Gå til innhold

Fesjå?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

slabbedask skrev (2 timer siden):

Nei.

Det er kjernen i problemet. Ingen vil gi opp deler av sine goder for å redde klimaet. Ikke en gang de som har mye. Jeg ville ikke heller, men jeg har beskjeden inntekt. Å miste kjøpekraft som må til, ville gjøre at det ikke gikk rundt.

Anonymkode: 14ffc...4ba

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064125
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er kjernen i problemet. Ingen vil gi opp deler av sine goder for å redde klimaet. Ikke en gang de som har mye. Jeg ville ikke heller, men jeg har beskjeden inntekt. Å miste kjøpekraft som må til, ville gjøre at det ikke gikk rundt.

Det var da svært enkelt resonnert. Hvor har du det fra at det å gå med i lønn er løsningen?

Jeg for min del gjør gladelig enda mer enn i dag, feks kjøper jeg allerede langt mer lokalprodusert både av mat og klær, og øker gjerne andelen ytterligere framover. Men da trenger jeg å ha inntekt, lokalproduksjon koster mer en billig dritt sendt fra langtvekkistan. 

Skulle gjerne ellers sett at vi fikk personlige årlige flykvoter og at billigdtittbutikkene på svenskegrensa ble utilgjengelige for oss. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064127
Del på andre sider

Jeg synes folk bør ha litt mer tiltro til menneskeheten. Tross alt er vi første generasjon som vet om klimaendringene.

Jeg er litt imponert over at verden blir snudd på hodet grunn av datasimuleringer av hva som kan skje om 30 år. Det skjer ikke fort nok til at Thunberg og Greenpeace er fornøyd, men de har det privilegiet å ikke ha ansvar. Endringer tar nødvendigvis tid. Politikere må veie hensyn mot hverandre og sørge for at folk er rimelig fornøyd så det ikke blir anti-klimaopprør.

Alle liker å leve godt, og man skal ikke forvente noe annet av folk.Jeg tror selvdisiplin og moralske pekefingre vil utgjøre ekstremt liten forskjell. Politikk og fellesløsninger, inkludert et stort teknologisk skifte vil utgjøre en enorm forskjell, men det tar tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064136
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo jeg har gjort det. Men jeg mistet motivasjonen når folk som ikke har selvinnsikt nok til å forstå at deres gener ikke bør videreføres fortsetter å formere seg og folk som tror de er så digg at de fortjener det nyeste og beste blir flere.

Jeg har gjort mye for å redusere forbruk. Jeg sultet meg for å veie minst mulig. Pga jeg er høy, følte jeg at jeg fort ble stor og tung. Men slik er jeg ikke nå da. 

Jeg er fremdele obs på hvor mye toalettpapir jeg bruker.

Jeg fråtser ikke i ting bare fordi det er gratis. Dette gjør dessverre mange.

Butikkene må slutte å drive med priskrig. Folk stresskjøper og så sitter de der med mye de ikke trenger, så kaster eller selger de det fordi det ikke blir brukt. 

Jeg betaler litt ekstra for kortreist mat.

Jeg kaster aldri søppel i naturen.

Jeg tar aldri lenger med meg takeaway kopp.

Jeg bruker menskopp.

Jeg farger ikke håret.

Jeg tar opp sjampo fra søppelbøtta på badet fordi noen jeg bor med driver å kaster sjampoen sin før flasken er tom. Nå har jeg snart fylt opp en gratis!

Jeg shopper nesten ikke.

Jeg tar vare på hårstrikkene mine og har ikke kjøpt strikk på 8 år.

Jeg kjøper gjerne på outlet.

Jeg ser på Tise og Finn før jeg kjøper nytt.

Jeg kjører kollektivtrafikk.

Jeg dusjer i kaldt.

Jeg føner ikke håret.

Og egentlig er ikke god selvtillit bra. Det er det som gjør at folk tror de er så digg.

Body positivity er heller ikke bra. Nå tror de store at det er de som skal bli det nye idealet. 

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064157
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
Grendel skrev (16 timer siden):

Jeg synes folk bør ha litt mer tiltro til menneskeheten. Tross alt er vi første generasjon som vet om klimaendringene.

Jeg er litt imponert over at verden blir snudd på hodet grunn av datasimuleringer av hva som kan skje om 30 år. Det skjer ikke fort nok til at Thunberg og Greenpeace er fornøyd, men de har det privilegiet å ikke ha ansvar. Endringer tar nødvendigvis tid. Politikere må veie hensyn mot hverandre og sørge for at folk er rimelig fornøyd så det ikke blir anti-klimaopprør.

Alle liker å leve godt, og man skal ikke forvente noe annet av folk.Jeg tror selvdisiplin og moralske pekefingre vil utgjøre ekstremt liten forskjell. Politikk og fellesløsninger, inkludert et stort teknologisk skifte vil utgjøre en enorm forskjell, men det tar tid.

Det som gjør forskjell er at folk evner å tenke selv og ha selvdisiplin. Men for noen av oss er grensa mellom selvdisiplin og tvangshandlinger liten. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064175
Del på andre sider

Kayia skrev (19 timer siden):

Det var da svært enkelt resonnert. Hvor har du det fra at det å gå med i lønn er løsningen?

Jeg for min del gjør gladelig enda mer enn i dag, feks kjøper jeg allerede langt mer lokalprodusert både av mat og klær, og øker gjerne andelen ytterligere framover. Men da trenger jeg å ha inntekt, lokalproduksjon koster mer en billig dritt sendt fra langtvekkistan. 

Skulle gjerne ellers sett at vi fikk personlige årlige flykvoter og at billigdtittbutikkene på svenskegrensa ble utilgjengelige for oss. 

Tror du virkelig det  er mulig å unngå klimakatastrofe, uten å forsake ting som vi i dag tar for gitt? At det ikke vil føre til nedgang i levestandard? Da skjønner jeg ikke hvordan du skal få til det. Lokal mat og stengt svenskegrense? Det må nok bli forbud mot fossilbil, kraftigere eksport av vannkraft, økt vindkraft i flott natur og slike ting. Folk klager jo på strømprisene nå, tenk hva den blir hvis kull, gass og andre fossile energier skrotes helt.

Det må bli kraftig kuttet kjøpekraft av slike tiltak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064183
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (7 timer siden):

Det som gjør forskjell er at folk evner å tenke selv og ha selvdisiplin. Men for noen av oss er grensa mellom selvdisiplin og tvangshandlinger liten. 

Ja i teorien, men tror du alle plutselig kommer til å få selvdisiplin?

Jeg ser mørkt på fremtiden hvis det er hele planen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064234
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2021 den 18.21):

Mye i media om klimatoppmøtet. Har du tro på at verden klarer å snu? Mye fine ord, tomme ord. Rett og slett. Ville du gått ned 5 tusen i månedsinntekt for å redde klimaet? Ville du?

Jeg har ikke mulighet til å gå ned 5000. Så nei. 

Anonymkode: 4f0c3...f3d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064244
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Grendel skrev (10 timer siden):

Ja i teorien, men tror du alle plutselig kommer til å få selvdisiplin?

Jeg ser mørkt på fremtiden hvis det er hele planen.

Nei det er nettopp det. Så bør noen av oss ha super masse disiplin? For at andre skal leve fritt? Men jeg liker ikke for mye luksus heller, jeg har prøvd et liv med bare luksus og det er veldig tomt. Jeg liker meg ikke i posisjoner der jeg føler alle jobber for meg. Jeg liker å føle meg nyttig, ikke fremstå som ei som tror hun er verdt mye mer enn andre

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064248
Del på andre sider

Grendel skrev (På 1.11.2021 den 23.56):

Dette dreier seg om langt mer enn bare klimaendringer. Det er ikke mulig å opprettholde dagens levestandard og forbruk da jordas ressurser er begrenset. Ny teknologi vil ikke på magisk måte fikse dette. Særlig ikke hvis resten av verden, folkerike land som India og Kina skal opp til vår levestandard. Har vi noen rett til å nekte dem det? Nei. Vi er fucked.

Anonymkode: 7f94c...098

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064249
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette dreier seg om langt mer enn bare klimaendringer. Det er ikke mulig å opprettholde dagens levestandard og forbruk da jordas ressurser er begrenset. Ny teknologi vil ikke på magisk måte fikse dette. Særlig ikke hvis resten av verden, folkerike land som India og Kina skal opp til vår levestandard. Har vi noen rett til å nekte dem det? Nei. Vi er fucked.

Denne tråden handler om klima.

Jeg er enig i at forbruket må dreies bort fra ting som handler om å bruke opp ressurser. Kultur, design, lokal, godt tilberedt mat, er dyrt forbruk hvor man betaler for tiden til et annet menneske. Ikke for å bruke opp ressurser.

De magiske med økonomi er folk kan oppleve dette som "vekst" og bedring i levestandard.

Det jeg påsto var at teknologi og fellesløsninger kommer til å utgjøre en mye større forskjell enn kjefting og moralisering. Fossil energi vil gå tomt selv om vi forbruker litt mindre. Den eneste løsningen på sikt er å få enegien fra en annen plass.

Sjeldne metaller vil også bli mangelvare hvis man ikke gjenbruker dem. De forsvinner ikke fra jorden.

Når jeg hører folk snakke om at "problemet er at vi er for mange mennesker" eller "problemet er forbruket vårt", så er det sant, men hn velger å fokusere på det man ikke kan gjøre noe med. Det er ofte en unnskyldning for å si nei til alle mulige endringer. "Man redder ikke jorden med kildesortering/vindkraft/elbiler/veganmat/etc etc". Gudskjelov er politikerne på klimamøtet mer visjonære og handlekraftige enn folk flest.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064382
Del på andre sider

Hvis Norge slutter å produsere olje, og gass, ville vi gått ned drastisk i levestandard. Derfor fortsetter norge å produsere gass og olje, til og med kanskje å søke etter nye felt. Det sier seg selv at dette ikke er klimavennlig. Uten oljen ville norge vært fattigere enn Sverige, hvor de tross alt har en solid industri.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064387
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis Norge slutter å produsere olje, og gass, ville vi gått ned drastisk i levestandard. Derfor fortsetter norge å produsere gass og olje, til og med kanskje å søke etter nye felt. Det sier seg selv at dette ikke er klimavennlig. Uten oljen ville norge vært fattigere enn Sverige, hvor de tross alt har en solid industri.

Og I Sverige er levestandarden lavere, glemte jeg å si.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064388
Del på andre sider

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at forbruket må dreies bort fra ting som handler om å bruke opp ressurser. Kultur, design, lokal, godt tilberedt mat, er dyrt forbruk hvor man betaler for tiden til et annet menneske. Ikke for å bruke opp ressurser.

De magiske med økonomi er folk kan oppleve dette som "vekst" og bedring i levestandard.

Det jeg påsto var at teknologi og fellesløsninger kommer til å utgjøre en mye større forskjell enn kjefting og moralisering. Fossil energi vil gå tomt selv om vi forbruker litt mindre. Den eneste løsningen på sikt er å få enegien fra en annen plass.

Sjeldne metaller vil også bli mangelvare hvis man ikke gjenbruker dem. De forsvinner ikke fra jorden.

Når jeg hører folk snakke om at "problemet er at vi er for mange mennesker" eller "problemet er forbruket vårt", så er det sant, men hn velger å fokusere på det man ikke kan gjøre noe med. Det er ofte en unnskyldning for å si nei til alle mulige endringer. "Man redder ikke jorden med kildesortering/vindkraft/elbiler/veganmat/etc etc". Gudskjelov er politikerne på klimamøtet mer visjonære og handlekraftige enn folk flest.

Jeg tenker du er alt for positiv til fremtidsutsiktene. Ingen politikere som ønsker å bli gjenvalgt våger gjennomføre det som er nødvendig. Og hvis de våger står demagogene klare til å overta. Kan man tenke seg et moderne levedyktig samfunn uten vekst? I hele den vestlige verden (og i stadig større grad resten av verden) er veksten den mest vesentlige forutsetningen for våre samfunn. Uten vekst krasjer økonomien. Det er ikke mulig at vekst kan fortsette ubegrenset innenfor en lukket sfære. Før eller siden MÅ veksten stoppe opp. Man vil at en milliard i vesten skal bruke mindre. Dette vil frigjøre ressurser som gjør at seks-syv milliarder fattige kan bruke mer. Dette kalles "bærekraftig utvikling" Det henger ikke på greip.

Vi har nådd toppen av levestandard etter en eventyrlig vekst siden annen verdenskrig, nå kan det bare gå en vei. Det er bare spørsmål om hva som kommer først; omfattende kriger om de siste ressursene, en økonomisk kollaps eller en fullstendig miljøkollaps, eller en kombinasjon av alt dette. Glad jeg er dau om 50 år. Hvorfor folk velger å få barn slik det ser ut nå forstår jeg virkelig ikke.  

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064401
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Grendel skrev (4 timer siden):

Så jeg har gjort rett med andre ord. Men hvorfor er det så forbudt å ha det godt? Virker som alt vi gjør er feil. Men så er det jo egentlig riktig likevel da for da lærer vi ting. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463539-fesj%C3%A5/#findComment-4064439
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...