Gå til innhold

Er det lov å gi ut diagnoser i media?

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til at når det kommer til psykisk syke gjerningsmenn så går media ofte  ut med personens diagnose. Spesielt gjelder dette vis gjerningsmannen har schizofreni virker det som. Senest nå i saken på Kongsberg. 

Er det virkelig lov å gå ut i aviser og tv med folks helseopplysninger?

Jeg vil tro det er strenge regler om hvem en kan dele helseopplysninger med.

Anonymkode: 8cfc6...4ab

Fortsetter under...

Det må jo være lov, ettersom det blåses opp så ofte.

De fleste som begår drap er jo ikke rette i hodet, men majoriteten som har personlighetsforstyrrelse type dyssosial eller ADHD får stort sett ha sine diagnoser i fred av en merkelig grunn. Jeg vet ikke hvor mange som begår drap det ikke feiler noe som helst psykisk. Ville jo tro det at man i det minste er psykopat, hvis man med overlegg dreper en person.

Anonymkode: bc970...e05

UtakknemligDiva

Jeg liker ikke at de nevner diagnoser fordi vi med diagnosen stilles i dårlig lys. Er redd samfunnet plutselig kan bestemme seg for at alle vi med den diagnosen må miste alle rettigheter, blir fratatt førerkort osv, fordi vi kan være farlige :( er så mange som kan være farlige, men noen klarer alltid å slippe unna fordi de klarer å sjarmere, har makt eller fører seg sosialt. 

Det er tydeligvis ikke ulovlig å skrive om diagnoser i slike saker. Jeg kan gjette på hvorfor:

Det som skjer i rettssalen og alle dommer som blir avsagt er i utgangspunktet offentlig. Det skal ikke være hemmelig hvordan straffesystemet fungerer. I det minste må pressen ha innsyn, og det blir opp til dem å vurdere hva de kan skrive.

Hvis tilregnelighet er et tema så kommer det frem.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...