT-avdelingen. Men det må fysisk skrues på, og ikke for enkelte leger f.eks. (om man ikke velger å sperre psyk journal for enkelte personer, eller fra psyk til somatikk).

Foreløpig mener styret i nordlandssykehuset at denne skal være på, og UNN som snart får Arena (evt nettopp fått) skal også ha denne på. 

Jeg som pasient syns det er ubehagelig, endel behandlere syns det og, men mange syns det gjør behandling enklere. Og jeg er enig i enkelte situasjoner! F.eks akuttinnlagt i akuttmottak og er ved dårlig bevissthet og må ha gyn eller rektum-undersøkelse - greit å se om det er en historikk på overgrep. Eller utagerende - historikk for alvorlig psykisk lidelse. Men det klarer de likevel å se ved å beslutte seg tilgang. 

Nå føles det bare "for enkelt" å gå inn i dokumenter, for nå er de så mer synlig og tilgjengelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå føles det bare "for enkelt" å gå inn i dokumenter, for nå er de så mer synlig og tilgjengelig. 

Jeg ser så absolutt det er store fordeler å gå til privat avtalespesialist med tanke på at psykiatrisk journal da ikke ligger offentlig tilgjengelig for alle helsepersonell (og meg selv). Om dette skulle blitt endret, hadde jeg nok valgt å begrense for innsyn for kreti og pleti. Jeg ser jo f.eks. hvilken research det ser ut til at enkelte leger tar seg tid til for å skrive en oppsummering av tidligere hendelser i min helsehistorie... Eller om det er sekretærer som settes til dette vet jeg ikke, men de må ha gått igjennom dokumenter både innen somatisk og psykiatrisk helse som er så gamle som 13-14 år på det eldste... Jeg snakker nå om mottak på somatisk akkuttmottak, for ordens skyld :) 

Skrevet

Dette vil aldri bli noe tema uten at du tar det opp. Det er svært mange som blir utsatt for overgrep… 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...