Gå til innhold

Slutte med antidepressiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har engstelig og unnvikende Pf, og har  gått til behandling (fra og til) og brukt antidepressiv de siste 15-20 årene. Jeg har fått det gradvis værre, spesielt mht depresjon og sosial fungering. Jeg har prøvd wellbutrin og brintilix ett årstid, men sluttet pga fysiske bivirkninger. Jeg følte meg ikke noe bedre heller. Ellers har jeg gått på 2*150 mg aurorix siden 2012. 

Har nå fått tilbud om langtidsbehandling med fokus på min pf. I denne forbindelse kom tema om medisisring opp, og spørsmålet om jeg rett og slett skal stoppe da jeg åpenbart ikke har blitt bedre med medisinbruk. 

Jeg er enig med behandler, og har lyst til å kutte ut. Det er vel ikke meningen at man skal gå på antidep livet ut. Da jeg begynte i 2012 sa behandler at medisinering skal foregå i en begrenset periode ved siden av behandlingen. Det er nå gått 9 år.... 

Jeg prøvde å slutte for ca 5 år siden, følte at jeg mye værre, og begynte straks igjen. Redd for at det samme skal skje igjen. Har hørt at man får en form for abstinens fordi hjernen er vant til kjemikalie tilskudd, men vil dette normalisere seg etter en stund? Er mye av forværringen innbilt? At jeg ubevisst føler meg værre og forklarer dette med manglende antidep? 

Har noen erfaringer? 

Anonymkode: d3ce8...354

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har psykoselidelse, med angstsymptomer. Jeg gikk på zoloft i 17 år ved siden av AP. Jeg kuttet etter råd fra psykiater. Bortsett fra litt svimmelhet har jeg ikke merket noe som helst. Ikke økning i OCD, ikke økning i panikkanfall,  ikke økning i generell angst. Men jeg føler litt sterkere. I begynnelsen når jeg seponerte kunne jeg bli så påvirket av en film at jeg gråt litt og slike ting. Det er veldig utypisk meg.

Anonymkode: a73d2...c87

Skrevet

Takk for kommentarer, det er kanskje ikke så dårlig å føle litt mer

Skrevet

Jeg orker ikke argumentere om dette 

Men uansett anbefaler jeg langsom nedtrapping om du velger å prøve uten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! Jeg har engstelig og unnvikende Pf, og har  gått til behandling (fra og til) og brukt antidepressiv de siste 15-20 årene. Jeg har fått det gradvis værre, spesielt mht depresjon og sosial fungering. Jeg har prøvd wellbutrin og brintilix ett årstid, men sluttet pga fysiske bivirkninger. Jeg følte meg ikke noe bedre heller. Ellers har jeg gått på 2*150 mg aurorix siden 2012. 

Har nå fått tilbud om langtidsbehandling med fokus på min pf. I denne forbindelse kom tema om medisisring opp, og spørsmålet om jeg rett og slett skal stoppe da jeg åpenbart ikke har blitt bedre med medisinbruk. 

Jeg er enig med behandler, og har lyst til å kutte ut. Det er vel ikke meningen at man skal gå på antidep livet ut. Da jeg begynte i 2012 sa behandler at medisinering skal foregå i en begrenset periode ved siden av behandlingen. Det er nå gått 9 år.... 

Jeg prøvde å slutte for ca 5 år siden, følte at jeg mye værre, og begynte straks igjen. Redd for at det samme skal skje igjen. Har hørt at man får en form for abstinens fordi hjernen er vant til kjemikalie tilskudd, men vil dette normalisere seg etter en stund? Er mye av forværringen innbilt? At jeg ubevisst føler meg værre og forklarer dette med manglende antidep? 

Har noen erfaringer? 

Jeg har sluttet flere ganger og har blitt skikkelig dårlig.  Prøvde en stund med litt lavere dose (legens forslag) men det var heller ikke helt bra. Etter at jeg økte dosen så merker jeg at livet er litt lettere å leve. Har dessuten fått tilbakemelding fra andre at jeg virker litt gladere. 

Hvis det var hjertemedisin du gikk på, ville du da ha sluttet?

Skrevet

Jeg har samme diagnoser og jeg synes ikke du skal slutte med medisiner. Har du forsøkt Lamictal? Det i kombinasjon med Wellbutrin hjalp meg. Ellers bra du skal i behandling.

Anonymkode: 63884...1e5

Skrevet
Janvl skrev (18 timer siden):

Takk for kommentarer, det er kanskje ikke så dårlig å føle litt mer

Ja, men mitt svar var kanskje litt dumt. Du har jo en annen type sykdom enn det jeg har, og kanskje større behov for AD. Da de symptomene du nevnte behandles med AD. Mens min behandles typisk med AP.  Vurder dette før du bestemmer deg. Hadde jeg sluttet på AP som er min hovedmedisin hadde jeg nok blitt dårligere.

Anonymkode: a73d2...c87

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 17.43):

Har noen erfaringer? 

Jeg har en anen lidelse enn deg, tilbakevendende depresiv lidelse, og der peker nå flere studier på at om en har hatt minst to tilbakefall (?) bør en medisineres med antidepressiva livet ut for å redusere alvorlige tilbakefall. Jeg mener at tilbakefallsprosenten var så høy som opp mot 80% for de som sluttet på antidepressiva, men det er en stund siden jeg leste artikkelen. Jeg har selv gått på Brintellix siste 5 år og har god effekt av denne med så å si ingen bivirkninger. Nå har jeg også nylig trappet ned igjen fra 20 mg til 10 mg og brukte et halvt år på det uten at det førte til vansker. Men jeg tenker å gå på Brintellix livet ut, så lenge jeg kan slippe en svært dyp dal, med selvmordsplaner og flere måneders innleggelse - og alt hva det fører med seg i mitt tilfelle, er det en svært liten pris å betale for å holde seg stabil. Jeg tar jo uansett 15 andre tabletter i døgnet, så...

Om du ikke har alvorlige bivirkninger av Aurorix, kan jeg ikke helt se det store problemet med å gå på medisinen. Du vet jo ikke om den er med på å holde deg der du er nå eller om du blir svært mye dårligere om du slutter på den. Jeg mener at Aurorix skal ha ord på seg for å være en god medisin.

@emilie321 sier det så fint: Om det er en hjertemedisin, ville du da sagt at "nå vil jeg ikke gå på denne mer"? :) Jeg synes psykiatriske pasienter i for stor grad har anledning til å tukle med egne medisiner... Og i mange tilfeller går det utover de sykeste...

Skrevet
emilie321 skrev (På 17.10.2021 den 22.55):

Jeg har sluttet flere ganger og har blitt skikkelig dårlig.  Prøvde en stund med litt lavere dose (legens forslag) men det var heller ikke helt bra. Etter at jeg økte dosen så merker jeg at livet er litt lettere å leve. Har dessuten fått tilbakemelding fra andre at jeg virker litt gladere. 

Hvis det var hjertemedisin du gikk på, ville du da ha sluttet?

Word! For meg er det viktigeste at eg fungerer. Eg var veldig stigmatiserende til medisiner i starten, når det smalt for meg… Men etterhvert har skjønt at medisine hjalp meg.. Eg går jevnlig til psykolog, som eg bruker som primær hjelp, men eg hadde aldri klart og faktisk lære det psykologen lærte meg, om det ikke var for medisinene. 

I mitt tilfelle så er samtaleterapi og medisiner løsningen. Om det blir livet ut, gidder eg ikke tenke på i dag. 

Men hva så, det er som Emilie123 sier; hvis det var hjertemedisinen din, ville du da sluttet?!❤️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...