Gå til innhold

Ptsd og ME?

Anbefalte innlegg

Jeg har kptsd, mye dissosiasjon, tilbakevendende depresjon, mye angst og spiseforstyrrelser. 

Hatt masse store psykiske belastninger de siste årene og nå har jeg ingenting mer å gå på. Og har googlet ptsd og ME. Er det mulig å ha samtidig? Dette er ikke depresjon eller lignende. Dette er «bare» fullstendig kollaps. Må ligge på mørkt rom etter korte ting som en tur på butikken, et kort besøk eller behandlingstime. 

Dette skremmer meg helt ærlig. For første gang på flere år er det ting jeg VIL gjøre men ikke makter. 

Anonymkode: 16db5...8f3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463554-ptsd-og-me/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hatt masse store psykiske belastninger de siste årene og nå har jeg ingenting mer å gå på. Og har googlet ptsd og ME. Er det mulig å ha samtidig? Dette er ikke depresjon eller lignende. Dette er «bare» fullstendig kollaps. Må ligge på mørkt rom etter korte ting som en tur på butikken, et kort besøk eller behandlingstime. 

Dette skremmer meg helt ærlig. For første gang på flere år er det ting jeg VIL gjøre men ikke makter. 

Det forstår jeg godt. Har du vært syk med et eller annet de siste årene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463554-ptsd-og-me/#findComment-4064281
Del på andre sider

Takk for svar. 

Jeg fikk en infeksjon i kroppen for litt over to år siden og lå på sykehuset i fire dager, men de fant aldri ut hva det var. De sa at det mulig kunne være nyrebekkenbetennelse selv om prøver derfra var helt fin. Fikk nesten sepsis og husker ikke noe første døgnet der

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463554-ptsd-og-me/#findComment-4064374
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar. 

Jeg fikk en infeksjon i kroppen for litt over to år siden og lå på sykehuset i fire dager, men de fant aldri ut hva det var. De sa at det mulig kunne være nyrebekkenbetennelse selv om prøver derfra var helt fin. Fikk nesten sepsis og husker ikke noe første døgnet der

Det jeg vet, men jeg vet egentlig veldig lite innen dette, er at man må utelukke at den psykiske lidelsen er årsaken til funksjonssvikten. Men jeg vet om pasienter som har PTSD som også har fått ME-diagnose. Årsaken til at jeg spurte om du hadde vært syk den siste tiden, er jo at en ofte ser et fellestrekk hos en del av ME-pasienter som er at sykdommen ofte utløses av f.eks. en infeksjon. Det er jo litt delte meninger og de lærde strides her. Men den ene siden mener at kvinner er mer disponert for ME, fibromyalgi, reumatisme m.m. pga. at kvinner er mer utsatt for autoimmune sykdommer (at kroppens immunforsvar angriper seg selv) enn menn. Fortsatt er det mye ubesvart her...

Og jeg stopper også der...

Jeg håper du vil få et bedre liv etter hvert. Mange finner jo ut at de kan leve noenlunde med aktivitetsavpasning. Dvs. å vekte forhold mellom aktivitet og hvile riktig for seg selv slik at man kanskje unngår å ligge flatet ut på det mørke rommet i et par dager etterpå. Det er kun du som kjenner dine egne grenser. Noen kan også ha godt av f.eks. rullestol for å ikke anstrenge seg for mye når de går. Men samtidig er det også viktig å bruke kroppen og ikke la den forfalle - det kan ha andre negative helsemessige konsekvenser. Jeg er jo selv delvis rullestolbruker fordi jeg ikke kan gå over lengre strekninger (dvs. mer enn 150-200 m.), men er bevisst på å bruke kroppen der jeg kan og får det til. Jeg bruker aldri rullestol inne i mitt eget hjem for eksempel, koste hva det koste må noen dager... :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463554-ptsd-og-me/#findComment-4064411
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...