AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 Del Skrevet 6. november 2021 i går var jeg ute og gikk og kom i prat med en mann fra området på vestkanten. Hørte på praten hans at han er fra Bærum eller vestkanten i Oslo. Han var hyggelig og sikkert 50 år. Han var helt ekstremt pratsom, dette er jo ikke slik du forventer av en nordmann akkurat. Men det ble jo litt prat om miljø og hvordan samfunnet utvikler seg, hvordan det skal gå med butikker i fremtiden siden folk får nok av ting, hva vi skal finne på når det kanskje ikke blir så masse butikker lenger. Så begynner han å spørre hva jeg skal, om jeg er i gang med julegavehandel osv. Nei det stresser jeg ikke med sa jeg, for vi har nok ting og at det er barna som først og fremst får gave i vår familie nå. Derfor begynte vi å snakke om forbruket. Men så spør han om jeg eier og slik, og jeg sier som sant er, at jeg leier. Og så spør han "har du ikke foreldre som hjelper deg?" og igjen svarer jeg det som er sant, at jeg har ikke det. Pappa bor i utlandet og det har ikke vært særlig kontakt, mens mamma ikke er i den klassen. Så sier han bare "så du er en av de stakkarne som må jobbe selv ja". Jeg sa bare at jeg har det greit og at jeg liker å måtte være litt kreativ for å tjene penger osv. Så kom taxien hans. Men er det slik det er på vestkanten? Er det eneste folk bryr seg med fasade, penger, utdannelse og karriere? Jeg har lært meg nå at jeg ikke skal føle meg tråkka på, og at jeg har det bedre enn veldig mange andre her i verden. Men er ikke dette litt uhøffelig? Å kalle folk stakkerer? Det er jo realiteten, at noen av oss ikke er født inn i familier som bare kan spytte ut masse penger. Anonymkode: 3e49d...b74 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463627-s%C3%A5-du-er-en-av-de-stakkarne-som-m%C3%A5-jobbe-ja/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 Del Skrevet 6. november 2021 Jeg tolket utsagnet som mer humoristisk, fordi de aller aller fleste av oss må jobbe. Og nei, du kan selvsagt ikke skjære alle over en kam. Anonymkode: aa31f...4fd 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463627-s%C3%A5-du-er-en-av-de-stakkarne-som-m%C3%A5-jobbe-ja/#findComment-4064725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 Del Skrevet 7. november 2021 Tviler han er representativ. Er nok en tulling, eller en av ett lite miljø. De må jobbe på vestkanten også. Det finnes selvsagt rike familier i fleng, men de utgjør jo ikke majoriteten noe sted. Kanskje ett par prosent. Kjørelæreren min som jeg hadde da jeg tok lappen for 20+ år siden, hadde før jobbet på frogner i Oslo og han sa at det var vanskligere å få betalt der enn på østkanten fordi folk bodde så dyrt og hadde så høye krav til klær osv. At de levde over evne. Anonymkode: d3523...c7a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463627-s%C3%A5-du-er-en-av-de-stakkarne-som-m%C3%A5-jobbe-ja/#findComment-4064843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 7. november 2021 Del Skrevet 7. november 2021 Jeg er ganske sikker på at den kommentaren kun var et forsøk på humor fra hans side. Det var sikkert ment som et skråblikk på samfunnet, og ikke et skråblikk på deg. Det har blitt sånn at mange må få hjelp av foreldrene for å komme inn på boligmarkedet. Det er få menn på 50 som legger stolthet i å ikke jobbe. Hvis han mot formodning ikke jobber så var kommentaren selvironisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463627-s%C3%A5-du-er-en-av-de-stakkarne-som-m%C3%A5-jobbe-ja/#findComment-4064851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 Del Skrevet 7. november 2021 En enslig sykepleier med 600 000 kroner i inntekt, har bare råd til 1.3% av boligene i Oslo. Mange av oss tjener også mindre enn 600 000 i året... i Oslo må normale folk enten få hjelp av "rike" foreldre, eller så må en få seg en partner som også jobber for å dele byrden de som leier i Oslo har "tapt" og fortsetter å "tape" enorme summer siden prisutviklingen ble som den ble, så det er jo egentlig synd på dem for det blir verre og verre så du kommer til å måtte "jobbe" betydelig mer for å få deg en bolig nå enn om du fikk litt hjelp for f.eks 5 år siden til å eie isteden for å leie det er jo synd på slike folk, rent objektivt sett Men ja det var ikke ment ordrett av han mer spøkete med litt fundament av sannhet. Anonymkode: 05d86...ea4 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463627-s%C3%A5-du-er-en-av-de-stakkarne-som-m%C3%A5-jobbe-ja/#findComment-4064852 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 7. november 2021 Del Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En enslig sykepleier med 600 000 kroner i inntekt, har bare råd til 1.3% av boligene i Oslo. Mange av oss tjener også mindre enn 600 000 i året... i Oslo må normale folk enten få hjelp av "rike" foreldre, eller så må en få seg en partner som også jobber for å dele byrden de som leier i Oslo har "tapt" og fortsetter å "tape" enorme summer siden prisutviklingen ble som den ble, så det er jo egentlig synd på dem for det blir verre og verre så du kommer til å måtte "jobbe" betydelig mer for å få deg en bolig nå enn om du fikk litt hjelp for f.eks 5 år siden til å eie isteden for å leie det er jo synd på slike folk, rent objektivt sett Men ja det var ikke ment ordrett av han mer spøkete med litt fundament av sannhet. Anonymkode: 05d86...ea4 Men hvorfor er det synd på meg? Jeg leier for bare 5000 i mnd inkludert alt. Stedet er nytt og fint. Det gjør meg ingenting å måtte dele fellesarealer med andre og ikke ha så veldig stor plass. Jeg slipper også mye ansvar siden jeg ikke eier der. Eneste ansvaret er å ikke gjøre noen skade på leiligheten og det er veldig enkelt. Hva så om du eier? Du vil måtte betale ned på lån og for strøm, og vedlikeholdsarbeid. Skulle jo gjerne eid, men det gjør jeg nå ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/463627-s%C3%A5-du-er-en-av-de-stakkarne-som-m%C3%A5-jobbe-ja/#findComment-4064866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.