Gå til innhold

Trondheim gnåler om munnbind....

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QObjG/trondheim-truer-med-strengere-tiltak-det-er-for-daarlig

På tross av at "alle" i trondheim er vaksinert, så står Ap og co og gnåler om at folk enten må ta på seg munnbind frivillig, ELLERS så vil de måtte "gjøre ting" med borgerne, usvisst hva men munnbind påbud er vel et trolig utfall gitt vinklingen av at mangel på munnbind bruk er problemet.

Gjør X frivillig, ellers tvinger jeg deg til å gjøre X, hmmmmm

93.7% av av alle over 18 år har tatt vaksinen, 87.4% har tatt 2 eller flere doser

Dette er ikke lydighet nok, borgerne MÅ gå med munnbind i tillegg, hevder lederskikkelsen

Er dette rimelig å forvente av befolkningen. Er sikkert mange sauer i Trondheim siden de har stemt inn AP i flere tiår på rad på tross av tvilsom ledelse av byen, men selv trøndere må vel ha noe grenser og selvrespekt ?

Hva tenker dere om dette, bør vi alle gå med munnbind i fremtiden for å være trygge siden vaksiner ikke er 100% sikre.

Hvor mye frihet bør vi ofre for trygghet

Kjør debatt !

Anonymkode: 189d7...6b9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463607-trondheim-gn%C3%A5ler-om-munnbind/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Påbudet skulle vært innført for et par uker sida. Denne formaningen var helt bortkasta. Folk i de fleste andre land er i stand til å ta på seg munnbind i butikken for å unngå at helsevesenet blir overbelasta. Nordmenn er kanskje sartere enn mange andre nasjonaliteter, men ikke så sarte.

Drømmeautomat

Den riktige responsen ville vært å gjeninnføre regelmessig testing i skolene, beholde oppfordring om hjemmekontor og påbud om munnbind på buss og i butikk. Dette er svært lite inngripende tiltak. Mange fullvaksinerte voksne blir nå smitta av barn som tar det med seg hjem, det er helt unødvendig. Men dessverre har statlige myndigheter abdisert og overlatt ansvaret til kommunene, dermed får man denne forvirra og sprikende responsen. Få andre land var så idiotiske at de erklærte pandemien for over på seinsommeren, i stedet har de minska tiltakene, men beholdt flere av dem. I Norge har man tenkt veldig svart-hvitt. Tipper på en stygg innleggelses-/dødstopp rundt jul. Da må kanskje Kjerkol svare for seg med noe annet enn den newspeaken hun har lirt av seg til nå.

Endret av Drømmeautomat
Drømmeautomat skrev (6 minutter siden):

Den riktige responsen ville vært å gjeninnføre regelmessig testing i skolene, beholde oppfordring om hjemmekontor og påbud om munnbind på buss og i butikk. Dette er svært lite inngripende tiltak. Mange fullvaksinerte voksne blir nå smitta av barn som tar det med seg hjem, det er helt unødvendig. Men dessverre har statlige myndigheter abdisert og overlatt ansvaret til kommunene, dermed får man denne forvirra og sprikende responsen. Få andre land var så idiotiske at de erklærte pandemien for over på seinsommeren, i stedet har de minska tiltakene, men beholdt flere av dem. I Norge har man tenkt veldig svart-hvitt. Tipper på en stygg innleggelses-/dødstopp rundt jul. Da må kanskje Kjerkol svare for seg med noe annet enn den newspeaken hun har lirt av seg til nå.

Det er i alle fall ett tiltak de kunne ha forlenget:

Bli hjemme hvis du er syk.

Jeg får helt angst st folk som er sørpe forkjølet, hoster og snørrer på bussen. Helt utrolig.

Annonse

Drømmeautomat

Ja, folk hoster jo over alt i Trondheim nå. Bli hjemme hvis du er syk har vel vært opprettholdt som anbefaling(?), men 40% oppgir at de ikke følger det. Nye av grunnen til det tror jeg var at pandemien mer eller mindre ble erklært over av ansvarlige myndigheter på seinsommeren. Det ga et uheldig signal som fikk folk til å gi for mye faen. 

Grendel skrev (8 minutter siden):

Jeg får helt angst st folk som er sørpe forkjølet, hoster og snørrer på bussen. Helt utrolig.

Har opplevd at syke småunger har kommet på biblioteket med foreldre - "Han kastet opp i morrest, men kjeder seg sånn hjemme at vi tok oss en tur hit vi!" Jo takk for det, som om vi er interesserte i å få omgangssyke liksom... Hører ofte unger som hoster så voldsomt at det er like før jeg forventer at lungene kommer opp, men på biblioteket skal foreldrene med dem gitt! Veldig hyggelig at de besøker oss altså, men...

Grendel skrev (34 minutter siden):

Dette gjelder fortsatt. Fra FHIs smittevernråd: «Alle som er syke bør holde seg hjemme og ha lav terskel for å teste seg. Dette gjelder også for vaksinerte og beskyttede.»

Worriesome Plenty 2

TS forstår kanskje ikke at når man er syk, eller før man blir syk, puster ut viruspartikler, spessielt når man hoster. Disse partiklene går inn i ANDRE MENNESKERS kropp, og gjør de syke. Dette kan enkelt forhindres ved at man bruker munnbind når man går eller sitter blant folk.. Samtidig bør man holde seg hjemme om man er syk, uansett om det bare er en forkjølelse, slik det er nå. Du er ikke noen helt som tar bussen og kommer på jobb harkende og hostende i disse tider.

worrisome_plenty .2 skrev (8 minutter siden):

TS forstår kanskje ikke at når man er syk, eller før man blir syk, puster ut viruspartikler, spessielt når man hoster. Disse partiklene går inn i ANDRE MENNESKERS kropp, og gjør de syke. Dette kan enkelt forhindres ved at man bruker munnbind når man går eller sitter blant folk.. Samtidig bør man holde seg hjemme om man er syk, uansett om det bare er en forkjølelse, slik det er nå. Du er ikke noen helt som tar bussen og kommer på jobb harkende og hostende i disse tider.

Jeg er (selvfølgelig) tilhenger av at en holder seg hjemme når en har symptomer på at en har smittsom sykdom, evt bruker munnbind da om du må nær folk er ikke alle som har mulighet til å ikke dra på jobb alltid, mulig jeg var noe utydelig om det fremstod som at jeg var imot det.

Det du i praksis sier er, at siden vi ikke blir kvitt covid, må vi til evig tid gå med munnbind, for "sikkerhets skyld", fordi du kan være smittet uten symptomer. Det er en verden jeg ikke er for. Ja, det er litt tryggere, men det er grenser for hvor mye vi skal ofre frihet for trygghet.

Det er farlig å leve, forventet levealder er allerede alt for lang med 84 år eller hva det nå er, om vi ofrer all frihet på alle fronter vil vi kanskje klare å presse forventet levealder fra 84 til 85, så du kan leve 85 år under statlig kontroll og munnbind og overvåkning og cola forbud og alt mulig, eller vi kan leve 84 år med nattklubber, coca cola, frihet. Personlig sier jeg, fuck it, la oss gå for 84 gode år isteden for 85 dårlige år. 

Kanskje det gjør meg til et dårlig menneske, kanskje du ikke er fornøyd med 84 år, til det vil jeg anbefale deg noen turer til sykehjem, jeg tror ikke det siste året i snitt er så artig og givende at å ødelegge de 84 første årene er verdt det, men til syvende og sist er det et demokrati så det er opp til dere, men jeg tror dere tar feil rent objektivt sett.

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QObjG/trondheim-truer-med-strengere-tiltak-det-er-for-daarlig

På tross av at "alle" i trondheim er vaksinert, så står Ap og co og gnåler om at folk enten må ta på seg munnbind frivillig, ELLERS så vil de måtte "gjøre ting" med borgerne, usvisst hva men munnbind påbud er vel et trolig utfall gitt vinklingen av at mangel på munnbind bruk er problemet.

Gjør X frivillig, ellers tvinger jeg deg til å gjøre X, hmmmmm

93.7% av av alle over 18 år har tatt vaksinen, 87.4% har tatt 2 eller flere doser

Dette er ikke lydighet nok, borgerne MÅ gå med munnbind i tillegg, hevder lederskikkelsen

Er dette rimelig å forvente av befolkningen. Er sikkert mange sauer i Trondheim siden de har stemt inn AP i flere tiår på rad på tross av tvilsom ledelse av byen, men selv trøndere må vel ha noe grenser og selvrespekt ?

Hva tenker dere om dette, bør vi alle gå med munnbind i fremtiden for å være trygge siden vaksiner ikke er 100% sikre.

Hvor mye frihet bør vi ofre for trygghet

Kjør debatt !

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe verre for trønderne å bruke munnbind. Nå har Trondheim mye smitte og det må være mulig å ta til seg råd. Hvis ikke de vil høre etter, må det et påbud til , selvsagt. 

Jeg har de siste dagene begynt med munnbind igjen, siden det nærmer seg 6 mnd siden siste vaksine. 

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er (selvfølgelig) tilhenger av at en holder seg hjemme når en har symptomer på at en har smittsom sykdom, evt bruker munnbind da om du må nær folk er ikke alle som har mulighet til å ikke dra på jobb alltid, mulig jeg var noe utydelig om det fremstod som at jeg var imot det.

Det du i praksis sier er, at siden vi ikke blir kvitt covid, må vi til evig tid gå med munnbind, for "sikkerhets skyld", fordi du kan være smittet uten symptomer. Det er en verden jeg ikke er for. Ja, det er litt tryggere, men det er grenser for hvor mye vi skal ofre frihet for trygghet.

Det er farlig å leve, forventet levealder er allerede alt for lang med 84 år eller hva det nå er, om vi ofrer all frihet på alle fronter vil vi kanskje klare å presse forventet levealder fra 84 til 85, så du kan leve 85 år under statlig kontroll og munnbind og overvåkning og cola forbud og alt mulig, eller vi kan leve 84 år med nattklubber, coca cola, frihet. Personlig sier jeg, fuck it, la oss gå for 84 gode år isteden for 85 dårlige år. 

Kanskje det gjør meg til et dårlig menneske, kanskje du ikke er fornøyd med 84 år, til det vil jeg anbefale deg noen turer til sykehjem, jeg tror ikke det siste året i snitt er så artig og givende at å ødelegge de 84 første årene er verdt det, men til syvende og sist er det et demokrati så det er opp til dere, men jeg tror dere tar feil rent objektivt sett.

Det vil måtte ta slutt med munnbind en gang, nå er det andre ting enn vaksine som kan hjelpe de som ikke får effekt av den, på gang. Men det er noen måneder til det blir tilgjengelig med medikamenter. Gamle skrøpelige, og de som feks går på sterke immundempende har mindre effekt av vaksinen, og har også skyhøy risk for alvorlig sykdom, derfor skal man ta hensyn noen måneder til. Hvor ille er det å måtte ta på seg ett munnbind på bussen? Jeg skjønner ikke hva som er så galt med det. Dessuten er man smittsom før man får symptomer. Så å puste den samme luften ufiltrert fra andre er ikke alltid trygt for de nevnte gruppene.

Annonse

Jeg er enig med TS i at man kan lure på hva som er planen. Kanskje det kommer en bedre medisin,  men sånn vil det alltid være. Det vil alltid være en mer oppdatert vaksine rundt hjørnet. Man må slutte å diskutere tiltak som om de er midlertidige. 

Jeg synes noen tiltak kan være for alltid. For eksempel munnbind eller hjemmekontor hvis man selv er syk. Sykehusene bør ha permanent høyere kapasitet til å behandle denne sykdommen.

Jeg tror alle vil få korona før eller siden. Sannsynligvis flere ganger. Vaksiner og tidligere sykdom vil ta brodden av det. Dessverre ser det ikke ut som om vaksine vil utrydde sykdommen i Norge som jeg håper på.

Drømmeautomat
Grendel skrev (9 timer siden):

Jeg tror paradoksalt nok den lava kapasiteten var det som redda oss fra en mer Tegnelsk strategi som ville ført til mange flere dødsfall. FHI ville gått for en svensk strategi om de hadde fått lov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...