Gå til innhold

Kraftig forkjølet men ikke covid , bør jeg holde hjemme fra jobb?

Anbefalte innlegg

Jobber i butikk. Er kraftig forkjølet,/ rennende og tett nese med konstant hoste, vondt i hodet, og er varm og kald om en annen. 

Koronatest er negativ. Fikk svar på helsenorge.  Men bør jeg si meg syk fra jobben til symptomene er lettere? Tror at jeg er på mitt verste i forkjølelsen akkurat nå. 

Anonymkode: 9bf8b...ceb

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jobber i butikk. Er kraftig forkjølet,/ rennende og tett nese med konstant hoste, vondt i hodet, og er varm og kald om en annen. 

Koronatest er negativ. Fikk svar på helsenorge.  Men bør jeg si meg syk fra jobben til symptomene er lettere? Tror at jeg er på mitt verste i forkjølelsen akkurat nå. 

Det tror jeg.

Anonymkode: 4bf55...9f0

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg.

Anonymkode: 4bf55...9f0

Ja blir så usikker på hva jeg bør gjøre. Pleide før korona å gå på jobb selv om jeg hadde feber og var syk. Men etter korona så tenker jeg at det kan slå negativt ut for bedriften. Mye bedre at jeg holder hjemme en dag nå mens symptomene er på sitt verste i forkjølelsesfasen.  

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke at du engang tenker på å dra på jobb i en slik tilstand. Selvfølgelig skal du holde deg hjemme! Både for din egen del slik at kroppen din får hentet seg inn og bli frisk og ikke minste for dine kollegers og kundenes skyld så du ikke smitter andre!

Annonse

nick skrev (53 minutter siden):

Hold deg hjemme! RS viruset er i full sving og veldig smittsomt. Ingen skal gå på jobb syk, du er smittsom for medansatte og kunder!

Jeg holder meg hjemme i dag. Ringte sjefen og forklarte situasjonen. Regner med at det går som egenmelding når man er forkjølet, fryser og er varm om en annen, og hoster hele tiden. Det hadde ikke vært greit å vært på jobb i dag ovenfor kunder og medansatte. Ikke ovenfor meg selv engang. Er veldig slapp og sliten fordi jeg hoster tungt nesten hele tiden. 

Lillemus skrev (53 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at du engang tenker på å dra på jobb i en slik tilstand. Selvfølgelig skal du holde deg hjemme! Både for din egen del slik at kroppen din får hentet seg inn og bli frisk og ikke minste for dine kollegers og kundenes skyld så du ikke smitter andre!

Jeg vet. Men jeg føler på en plikt ovenfor jobben til å gjøre jobben min. Pleide å jobbe med feber og sterk hoster og alt før korona. Men det var en lidelse og det er ikke greit ovenfor kundene egentlig. Så jeg gjorde det fornuftige nå. Holder hjemme og håper på at jeg blir såpass bra at jeg kan jobbe i morgen. 

Drømmeautomat skrev (44 minutter siden):

Selvfølgelig skal du være hjemme. Det er ikke riktig å smitte andre med forkjølelse heller. Som kunde ville jeg blitt irritert hvis noen som betjente meg var kraftig forkjølt.

Enig med deg. 

Hvis jeg går i en butikk og en person som står i kassen tydelig er syk, enten ved å hoste og harke, eller snyte seg, blir det siste gang jeg går i den butikken for å si det slik. Normal folkeskikk. At du i det hele tatt kan lure på dette?

Anonymkode: ea344...453

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men jeg føler på en plikt ovenfor jobben til å gjøre jobben min. Pleide å jobbe med feber og sterk hoster og alt før korona. Men det var en lidelse og det er ikke greit ovenfor kundene egentlig.

Tror nok mange kan ha kjent på pliktfølelse/press om å gå på jobb selv når man ikke er frisk, og dermed risikere å smitte andre folk. Det være seg kolleger, busspassasjerer og eventuelle kunder for den som har jobb med kundekontakt. Vi får håpe "trenden" med å holde seg hjemme i slike situasjoner holder seg også etter korona.

I en kontorjobb som min merker jeg at terskelen for å holde seg hjemme er enda lavere, allerede ved småsnufsethet, men det er jo fordi vi kan jobbe hjemmefra. Det kan man jo ikke i en butikk, men du er uansett over "butikk-terskelen" og det er godt at du holder deg hjemme - både av hensyn til deg selv og andre. 🙂 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...