Gå til innhold

Hva tror dere utfallet blir i Rittenhouse rettsaken som starter i morgen? Kenosha opptøyene

Hva tror dere utfallet blir i Rittenhouse rettsaken  

2 stemmer

1. 1. Hva tror dere utfallet blir i Rittenhouse rettsaken

• Skyldig i drap
      2
    • Frifunnet for drap, men skyldig i våpen besittelse under 18
      0
    • Frifunnet for alle punkter
      0
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Politimennene involvert i hendelsen som førte til Kenosha opptøyene ble frifunnet, på tross av medienes og aktivisters fremstilling om hvordan de angivelig skøyt en person pga at han var svart. Anklager som etterforskerne i ettertid ikke fant noe som helst hold for.

Nå står Rittenhouse for tur, mediene fremstiller Rittenhouse som en person som dro til en stat han ikke bodde i, med et våpen han ikke hadde lov til å anskaffe og besitte, for å provosere demonstranter, så han kunne skyte dem og late som det var selvforsvar. I ettertid er også Rittenhouse sett på bilder hvor han viser "OK" symbolet, som angivelig betyr "white power" og han er sett henge med potensielle "Proud Boys" som angivelig er en høyreradikal gruppe.

Det er medienes fremstilling av saken. Så basert på dette, er det vel logisk å anta at han blir funnet skyldig i drap.

Hva tror dere utfallet blir? Og hvorfor? Personlig tror jeg han blir frifunnet for drap, våpenbesittelse aner jeg ikke

Kjør debatt!

Anonymkode: c5c16...0b4

Fortsetter under...

Jeg synes dessverre politikere i USA er veldig raske med å blande seg inn i rettssaker. Jeg blir litt overrasket dersom han ikke blir dømt for drap sånn som stemningen er i USA nå.

Jeg synes denne saken er veldig komplisert. Jeg mener det var klart selvforsvar da han skjøt, men han man kan jo si han oppsøkte en situasjon hvor han veldig lett kunne bli nødt til å skyte i selvforsvar. Jeg tror mange i USA har tenkt at det er lov å gå med våpen for å beskytte liv og eiendom. De har nok sett på seg selv om "lov og rett" folk som står opp mot kriminelle.

Ideelt sett burde det ikke spille noen rolle om han er nazist eller nyfrelst kristen. Loven bør være lik for alle. 

• 2 uker senere...

Merkelig at denne saken får null dekning i norske medier.

Norske medier elsket å vise dramatiske videoer som fremstilte saken på visse måter når hendelsene skjedde, men nå når sannheten om hva som virkelig skjedde kommer frem så velger de å være helt stille? Veldig rare greier synes jeg, men det selger vel ikke så mye aviser kanskje? 🙄

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Merkelig at denne saken får null dekning i norske medier.

Norske medier elsket å vise dramatiske videoer som fremstilte saken på visse måter når hendelsene skjedde, men nå når sannheten om hva som virkelig skjedde kommer frem så velger de å være helt stille? Veldig rare greier synes jeg, men det selger vel ikke så mye aviser kanskje? 🙄

Veldig mye som ikke nevnes i norske medier.

Anonymkode: 8d077...294

AnonymBruker skrev (På 10.11.2021 den 15.05):

Veldig mye som ikke nevnes i norske medier.

Anonymkode: 8d077...294

Joa, men når mediene fremstiller en sak på en viss måte, har de vel litt ansvar for å rette opp inntrykket om inntrykket er feil

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/665ywz/18-aaring-risikerer-livstid-i-fengsel

VG forsøker forsiktig nå ved å si at "ting har gått dårlig for aktoratet", men hvorfor sier dem ikke. Er jo ganske uvanlig at ting går dårlig når en skal forsøke å få skyldige folk dømt i vertfall når alt er på video, men hvem vet.

Worriesome Plenty 2

Uansett så er det feil å leke politi, som vel er det han hevder han har gjort, dvs tatt loven i egne hender. Her i Norge hadde han blitt dømt. At amerikanere av en viss politisk legning synes det er greit med automatvåpen og borgervern, er jo noe som er godt kjent, men det er ikke slik det skal foregå. I Norge ville han blitt dømt som bare det. Her kan du ikke skyte en innbruddstyv hvis han flykter en gang. I USA ville man blitt blankt frifunnet for det, men han her tok det jo ett par steg lengre.

Annonse

worrisome_plenty .2 skrev (2 timer siden):

Uansett så er det feil å leke politi, som vel er det han hevder han har gjort, dvs tatt loven i egne hender. Her i Norge hadde han blitt dømt. At amerikanere av en viss politisk legning synes det er greit med automatvåpen og borgervern, er jo noe som er godt kjent, men det er ikke slik det skal foregå. I Norge ville han blitt dømt som bare det. Her kan du ikke skyte en innbruddstyv hvis han flykter en gang. I USA ville man blitt blankt frifunnet for det, men han her tok det jo ett par steg lengre.

Ja kanskje det er det som er greia, at norske medier vinkler det etter norsk lov og derfor er så sjokkerte, jeg tenker jo på landets egne lover når jeg ser ting fra USA og var derfor jeg syntes vinklingen var så merkelig, og det virker ikke som at de vil klare å få dømt han for noe, selv våpenbesittelsen måtte de gi seg på selv om han var 17 år med AR-15 :P I Norge har han vel brutt hundrevis av lover den dagen så da ville han nok blitt dømt for mye ja

At samfunnet der borte er veldig dysfunksjonelt det er ingen tvil om, men dette vi ser er jo mer symptomet og ikke problemet, selv om du tok fra dem våpenlovene eller rett til selvforsvar løser det jo ingenting det er folket og kulturen og "frihet" på godt og vondt som leder til slike samfunn. En trenger litt sikkerhetsnett og samholds-kultur ikke bare individualisme og frihet til å maksimere egen profitt om samfunn skal fungere. Om en ikke går etter roten av problemet og heller kritiserer symptomene som mediene liker å fokusere på, vil du aldri klare å løse problemene eller symptomene.

Jeg glemte å sette timer på meningsmålingen, så er enda litt tid på å avgi hva dere tror, evt endre stemmen om dere har endret syn.

100% av de som stemte i meningsmålingen tok feil, ikke dårlig ;) 

AnonymBruker skrev (På 31.10.2021 den 15.19):

Hva tror dere utfallet blir? Og hvorfor? Personlig tror jeg han blir frifunnet for drap

TS lot vær å svare for å ikke påvirke utfallet og skrev istedenfor i "skjult" hvit tekst, han spådde rett viser det seg  :o 

Er ikke alle som er fornøyde med rettsaken viser det seg, dommeren var visst partisk, så var sikkert derfor han ble frifunnet får vi anta basert på medienes dekning.

https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-dommeren---krevde-uskyld/74704236

Praktisk å skylde på dommeren, men ville vært fint om de kom med eksempler på bevis for skyld etter loven i den staten. Aktoratet hadde ingenting og bedrev heller det som best kan kalles for "trolling" med titalls merkverdige opptredener,inklusiv å sikte på juryen med fingeren på avtrekkeren med en AR-15 i rettsalen (??), og å spørre hvorfor hadde du våpen om du ikke planla å skyte ? Er som å spørre en person etter bilkrasj hvorfor hadde du setebelte på om du ikke planla å krasje?

Så er det en ny sak fra USA i Waukesha hvor en "svart" person etter dommen mot Rittenhouse la ut et bilde av saken med oppgitt "emoji", før han noen dager senere kjører ned en julegate og drepte masse folk. Hva som inspirerte han vet jo ingen men er jo et mistenkelig sammentreff. Medier bør være bevisst på hvordan de vinkler ting, om vinkler ting uredelig, vil folket oppfatte ting feil som kan medføre feil handlinger fra folket, viktig med ytringsansvar det virker som mange glemmer det og bare sprer fake news i hytt og pine for å selge aviser, det er ikke bra.

Worriesome Plenty 2

Jeg synes uansett det ikke er bra att en under 18 har tilgang på automatvåpen og går og leker borgervern. Selv om det sikkert ikke var mors beste barn han skjøt. I Norge ville han nok bli dømt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...