Gå til innhold

Hva legger du i begrepet "bekjent"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Leksikon sier: "Person man vet hvem er, uten at man nødvendigvis kjenner vedkommede.". Men føler den definisjonen blir for vid?

Anonymkode: 14d93...60f

Den er kanskje for vid på den måten at det er svært mange man vet hvem er, som man ikke vil kalle bekjente. F.eks. kjenner jeg jo til hundrevis, om ikke tusenvis, av politikere, journalister, forfattere, idrettsfolk, TV-folk, musikere og alle mulige andre man vet om. Jeg vil ikke dermed kalle dem bekjente.

Annonse

bekjent (bokmål/riksmål/nynorsk) Som man vet om. meg bekjent 

bekjent m (bokmål/nynorsk), c (riksmål) Person man vet hvem er, uten at man nødvendigvis kjenner

Slik jeg forstår dette trenger man ikke å kjenne personen noe særlig for å kalle hen bekjent.  Jeg oppfatter det ikke slik at hen ikke skal vite hvem jeg er.

Jeg ville aldri kalt de jeg har hilst på en gang og kanskje ikke husker meg igjen som bekjente.  Jeg må treffe dem oftere og vite hva de heter i hvert fall.  Jeg trenger kanskje ikke vite noe om dem personlig, men hilser på dem og de tilbake når jeg møter dem.
Seida skrev (19 timer siden):

Bekjente for meg er folk jeg har hilst på og snakket litt med, ja folk jeg vet hvem er men ikke er blitt venn med. Typisk skole/utdanning.

Ja, enig med deg i det. Folk en treffer gjennom jobb, skole, fritidsaktiviteter, naboer etc, som en har hilst på og pratet litt med og vet navnet på, men som en ikke har delt så mye personlig med.

Seida skrev (På 19.10.2021 den 14.25):

Bekjente for meg er folk jeg har hilst på og snakket litt med, ja folk jeg vet hvem er men ikke er blitt venn med. Typisk skole/utdanning.

påskelilje skrev (7 timer siden):

Ja, enig med deg i det. Folk en treffer gjennom jobb, skole, fritidsaktiviteter, naboer etc, som en har hilst på og pratet litt med og vet navnet på, men som en ikke har delt så mye personlig med.

Enig! 

Jeg var i ett forhold, og trodde jeg ble venner med exen sine venner. Men det ble jeg altså ikke. Så de folkene er vel en slags bekjente. Ikke venn med noen på facebook eller noe sånn. Jo en da, men han skriver jeg aldri med.

Anonymkode: c7c7b...0bb

UtakknemligDiva

Dette blir slik analysering som jeg vil slutte med. Men en bekjent er noe jeg vil kalle noe mildere enn en venn. En person du vet hvem er, kjenner, kan slå av en prat med eller møte av og til men som ikke nødvendigvis vet alt om deg eller støtter deg. 
Jeg kan også bruke det om personer jeg ikke anser som venner, men som jeg vet veldig godt hvem er. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...