Gå til innhold

Får ikke trygda til å holde ut måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får rundt 17000 utbetalt i uføretrygd hver måned, men har så mange utgiftsposter at jeg aldri får pengene til å strekke til. Nå har jeg bare 211 kr igjen på konto som skal holde til den 19. Det sier seg selv at det ikke går. Men kan jo spise ris da, har en liten sekk med ris her. 

Anonymkode: a7fcc...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurja skrev (15 minutter siden):

Hvilke utgifter har du?

Hovedsakelig husleie og mat. Men betaler også noen tusen til eksen for å hjelpe til med felles barn. Har også et voksent barn som hele tiden tigger penger av meg og jeg klarer ikke å si nei. Det pleier ikke å være så lite igjen på den her tiden til vanlig da. De fleste månedene for det fint rundt. 

Anonymkode: a7fcc...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mange uføre som får sosialstønad på toppen av trygden, vet ikke din situasjon så vet ikke om du kvalifiserer (må som regel ikke ha formue for å kvalifisere)  men er jo noe å undersøke eventuelt.

Anonymkode: f40fb...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er veldig mange uføre som får sosialstønad på toppen av trygden, vet ikke din situasjon så vet ikke om du kvalifiserer (må som regel ikke ha formue for å kvalifisere)  men er jo noe å undersøke eventuelt.

Anonymkode: f40fb...f20

Tror ikke jeg kvalifiserer til det. Jeg får det vanligvis til å gå rundt, men føler at det aldri strekker helt til. Har hele tiden opplevelsen av å ha altfor lite. Kan aldri unne meg en ferietur eller ekstra luksus. Må alltid tenke kroner og øre, telle og regne. Tror ikke staten gir meg sosialstønad for at jeg skal ha råd til litt ekstra luksus. 

Anonymkode: a7fcc...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men betaler også noen tusen til eksen for å hjelpe til med felles barn. Har også et voksent barn som hele tiden tigger penger av meg og jeg klarer ikke å si nei. 

Anonymkode: a7fcc...ef4

Det har du åpenbart ikke økonomi til.

Anonymkode: bf338...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hovedsakelig husleie og mat. Men betaler også noen tusen til eksen for å hjelpe til med felles barn. Har også et voksent barn som hele tiden tigger penger av meg og jeg klarer ikke å si nei. Det pleier ikke å være så lite igjen på den her tiden til vanlig da. De fleste månedene for det fint rundt. 

Anonymkode: a7fcc...ef4

Pkt. 1 er selvfølgelig å forklare det voksen (!) barnet at du på ingen måte har råd til å gi det penger og at når man er voksen så er det vanlig å tjene penger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Pkt. 1 er selvfølgelig å forklare det voksen (!) barnet at du på ingen måte har råd til å gi det penger og at når man er voksen så er det vanlig å tjene penger selv.

Han er student så har ikke så god råd. P g a høyere strømregning så har jeg bidratt litt. 

Anonymkode: a7fcc...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han er student så har ikke så god råd. P g a høyere strømregning så har jeg bidratt litt. 

Anonymkode: a7fcc...ef4

Ok, hørtes ut som det var en litt annen problemstilling enn høye strømregninger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å sette opp et nøye budsjett der du skriver opp absolutt allle utgifter du har som du kan komme på. 

Eks: lån, Husleie, strøm, internett, telefon, bil, forsikring, bomvei, drivstoff, tobakk og alkohol, kjæledyr, frisør, lege/medisiner, mat/drikke, klær, sko, utstyr, aviser, forbruksting som feks dopapir og tannkrem - som sagt alt du kan komme på. Er det noen utgifter som kommer feks bare en gang i året så tar du den summen og deler i 12; da får du den månedlige summen som du kan sette av til denne utgiften. 

Trekk utgiftene fra inntekten din, da ser du hva du har til gode/ekstra å rutte med. 

Så ser du om det er noe du kan kutte på for at du skal få det romsligere. 

OG: lag ukesmeny og forhold deg strengt til handlelisten. 

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17000 var lite. Jeg vet ikke om det er innafor bostøtte? Du kan jo sjekke på husbanken sine sider. Jeg får 19828 brutto i normal måned. Jeg er litt over å kunne få bostøtte, hadde jeg hatt høye boutgifter.

Anonymkode: 7b258...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hovedsakelig husleie og mat. Men betaler også noen tusen til eksen for å hjelpe til med felles barn. Har også et voksent barn som hele tiden tigger penger av meg og jeg klarer ikke å si nei. Det pleier ikke å være så lite igjen på den her tiden til vanlig da. De fleste månedene for det fint rundt. 

Anonymkode: a7fcc...ef4

Hvis du har felles mindreårige barn med noen skal du jo ha rett på stønad til det. Har du vært i kontakt med nav for å få stønad til barn? 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Han er student så har ikke så god råd. P g a høyere strømregning så har jeg bidratt litt. 

Anonymkode: a7fcc...ef4

Er dett noe han kan gjøre for å redusere strømforbruket? Jeg vet at mange er veldig sløve med å slukke lysene, dusjer lenge i varmt vann og skrur ikke av ovnene hjemme feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...