Gå til innhold

Hull i hukommelsen på grunn av traumer og dissosiasjon?

Anbefalte innlegg

Jeg har hull i hukommelsen fra jeg var ca 4-10 år. Har aldri tenkt noe spesielt over det egentlig og har tenkt at det er helt normalt. Men i dag hørte jeg på en podcast med to psykologer som snakket om dissosiasjon. Og da sa de at ved hull i hukommelsen var deres første tanke at dette var på grunn av traumer og dissosiasjon. Jeg har hatt en helt normal oppvekst og jeg kan heller ikke huske at det har skjedd meg noe traumatisk, men har nå blitt litt redd for at det kanskje har skjedd meg noe som jeg ikke husker? Hva tenker dere? Er det sannsynlig? Jeg tenker jo at jeg hadde vel husket det om det virkelig hadde skjedd noe? Er vel kanskje uansett best å la det ligge, vil ikke skape falske minner heller. 

Noen som har erfaring? Er det mulig å ha opplevd noe traumatisk som barn og glemme det helt som voksen? 

Anonymkode: c09aa...e30

Fortsetter under...

Gjest Liviane

Jeg synes ikke at du burde tenke at du kan ha vært utsatt for noe traumatisk fordi du ikke husker så mye fra du var 4 til 10 år. Barndomsminner har vi mange av, og det er helt naturlig å ikke huske alt. Det er også naturlig å ikke helt klare å tidfeste de minnene en har. F.eks er det vanskelig for meg å huske hvilken eksakt alder jeg hadde da jeg spilte crocket med bestefar (forøvrig et koselig minne), jeg vet bare at jeg har gjort det en gang og at jeg var et barn da. Jeg kan ha vært 6, men jeg kan også ha vært 9 eller 10. 

Du sier at du har hatt en helt normal oppvekst og at du ikke kan huske noe traumatisk. Da synes jeg du skal stole på det. 🙂

Det er helt normalt å ha hull i hukommelsen. Psykologer som snakker om at det er kan være tegn på traumer og dissosiasjon kan være skadelige. Dette er ett ankepunkt mot den delen av psykiatrien som tror på DID og fortrengte minner. 

Anonymkode: b6750...9e9

Jeg har dissisosiasjon å har konstant huller i hukommelsen , sliter mye med hukommelsen nå i voksen alder. Er ikke noe man blir kvitt hvis man ikke får hjelp i tidlig alder, man kan bli kvitt det i voksen alder og med riktig behandling. 

Anonymkode: 564ce...8f7

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har hull i hukommelsen fra jeg var ca 4-10 år. Har aldri tenkt noe spesielt over det egentlig og har tenkt at det er helt normalt. Men i dag hørte jeg på en podcast med to psykologer som snakket om dissosiasjon. Og da sa de at ved hull i hukommelsen var deres første tanke at dette var på grunn av traumer og dissosiasjon. Jeg har hatt en helt normal oppvekst og jeg kan heller ikke huske at det har skjedd meg noe traumatisk, men har nå blitt litt redd for at det kanskje har skjedd meg noe som jeg ikke husker? Hva tenker dere? Er det sannsynlig? Jeg tenker jo at jeg hadde vel husket det om det virkelig hadde skjedd noe? Er vel kanskje uansett best å la det ligge, vil ikke skape falske minner heller. 

Noen som har erfaring? Er det mulig å ha opplevd noe traumatisk som barn og glemme det helt som voksen? 

Helt ut av det blå, på grunn av en podcast med to psykologer som snakker om traumer, så er du nå blitt redd for at du har opplevd traumer du ikke kan huske? Synes du ikke det høres ganske rart ut? Jeg husker ikke spesielt mye fra tidlig barndom jeg heller og jeg kan ikke forestille meg å i det hele tatt skulle begynne å forklare det med traumer.

Anonymkode: 4d9cf...8e4

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt ut av det blå, på grunn av en podcast med to psykologer som snakker om traumer, så er du nå blitt redd for at du har opplevd traumer du ikke kan huske? Synes du ikke det høres ganske rart ut? Jeg husker ikke spesielt mye fra tidlig barndom jeg heller og jeg kan ikke forestille meg å i det hele tatt skulle begynne å forklare det med traumer.

Anonymkode: 4d9cf...8e4

Jo, det høres jo egentlig ganske rart ut. Jeg er nok en sånn person som bekymrer meg alt for mye... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...