Gå til innhold

Kupton: gravid og blodsukkerfall grunnet litium. Hvordan funger det?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i andre trimester, og ved et par anledninger har det blitt plukket opp at blodsukkeret mitt har ligget på 3.5 og 2.0. Ved den siste målingen ble jeg innlagt på sykehus. De forklarte det lave blodsukkeret med litiumbruken, og jeg har fått noen tiltak som skal forebygge at det skjer igjen/for å følge med på bs.

Legene jeg snakket med kunne ikke forklare meg mekanismen for hvordan litium påvirker blodsukkeret. Tenkte kanskje du visste noe om dette? Jeg er nysgjerrig på om litium "spiser" glukose, om det gjør at sukker tas opp dårligere, om det påvirker insulinet eller andre hormoner i kroppen, om hvordan litium påvirker bs akkurat hos gravide (hadde ikke dette problemet før jeg ble gravid).

Hvis du kan noe om dette hadde jeg satt stor pris på svar 😊

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det kan hypoglykemi hos pasienter på litium mangle den naturlige økning i glukagon som respons på hypoglykemien. 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0026049586901708

kupton skrev (3 timer siden):

Slik jeg har forstått det kan hypoglykemi hos pasienter på litium mangle den naturlige økning i glukagon som respons på hypoglykemien. 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0026049586901708

Okei, interessant. Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...