Gå til innhold

For syk for sykehjem - hva da?

Anbefalte innlegg

Må dessverre for første gang i livet ta denne som anonym. 

Min far er på korttidsopphold på sykehjem. Det går ikke bra. Personalet ringer meg og min mor mange ganger om dagen fordi de ikke klarer å håndtere han, han utagerer voldsomt, hallusinerer hele tiden, knuser ting, skal stikke av, osv. osv. 

Hvilke alternativer har vi egentlig? Han kan være grei når han får besøk men så klikker han når han hallusinerer. Jeg merker at nå orker jeg ikke mer av dette. Han tolererer ikke AP, ønsker meg egentlig bare at han kan legges i koma. Dette er ikke noe liv verken for han eller oss rundt. 

Diagnose lewy body demens. 

Anonymkode: 649c1...93a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463642-for-syk-for-sykehjem-hva-da/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min far er på korttidsopphold på sykehjem. Det går ikke bra. Personalet ringer meg og min mor mange ganger om dagen fordi de ikke klarer å håndtere han, han utagerer voldsomt, hallusinerer hele tiden, knuser ting, skal stikke av, osv. osv. 

Hvilke alternativer har vi egentlig? Han kan være grei når han får besøk men så klikker han når han hallusinerer. Jeg merker at nå orker jeg ikke mer av dette. Han tolererer ikke AP, ønsker meg egentlig bare at han kan legges i koma. Dette er ikke noe liv verken for han eller oss rundt. 

Har ikke noe å bidra med, men vil bare si at jeg føler med deg.

Selv går jeg på demenskurs for pårørende. Det er både lærerikt og gjør meg tryggere med min nære som er dement. Mange kommuner har en demenskoordinator. Kan du kontakte denne hvis din kommune har en? Demenskoordinator bør kunne hjelpe dere

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det finnes skjermede sykehjemsposter, - han bør sannsynligvis få en plass på en slik forsterket avdeling. 

Ingen skal i utgangspunktet være for syke for sykehjem. Nå som han er på sykehjem er det sykehjemmets ansvarlige lege som har hovedansvaret for ham, og avdelingens ansatte de neste i rekken. Dere har overlatt ham til sykehjemmets omsorg for en tid, og da er det ikke mer enn rett og rimelig at dere skal slippe å bli oppringt flere ganger daglig og bli bedt om å komme for å roe ham ned. Det er uhørt at et sykehjems ansatte ikke klarer å håndtere en pasient, han kan da umulig være den første pasienten med en slik problematikk. Det er sykehjemslegen som må hoste opp virksom behandling for utageringen hans, om han så må dopes kraftig ned. Det finnes andre preparater enn AP for å roe en pasient kraftig ned, vil jeg tro. Og som frosken sier så bør han flyttes til en forsterket avdeling. Synes dere må kreve at de tar ansvar og ordner opp.  

Ønsker dere masse lykke til! Håper faren din og dere vil få det mye bedre snart!

Anonymkode: fda26...50b

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tusen takk for svar, dere.

Jeg har snakket med fastlegen i dag (god service). Planen blir trolig at han blir innlagt på psykiatrisk en stund. Der kan han få god hjelp håper jeg! 

Det synes jeg var godt å høre!

Anonymkode: fda26...50b

Annonse

For en fortvilet situasjon! Håper dere får hjelp nå. 

Forsterket enhet/avdeling på sykehjem er nok stedet på sikt, etter psykiatrisk, vil jeg tro. Der er det de ansatte som har ansvar for beboerne, og de skal, så langt det er mulig, være i forkant og skjerme både ham selv og de andre mot slike hendelser.

påskelilje skrev (5 timer siden):

For en fortvilet situasjon! Håper dere får hjelp nå. 

Forsterket enhet/avdeling på sykehjem er nok stedet på sikt, etter psykiatrisk, vil jeg tro. Der er det de ansatte som har ansvar for beboerne, og de skal, så langt det er mulig, være i forkant og skjerme både ham selv og de andre mot slike hendelser.

Her han er nå er åpen avdeling. Det er veldig hyggelige folk her - men de har ikke de samme virkemidlene som på skjermet avdeling. Det er ikke skjermet avdeling her.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her han er nå er åpen avdeling. Det er veldig hyggelige folk her - men de har ikke de samme virkemidlene som på skjermet avdeling. Det er ikke skjermet avdeling her.

Godt at han kom inn der da - håper dere to andre får litt pusterom nå.

Sønnen min har jobbet på flere sykehjem de siste årene, og på i alle fall to av dem har de hatt både skjermet avdeling og forsterket skjermet avdeling, for beboere med veldig sterk utagering. Er dette noe dere kan etterspørre når dere får hodet litt mer over vannet, kanskje? Også det med demenskoordinator for pårørende, har jeg hørt andre ha stor nytte av, men kanskje helst i den tidlige fasen når alt er nytt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...