Gå til innhold

Er utenlandske fastleger mindre opptatt og kunnskapsrike om psykiatri?

Anbefalte innlegg

Psykiateren jeg gikk hos sist sa det. Og anbefalte meg en norsk lege. Her jeg bor er det bare ledige plasser hos folk med eksotiske navn. 

En gang når jeg hadde kjærlighetssorg så brast jeg i gråt inne på ett legekontor der jeg var for noe annet. Legen forlot rommet i irritabilitet. han var ikke norsk.

Noen som har erfaring?

Anonymkode: 72b99...354

Fortsetter under...

Gjest Liviane

Min erfaring er litt den samme. Mange innvandrere har en helt annen kultur enn oss og er nok mer vant til "ordentlige" problemer enn typisk norsk "føleri". Tror de lett tenker at vi ikke har så mye å klage over når vi bor i ett av verdens beste land, og blir derfor litt irriterte når vi sutrer over trivielle og banale ting. ("Luksusproblemer")

Psykisk sykdom derimot tror jeg de tar like seriøst som norske behandlere. 

Det er nok en kulturting og aldersting, jeg har hatt eldre mannlige legere, både norske og utenlandske, og har hatt yngre leger både norske og utenlandske. De eldre har alle vært dårlige på det, fjaset det bort og kommet med de typiske du må gå tur, drikke masse, o.s.v. 

De yngre har variert litt, men de utenlandske har vært skeptiske, men til gjengjeld har de vært mye mer undersøkende og nysgjerrige på hva det feiler meg. Gikk faktisk 11 år med feil diagnose før det kom en nysgjerrig ung lege som syntes min diagnose ikke passet meg og ga meg en som høres ut som det jeg sliter med på en prikk, og behandling deretter. 

Anonymkode: 27131...bbe

På den andre siden så traff jeg verdens mest effektive OCD lege på ett dps. Han var afrikaner, og forklarte meg att hiv viruset døde i løpet av 7 minutter utenfor kroppen. Hadde jeg vist det før, hadde jeg i hvert fall ikke hatt OCD om det, da jeg har hatt OCD selv om det ikke er min hoveddiagnose, og det typisk kommer i mellom psykose.

Anonymkode: 72b99...354

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...