Gå til innhold

Stadige feil hos i medisiner fra hjemmetjenesten

Anbefalte innlegg

Nok en gang er det feil i dosett fra hjemmetjenesten. Skal ha orfiril på 300 mg morgen og 450 på kvelden, men har fått 600 på morningen og 900 på kvelden. Det står rett på dosetten, men innholdet er feil. Og dette er for nte gang det er feil fra de. Er det flere som opplever feil i medisiner fra de? Og her jeg bor er det ikke mulig å få tak i hjemmetjenesten etter kl 15 for da er det ikke folk på kontoret. Blir bare mer og mer oppgitt og vurderer å kutte ut orfirilen pga rotet som jeg så ofte må rydde opp i for orfirilen må i dosett og er der feilen skjer mest. 

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det har jeg opplevd også! Ofte!! Men jeg ordner med medisinen selv nå heldigvis. 🙂

Anonymkode: 3d023...262

Ja det vurderer jeg og å gjøre. Trenger egentlig hjemmetjenesten for å holde orden på og å huske medisinene, men hjemmetjenesten er nesten verre enn meg 🙈

aa-k-j skrev (3 minutter siden):

Ja det vurderer jeg og å gjøre. Trenger egentlig hjemmetjenesten for å holde orden på og å huske medisinene, men hjemmetjenesten er nesten verre enn meg 🙈

Men kan du ikke kjøpe sånn lite dosett på apoteket? Da blir det lettere å se om du har tatt dagens medisiner. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kan du ikke kjøpe sånn lite dosett på apoteket? Da blir det lettere å se om du har tatt dagens medisiner. 

Lite dosett? Kapsene til orfirilen er ganske store. Og de vil helst ikke jeg ska være uten hjelp fra kommunen og hjemmetjenesten er eneste jeg har der nå. 

Det var en del avvik, ikke bra. Dette må du sende inn en klage på, her må det gjøres noe med rutinene.  Det kan bli direkte livsfarlig for enkelte  brukere vis de får feil dose av medisiner. 

Anonymkode: 552fb...e71

Annonse

aa-k-j skrev (2 timer siden):

Nok en gang er det feil i dosett fra hjemmetjenesten. Skal ha orfiril på 300 mg morgen og 450 på kvelden, men har fått 600 på morningen og 900 på kvelden. Det står rett på dosetten, men innholdet er feil. Og dette er for nte gang det er feil fra de. Er det flere som opplever feil i medisiner fra de? Og her jeg bor er det ikke mulig å få tak i hjemmetjenesten etter kl 15 for da er det ikke folk på kontoret. Blir bare mer og mer oppgitt og vurderer å kutte ut orfirilen pga rotet som jeg så ofte må rydde opp i for orfirilen må i dosett og er der feilen skjer mest. 

Jeg synes det er overraskende hvor mange som får hjelp fra hjemmetjenesten mht medisiner. Kan det ikke være en bedre løsning å legge i dosett selv en dag i uken? 

frosken skrev (39 minutter siden):

Jeg synes det er overraskende hvor mange som får hjelp fra hjemmetjenesten mht medisiner. Kan det ikke være en bedre løsning å legge i dosett selv en dag i uken? 

Hvis jeg skal avslutte hjemmetjenesten må jeg gå via fastlegen da det er den som avgjør det. Mulig jeg må ta det opp med psykiateren jeg nylig begynte hos og. Det er ikke alltid bruker av en tjeneste kan bestemme selv pga regler kommunen må forholde seg til som f.eks medisiner. 

Endret av aa-k-j

Det der er alvorlig synes jeg! Hvis hjemmetjenesten hadde gjort så drøye feil til stadighet, ville jeg heller tatt meg av det selv. Det er absolutt ikke alle som er så våkne at de kontrollerer hva som ligger i dosetten de får utlevert, og konsekvensen av det kan i verste fall bli fatale. Hva med multidoseordning? Hvis man får det levert av hjemmetjenesten mottar, trenger man ikke betale noe særlig mer enn vanlig egenandel fram til frikort. 

Alarm på telefon kan være til hjelp om det er vanskelig å huske og ta medisinene. 

FjellOgDalar skrev (2 timer siden):

Det der er alvorlig synes jeg! Hvis hjemmetjenesten hadde gjort så drøye feil til stadighet, ville jeg heller tatt meg av det selv. Det er absolutt ikke alle som er så våkne at de kontrollerer hva som ligger i dosetten de får utlevert, og konsekvensen av det kan i verste fall bli fatale. Hva med multidoseordning? Hvis man får det levert av hjemmetjenesten mottar, trenger man ikke betale noe særlig mer enn vanlig egenandel fram til frikort. 

Alarm på telefon kan være til hjelp om det er vanskelig å huske og ta medisinene. 

Orfirilen kan av ukjent årsak ikke legges i multidose. Det er kapseler så mulig det er derfor, men resten er i multidose. Vurderer å avslutte hjemmetjenesten og heller søke om å få miljøarbeider 1 eller 2 ganger i uka for å komme meg mer ut. Det har heldigvis ikke vært mye feil i dosett, men mye feil generelt om medisiner. Har fått for lite medisiner når jeg skulle vekk, de ville utlevere for 2 uker istedenfor 1, endringer i medisiner gjort feil selv om fastlegen ga korrekt beskjed, for mye medisiner, de har kommet til feil tid osv. Til og med fastlegen sa jeg måtte sjekke for det skjedde feil hos de av og til. 

Hvorfor de ikke kan legge Orfiril i multidose vet ikke jeg heller. Jeg får personlig et annet medikament som er i kapselform i multidose, så det er ikke godt å si. 

Miljøarbeider høres jo lurt ut om du ønsker hjelp til å komme deg litt mer ut. Det å huske medisiner er det mulig å lage seg noen rutiner på. Eksempelvis ha medisinene stående et sted så man ser de, påminnelser på telefon, legge i dosetten en fast ukedag ol.  

FjellOgDalar skrev (12 minutter siden):

Hvorfor de ikke kan legge Orfiril i multidose vet ikke jeg heller. Jeg får personlig et annet medikament som er i kapselform i multidose, så det er ikke godt å si. 

Miljøarbeider høres jo lurt ut om du ønsker hjelp til å komme deg litt mer ut. Det å huske medisiner er det mulig å lage seg noen rutiner på. Eksempelvis ha medisinene stående et sted så man ser de, påminnelser på telefon, legge i dosetten en fast ukedag ol.  

Kan det være fordi enkelte medisiner ikke skal utsettes for lys over tid og/eller er ømfintlig for fuktighet? 

Nå har jeg fått enda mer å tenke på 🙈 bør kanskje operere i håndleddet i følge fastlegen. Heldigvis bestemmer jeg jo selv og er i tvil. Det er slitasje i et bein og jeg har problemer sånn on og off og 3 generasjoner har slitasjegikt så jeg er jo utsatt for det. Var snakk om å sette inn en skrue i beinet så er jo ikke spesielt omfattende. Men jeg tenker om det er nødvendig for vet jo ikke hvordan håndleddet blir etterpå. Blir det verre eller bedre liksom. Har vært mye i røntgen og mr i det siste pga håndleddet.  

Annonse

aa-k-j skrev (På 27.10.2021 den 16.00):

Orfirilen kan av ukjent årsak ikke legges i multidose. Det er kapseler så mulig det er derfor, men resten er i multidose.

Jeg ble nå nysgjerrig og måtte sjekke hvorfor kapslene ikke kan legges i multidose, når de kan legges i dosett, og av hva jeg kan forstå ut av Felleskatalogen, skyldes det risiko for å bli utsatt for fuktighet. Det står at bl.a. kapslene må oppbevares i originalembalasje for å beskytte mot fuktighet samt ikke varmere forhold enn 30 gr. Det første forholdet gjelder en del andre tabletter også :) 

Sitat

Det har heldigvis ikke vært mye feil i dosett, men mye feil generelt om medisiner. Har fått for lite medisiner når jeg skulle vekk, de ville utlevere for 2 uker istedenfor 1, endringer i medisiner gjort feil selv om fastlegen ga korrekt beskjed, for mye medisiner, de har kommet til feil tid osv. Til og med fastlegen sa jeg måtte sjekke for det skjedde feil hos de av og til. 

Jeg hadde svært mye av de samme erfaringene som deg. Jeg kom plutselig til å tenke over det for en ukes tid siden, for da gikk det opp for meg at ordningen med hjemmesykepleien har så å si fungert nesten knirkefritt ca. siste tre årene. Men før det var det feil i 50% eller mer av leveransene deres (i hovedsak tidspunkt og i blant medisiner) og i tre måneders tid, i en periode hvor jeg trappet ned en medisin og trappet opp en annen medisin, var det 90% feil i leveringen (altså dosert feil, lagt feil osv. samt at de kom til mange tidspunkt og jeg måtte etterlyse de gjentatte ganger).

Det hele ble i orden, både der og da og på lang sikt, etter at jeg til sist tok en telefon og ba om å få snakke med leder av hjemmesykepleien her i området. Vi hadde en fin, men alvorlig prat sammen, der hun var enig i at slik kunne det ikke fortsette. Jeg tror de virkelig gjorde en innsats for å ordne opp i systemene sine. Hjemmesykepleien ønsker jo ikke å levere feil tjenester. Jeg foreslår å forsøke kommunikasjon som tiltak om du egentlig ønsker å fortsette med hjemmesykepleietjeneste. Det bedret seg i hvert fall. Jeg vet at den telefonen også utløste en større gjennomgang av hele hjemmesykepleietjenesten i kommunen.

Til @frosken , så er det ikke et alternativ for alle å ikke kunne dosere selv - men jeg tror ikke det var de tilfellene du siktet til. Men da jeg startet opp med hjemmesykepleie, var det primært for å ikke ha store mengder med medisiner hjemme hos meg. I dag er ikke det en samme problemstilling.

frosken skrev (På 26.10.2021 den 20.22):

Har du imot at noen får hjelp av hjemmesykepleien med medisinene sine? 

Anonymkode: e03f1...534

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nå er ikke jeg @frosken , men antar det handler kanskje om å få mer hjelp enn man egentlig har behov for. Det man kan klare selv, er det også fint å ta ansvar for selv.

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Folk skal selvfølgelig få nødvendig hjelp fra hjemmesykepleien. 

Men gitt den knapphetssituasjonen som preger de kommunale helse- og omsorgstjenestene mange steder, så synes jeg det er viktig at man ikke legger opp til løsninger som er unødvendig ressurskrevende. Om noen en kort periode ikke er i stand til å administrere sine medisiner selv, så bør det ikke ende opp med en permanent løsning om det ikke er helt nødvendig. 

Endret av frosken

Om en har behov for hjelp fra hjemmesykepleie er det mellom bruker, fastlegen og kommunen. Jeg reagerer på at andre blander seg inn i eller stiller spørsmål ved et behov de ikke kjenner til og ikke har noe med. Jeg har noe hukommelsesproblemer så sliter derfor med å huske medisiner og da hjelper det lite med dosett. Hjemmesykepleien må ringe og påminne meg medisinene og det er fordi det er for mye for meg alene å holde styr på og da hjelper det lite med alarm. Jeg har bipolar lidelse og i tillegg sliter jeg med ubehandlede traumer som gjør at risikoen for oppsamling av medisiner er noe forhøyet så er flere momenter som gjør at jeg har hjemmesykepleie. De kommer dog kun en gang i uka og får medisiner for en uke om gangen mot tidligere da de kom daglig. Abslutter jeg hjemmesykepleien må jeg bytte til en medisin jeg tar kun en gang daglig mot bipolar noe jeg er usikker på eksisterer. Jeg har vært fornøyd med orfiril så vil jo helst slippe å bytte. 

Endret av aa-k-j
aa-k-j skrev (2 minutter siden):

Om en har behov for hjelp fra hjemmesykepleie er det mellom bruker, fastlegen og kommunen. Jeg reagerer på at andre blander seg inn i eller stiller spørsmål ved et behov de ikke kjenner til og ikke har noe med. Jeg har noe hukommelsesproblemer så sliter derfor med å huske medisiner og da hjelper det lite med dosett. Hjemmesykepleien må ringe og påminne meg medisinene og det er fordi det er for mye for meg alene å holde styr på og da hjelper det lite med alarm. Jeg har bipolar lidelse og i tillegg sliter jeg med ubehandlede traumer som gjør at risikoen for oppsamling av medisiner er noe forhøyet så er flere momenter som gjør at jeg har hjemmesykepleie. De kommer dog kun en gang i uka og får medisiner for en uke om gangen mot tidligere da de kom daglig. 

Jeg er helt enig med deg. Dette er som med prioriteringer av hvem som skal få helsehjelp i psykiatrien. Det er gjort en vurdering, og det er de som bestemmer dette sitt ansvar. De har funnet ut at du trenger denne hjelpen, og det er en sak mellom deg og de som tar slike avgjørelser og ikke frosken. 

Anonymkode: 87c34...fe1

aa-k-j skrev (4 minutter siden):

Om en har behov for hjelp fra hjemmesykepleie er det mellom bruker, fastlegen og kommunen. Jeg reagerer på at andre blander seg inn i eller stiller spørsmål ved et behov de ikke kjenner til og ikke har noe med. Jeg har noe hukommelsesproblemer så sliter derfor med å huske medisiner og da hjelper det lite med dosett. Hjemmesykepleien må ringe og påminne meg medisinene og det er fordi det er for mye for meg alene å holde styr på og da hjelper det lite med alarm. Jeg har bipolar lidelse og i tillegg sliter jeg med ubehandlede traumer som gjør at risikoen for oppsamling av medisiner er noe forhøyet så er flere momenter som gjør at jeg har hjemmesykepleie. De kommer dog kun en gang i uka og får medisiner for en uke om gangen mot tidligere da de kom daglig. 

Har du forsøkt en slik spillende dosett som spiller "Für Elise" til deg, inntil du tar medisinen, og der kun ett og ett medisinkammer låses opp av gangen av hva jeg har forstått? Den dosetten har vært en suksess for svært mange, men kanskje for de med et høyere hjelpebehov enn deg. Da blir man ringt etter om en ikke tar medisinen. Jeg ble tilbudt en slik dosett da jeg fikk trygghetsalarm, men avslo blankt da det var langt mer enn hva jeg trenger (i dag)... Men om det kan være istedenfor at f.eks. hjemmesykepleien kommer fysisk på døren to ganger om dagen, er jeg ikke i tvil om hva jeg i dag hadde valgt. Men da kontrolleres det ikke at medisinen tas.

I så stor grad som det er mulig og forsvarlig, bør man som pasient ta ansvar for egen behandling/medisinering, tenker jeg. Dette handler om ansvar for eget liv og helse, som vi til syvende og sist har alle og en, og når en trenger støtte til å mestre det selvsagt skal få hjelp til det.

Jeg snakker ikke nå om din ordning, men mer generelt. Jeg er enig i at det til syvende og sist er opp til lege og pasient å finne en løsning som passer seg - men er ikke dette et diskusjonsforum hvor man kan komme med synspunkt og meninger? Da bør man ikke bli kritisert for å gjøre nettopp det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...