Gå til innhold

Å delta som pasient i et psykiatrisk forskningsprosjekt?

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man kan delta som pasient i et psykiatrisk forskningsprosjekt? Jeg har tenkt det hadde vært interessant å være med på noe sånt og at det nok kunne gjort at jeg kunne fått mer innsikt i meg selv, også tenker jeg og det hadde vert fint å kunne bidra. Ellers er det  noen som har vert en del av dette enten som behandler eller pasient og kan si noe om opplevelsen?

Anonymkode: 3e61c...56f

Fortsetter under...

Hurja skrev (28 minutter siden):

Jeg var med i et slikt prosjekt en gang. Det var gruppeterapi. Jeg opplevde det som positivt fordi det var tverrfaglig, man ble bedre ivaretatt, men det fulgte en del papirarbeid med.

Hvordan fikk du vite om prosjektet og hvordan ble du plukket ut?

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Noen som vet hvordan man kan delta som pasient i et psykiatrisk forskningsprosjekt? Jeg har tenkt det hadde vært interessant å være med på noe sånt og at det nok kunne gjort at jeg kunne fått mer innsikt i meg selv, også tenker jeg og det hadde vert fint å kunne bidra. Ellers er det  noen som har vert en del av dette enten som behandler eller pasient og kan si noe om opplevelsen?

Har vært med på noen somatiske forskningsprosjekter. Alle gangene har jeg blitt spurt når jeg har hatt kontakt med/vært innlagt på sykehus.  Har aldri søkt meg dit.  Har opplevd det som positivt da jeg har fått god oppfølging. Er positivt til slike prosjekter da det er en måte legene kan lære mer på.

Jeg er med i et forskningsprosjekt som heter "extreme challanges" (korrekt skrevet?), som går ut på hvordan psykiatrien behandler slike tilfeller som meg. I regi av Oslo universitetssykehus. Det var egentlig bare en drøss med intervju og utredning og selvutfyllende skjema, for så å få tilbakemelding på alt av grafer og diagnoser. Så skal de bruke den infoen til å se på hvordan personer med slik type kompleks problematikk blir hjulpet/ikke hjulpet i systemet. De skal muligens ta kontakt for oppfølging. 

Det har vel ikke gitt så mye innsikt annet enn å se tydelige grafer på alt fra utfordringer, ressurser og diagnoser. Som for øvrig psykiatrien her valgte å se bort fra, men hvor noe ble satt som diagnose likevel senere. 

Det var min behandler som spurte om jeg ville delta. 

Annonse

Glitter skrev (18 minutter siden):

Jeg er med i et forskningsprosjekt som heter "extreme challanges" (korrekt skrevet?), som går ut på hvordan psykiatrien behandler slike tilfeller som meg. I regi av Oslo universitetssykehus. Det var egentlig bare en drøss med intervju og utredning og selvutfyllende skjema, for så å få tilbakemelding på alt av grafer og diagnoser. Så skal de bruke den infoen til å se på hvordan personer med slik type kompleks problematikk blir hjulpet/ikke hjulpet i systemet. De skal muligens ta kontakt for oppfølging. 

Det har vel ikke gitt så mye innsikt annet enn å se tydelige grafer på alt fra utfordringer, ressurser og diagnoser. Som for øvrig psykiatrien her valgte å se bort fra, men hvor noe ble satt som diagnose likevel senere. 

Det var min behandler som spurte om jeg ville delta. 

Så du drar helt til Oslo fra Nordland bare for å få være med på det der? 

Anonymkode: 09b8d...d9b

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du drar helt til Oslo fra Nordland bare for å få være med på det der? 

Anonymkode: 09b8d...d9b

Nei. Min behandler her jeg bor utførte kartleggingen på vegne av Oslo universitetssykehus, så analyserte de det i Oslo også fikk jeg og behandler tilsendt resultater samt gjennomgang over videomøte. :)

Jeg var med i TOP prosjektet. Som er en studie om psykoselidelser. Det var ett veldig langt psykologintervju som varte i 6 timer, så var det nevropsykologisk test ett annet sted, og en masse blodprøver. Til slutt skulle jeg ta MR på Ullevål, men da fikk jeg panikkanfall grunnet klaustrofobi. Uansett konklusjonen ble at jeg fikk en nøyaktig diagnose. Jeg står vel i ett register regner jeg med. Blodprøvene var omfattende og skulle nok dekke både gentest og masse annet. Det var greit å være med, det ble foreslått av behandler jeg gikk hos fordi de var litt usikker på diagnosen min.

Så da ble jeg diagnostisert med at jeg hadde paranoid schizofreni i residualfase eller noe sånt. Det var spredd utover noen uker. En grundig utredning med full gjennomgang av sykehistorien var min gevinst av prosjektet.

Anonymkode: e6524...bd3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...