Gå til innhold

Gresskar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her i huset ble innmaten brukt til nydelig suppe med ristede gresskarfrø. 

Men: man kjøper jo blomster også, hvorav noen teknisk sett spiselige, som man kun bruket til dekorasjon. Så er det egentlig verre om man ikke spiser et gresskar som har blitt dyrket fram først og fremst for dekorasjon? Man kunne jo selvsagt problematisert at vi bruker areal til å dyrke alskens vekster (som fx juletrær) som verken brukes til mat, brensel eller bygningsmaterialer. Men om man godtar det premisset, hvilket de fleste av oss vel gjør, skjønner jeg ikke hvorfor dette dekorelementet skal være verre enn andre. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463534-gresskar/#findComment-4064110
Del på andre sider

Savannah skrev (4 timer siden):

Gresskarsuppe er godt.  Den har jeg laget selv.  Pumkin pie spiste jeg noen ganger i USA og det er godt også.  Det er altfor mange som bruker gresskar som pynt og kaster innmaten.

Har prøvd å lage noe av halloween-gresskar en gang, smakte fint lite. Men hokkaido-gresskar (ligner på et lite halloween-gresskar) er noe helt annet! Del i pommes frites-staver, ha på litt olje, salt og pepper og stek i stekeovnen i 20 min! Knallgodt! Kan også lage mos av det, kjempegodt! Til fries trenger man ikke fjerne skallet heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463534-gresskar/#findComment-4064112
Del på andre sider

morsan skrev (4 timer siden):

Her i huset ble innmaten brukt til nydelig suppe med ristede gresskarfrø. 

Men: man kjøper jo blomster også, hvorav noen teknisk sett spiselige, som man kun bruket til dekorasjon. Så er det egentlig verre om man ikke spiser et gresskar som har blitt dyrket fram først og fremst for dekorasjon? Man kunne jo selvsagt problematisert at vi bruker areal til å dyrke alskens vekster (som fx juletrær) som verken brukes til mat, brensel eller bygningsmaterialer. Men om man godtar det premisset, hvilket de fleste av oss vel gjør, skjønner jeg ikke hvorfor dette dekorelementet skal være verre enn andre. 

Jeg sa ikke at dette var verre enn andre.  Plastbruken på Halloween er grusom og mye verre.  Jeg påpekte at det som godt kan brukes blir stort sett kastet.

Da jeg kjørte ut fra flyplassen i Sharsha i de Arabiske Emiratene så var lysestolpene gullfarget, og det var grønne plener med vakre blomster imellom filene og på trafikkøyene.  Jeg ble kvalm ved tanken på at dette var midt i en "desert" med stor vannmangel. Men, dette var for turistene.  Vi var to og leide en bil.  Jeg kjørte og en mann satt ved siden av meg.  Vi var heldige som ikke havnet i et stort krasj.  Øynene rullet på de andre sjåførene:)

Jeg godtar ikke tankesløst alle premisser.  Når det dyrkes juletrær, eller andre trær, så må de stå tett først for så å bli fjernet når de blir større.  Jeg vet ikke så mye om dyrking av skog så det skal jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463534-gresskar/#findComment-4064132
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...