Gå til innhold

Stadige feil hos i medisiner fra hjemmetjenesten

Anbefalte innlegg

Eva Sofie skrev (3 minutter siden):

Har du forsøkt en slik spillende dosett som spiller "Für Elise" til deg, inntil du tar medisinen, og der kun ett og ett medisinkammer låses opp av gangen av hva jeg har forstått? Den dosetten har vært en suksess for svært mange, men kanskje for de med et høyere hjelpebehov enn deg. Da blir man ringt etter om en ikke tar medisinen. Jeg ble tilbudt en slik dosett da jeg fikk trygghetsalarm, men avslo blankt da det var langt mer enn hva jeg trenger (i dag)... Men om det kan være istedenfor at f.eks. hjemmesykepleien kommer fysisk på døren to ganger om dagen, er jeg ikke i tvil om hva jeg i dag hadde valgt. Men da kontrolleres det ikke at medisinen tas.

I så stor grad som det er mulig og forsvarlig, bør man som pasient ta ansvar for egen behandling/medisinering, tenker jeg. Dette handler om ansvar for eget liv og helse, som vi til syvende og sist har alle og en, og når en trenger støtte til å mestre det selvsagt skal få hjelp til det.

Jeg snakker ikke nå om din ordning, men mer generelt. Jeg er enig i at det til syvende og sist er opp til lege og pasient å finne en løsning som passer seg - men er ikke dette et diskusjonsforum hvor man kan komme med synspunkt og meninger? Da bør man ikke bli kritisert for å gjøre nettopp det...

De har visst ikke slik mulighet her. Mulig det har noe med økonomi å gjøre. Jeg hadde foretrukket en slik medisindispenser, men det koster visst endel og kommunen jeg bor i er litt gammeldags. Det er ei tynn linje mellom å si sin mening å det å stille spørsmål ved tjenester personer har uavhengig av behov. 

Fortsetter under...

Planen er at jeg etterhvert skal klare å ordne medisinene selv, men ser ut til at det må utsettes avhengig av hva fastlegen og psykiateren sier ved neste time. Hjemmetjenesten er eneste kontakten jeg har jevnlig og hvis jeg må operere håndleddet (påvist dubchondral sklerose) må jeg ha hjelp med medisiner for jeg får da ikke lov å bruke hånda på flere uker etterpå. 

Endret av aa-k-j
aa-k-j skrev (1 time siden):

Om en har behov for hjelp fra hjemmesykepleie er det mellom bruker, fastlegen og kommunen. Jeg reagerer på at andre blander seg inn i eller stiller spørsmål ved et behov de ikke kjenner til og ikke har noe med. Jeg har noe hukommelsesproblemer så sliter derfor med å huske medisiner og da hjelper det lite med dosett. Hjemmesykepleien må ringe og påminne meg medisinene og det er fordi det er for mye for meg alene å holde styr på og da hjelper det lite med alarm. Jeg har bipolar lidelse og i tillegg sliter jeg med ubehandlede traumer som gjør at risikoen for oppsamling av medisiner er noe forhøyet så er flere momenter som gjør at jeg har hjemmesykepleie. De kommer dog kun en gang i uka og får medisiner for en uke om gangen mot tidligere da de kom daglig. Abslutter jeg hjemmesykepleien må jeg bytte til en medisin jeg tar kun en gang daglig mot bipolar noe jeg er usikker på eksisterer. Jeg har vært fornøyd med orfiril så vil jo helst slippe å bytte. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig med deg. Dette er som med prioriteringer av hvem som skal få helsehjelp i psykiatrien. Det er gjort en vurdering, og det er de som bestemmer dette sitt ansvar. De har funnet ut at du trenger denne hjelpen, og det er en sak mellom deg og de som tar slike avgjørelser og ikke frosken. 

Anonymkode: 87c34...fe1

Er så enig med dere. 

Jeg har bipolar lidelse og har en historie på å rote fryktelig med medisiner, noe som førte til at jeg i lang tid var veldig ustabil. Psykiateren jeg hadde den gang fikk til en avtale med hjemmesykepleien (med mitt samtykke) som begynte å levere medisiner til meg en gang daglig. Det førte til at ble stabil i lang tid, så stabil at jeg sa opp tjenesten for å administrere medisinene mine selv igjen. Nå har jeg dessverre begynt å rote veldig på nytt, og jeg vurderer derfor om jeg burde få til en slik ordning igjen. For meg holder ikke ukesdosetter en gang, for jeg roter og mikser og trikser uansett. Jeg må nok ha det som det var før, nemlig at døgndosene blir levert på døra en gang daglig. 

Det er ulike grunner til at noen må ha hjelp av hjemmesykepleien til å håndtere medisiner, og jeg tror vi kan være trygge på at de som ikke trenger det heller ikke får en slik tjeneste. Man må jo søke Hjemmetjenesten om det, og de tar etter hva jeg har forstått en selvstendig vurdering på om det er kapasitet til å yte en slik tjeneste eller ikke. Får man det innvilget betyr det at de har kapasitet. 

Anonymkode: e03f1...534

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Har du forsøkt en slik spillende dosett som spiller "Für Elise" til deg, inntil du tar medisinen, og der kun ett og ett medisinkammer låses opp av gangen av hva jeg har forstått?

Det har jeg aldri hørt om, så takk for tips! 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det har jeg aldri hørt om, så takk for tips! 

Jeg klarte å søke den opp - Her er en liten brukermanual i PDF til Pilly SMS. Den er, til forskjell fra tradisjonelle dosetter, helt rund og med batteri veier den litt mer enn 400 g. Der står det at enten hjemmesykepleie eller andre pårørende kan varsles om man glemmer å ta medisinen. Jeg husker at det har vært enten et TV-innslag eller artikkel på NRK om denne dosetten der det var en eldre kar som var svært fornøyd med friheten det ga, fremfor å få folk på døren.

Da jeg leste raskt igjennom denne manualen, og det merket jeg meg også da jeg selv ble vist den, at hvert rom for medisiner er kun på 10 ml, noe som tilsvarer to teskjeer. Om man da har de store kapslene, som orfiril, eller noen andre store tabletter som f.eks. Seroquel i høyere doser som f.eks. 300 mg og da et par av den typen, kan det bli krevende å få plass... Jeg selv hadde ikke fått plass til mine medisiner på kveld, men mulig en da kan fordele det over to kammer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...