Gå til innhold

Jeg tror jeg er født avhengig


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Jeg har alltid hatt behov for stimulanter på en måte. Begynte å drikke kaffe når jeg var 13. Begynte å feste når jeg var 14, men dette gjør jeg ikke lenger og har aldri noe sug etter alkohol heldigvis, men før kunne jeg ikke forestille meg å gå på fest uten å bli full. Fikk så mye energi og mindre angst. 
Så var det snus, som jeg brukte i 8 år av og på. Jeg sprakk faktisk fredag, etter å ha vært uten i over 1 år. Kanskje det er fordi jeg har startet i jobb igjen og trenger å stresse ned på en måte? Ikke vet jeg. Planen er ikke å fortsette heller, for det er jo litt sure penger og man trenger ikke snus. Kaffe drikker jeg også fremdeles. Så har jeg adhd medisinen da. Jeg trener av og til, men da tar jeg ikke adhd medisin for da blir vitsen borte. Men trening går fort over til tvang og det sliter meg ut mentalt. Jeg kan løpe til jeg blir rett og slett kvalm og jeg har med meg en slik militærfyr i hodet som sier at det aldri er bra nok. 
Det er så mange som er verre enn meg likevel. Jeg kjenner folk som MÅ ha alkohol så fort de har fri fra jobben, og de blir fulle. Folk som røyker og snuser for flere tusen i året. Noen bruker narkotika, det gjør i det minste ikke jeg. Er jo nysgjerrig på MDMA og skulle ønske jeg fikk det i terapautiske doser, men jeg vet at det er et farlig stoff særlig for deprimerte så jeg vil jo klare meg uten. 
Men hvorfor dette behovet for noe hele tiden? Jeg er forresten litt lei folk som tror de er supermennesker fordi de "ruser seg" på yoga og meditasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Jeg har alltid hatt behov for stimulanter på en måte. Begynte å drikke kaffe når jeg var 13. Begynte å feste når jeg var 14, men dette gjør jeg ikke lenger og har aldri noe sug etter alkohol heldigvis, men før kunne jeg ikke forestille meg å gå på fest uten å bli full. Fikk så mye energi og mindre angst. 
Så var det snus, som jeg brukte i 8 år av og på. Jeg sprakk faktisk fredag, etter å ha vært uten i over 1 år. Kanskje det er fordi jeg har startet i jobb igjen og trenger å stresse ned på en måte? Ikke vet jeg. Planen er ikke å fortsette heller, for det er jo litt sure penger og man trenger ikke snus. Kaffe drikker jeg også fremdeles. Så har jeg adhd medisinen da. Jeg trener av og til, men da tar jeg ikke adhd medisin for da blir vitsen borte. Men trening går fort over til tvang og det sliter meg ut mentalt. Jeg kan løpe til jeg blir rett og slett kvalm og jeg har med meg en slik militærfyr i hodet som sier at det aldri er bra nok. 
Det er så mange som er verre enn meg likevel. Jeg kjenner folk som MÅ ha alkohol så fort de har fri fra jobben, og de blir fulle. Folk som røyker og snuser for flere tusen i året. Noen bruker narkotika, det gjør i det minste ikke jeg. Er jo nysgjerrig på MDMA og skulle ønske jeg fikk det i terapautiske doser, men jeg vet at det er et farlig stoff særlig for deprimerte så jeg vil jo klare meg uten. 
Men hvorfor dette behovet for noe hele tiden? Jeg er forresten litt lei folk som tror de er supermennesker fordi de "ruser seg" på yoga og meditasjon.

Fyllefestet du når du var ungdom sier du. Er du sikker på at du er autist?

Anonymkode: 0d714...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fyllefestet du når du var ungdom sier du. Er du sikker på at du er autist?

Anonymkode: 0d714...226

Jeg måtte ha alkohol for å få selvtilliten, energien og å ha det morsomt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fyllefestet du når du var ungdom sier du. Er du sikker på at du er autist?

Anonymkode: 0d714...226

Å feste og å drikke alkohol er ikke akkurat noe som ekskluderer AS. Faktisk har man statistisk sett høyere sannsynlighet for rusmisbruk dersom man har Asperger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Glitter skrev (2 minutter siden):

Å feste og å drikke alkohol er ikke akkurat noe som ekskluderer AS. Faktisk har man statistisk sett høyere sannsynlighet for rusmisbruk dersom man har Asperger. 

Og dette turte du å skrive? hehe. Nå begynner jeg jo å tro at jeg garantert blir misbruker en gang pga diagnosen min. 
Nei altså, jeg har misbrukt alkohol en periode for noen år siden, men jeg klarte å gi meg mens leken var god. For det er vel et problem, når du går i skapene etter at de andre har lagt seg og drikker mer, fyller på litt vann på spritflaska i kjøleskapet for at de ikke skal se at det minket, sitter oppe og drikker lenge etter de andre har lagt seg, drikker så fort du har fri eller senvakt dagen etterpå og møter fyllesyk på jobb hver dag? 

Jeg vil at godt humør skal bli en del av personligheten min, jeg vil ikke måtte ta ting eller bruke store sumer på rusmidler for å få den følelsen jeg ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (1 minutt siden):

Og dette turte du å skrive? hehe. Nå begynner jeg jo å tro at jeg garantert blir misbruker en gang pga diagnosen min. 
Nei altså, jeg har misbrukt alkohol en periode for noen år siden, men jeg klarte å gi meg mens leken var god. For det er vel et problem, når du går i skapene etter at de andre har lagt seg og drikker mer, fyller på litt vann på spritflaska i kjøleskapet for at de ikke skal se at det minket, sitter oppe og drikker lenge etter de andre har lagt seg, drikker så fort du har fri eller senvakt dagen etterpå og møter fyllesyk på jobb hver dag? 

Jeg vil at godt humør skal bli en del av personligheten min, jeg vil ikke måtte ta ting eller bruke store sumer på rusmidler for å få den følelsen jeg ønsker. 

Du blir ikke plutselig rusmisbruker fordi du vet at du har en diagnose med forhøyet risiko for å utvikle det. 

Akkurat som at en får ikke automatisk kreft selv om en har en genvariant i slekta som gir økt risiko for det.

Men en bør være litt bevisst på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
Glitter skrev (Akkurat nå):

Du blir ikke plutselig rusmisbruker fordi du vet at du har en diagnose med forhøyet risiko for å utvikle det. 

Akkurat som at en får ikke automatisk kreft selv om en har en genvariant i slekta som gir økt risiko for det.

Men en bør være litt bevisst på det. 

Jeg synes egentlig at vi med asperger har økt risiko for alt jeg? Er det ikke slik med andre diagnoser og? ADHD, bipolar, pf... Og hvor mange av oss er det som egentlig er helt vanlige? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (2 minutter siden):

Jeg synes egentlig at vi med asperger har økt risiko for alt jeg? Er det ikke slik med andre diagnoser og? ADHD, bipolar, pf... Og hvor mange av oss er det som egentlig er helt vanlige? 

Ja både bipolar, ADHD, i hvert fall emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse har også økt sannsynlighet for å utvikle rusmisbruk. 

Det er jo bare i forhold til sannsynligheten sammenlignet med resten av befolkningen og betyr overhodet ikke at de fleste med disse diagnosene utvikler det. Akkurat hvor mange prosent av hver enkelt diagnose som utvikler rusmisbruk vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (22 minutter siden):

Å feste og å drikke alkohol er ikke akkurat noe som ekskluderer AS. Faktisk har man statistisk sett høyere sannsynlighet for rusmisbruk dersom man har Asperger. 

Autister liker da normalt ikke festing, alkohol og masse folk.

Anonymkode: 0d714...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Autister liker da normalt ikke festing, alkohol og masse folk.

Anonymkode: 0d714...226

Da er det jo merkelig at mange med Asperger liker å drikke da. :) Jeg feks likte å drikke nettopp fordi da tolererte jeg mye bedre å være med flere folk. Pluss at alle blir sosialt klønete når de drikker. 😛

I tillegg har jeg en hjerne som er veldig sensitiv for kjemisk stimuli alt fra rusmidler til medikamenter, så jeg ble en helt annen person når jeg drakk. Men det tror jeg ikke har med autismen å gjøre da. 

Å ta seg en fest med noen stk en gang i måneden i ungdomstiden kan man fint ønske å gjøre selv om man er autist. 

Det finnes som du sikkert vet, grader av autisme. Og jeg var veldig panisk på å forsøke å passe inn. Det var også en grunn til at jeg drakk. Men det var jo ikke snakk om store fester med 30 stk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Da er det jo merkelig at mange med Asperger liker å drikke da.

Drikke alene ja.

Glitter skrev (3 minutter siden):

 :) Jeg feks likte å drikke nettopp fordi da tolererte jeg mye bedre å være med flere folk. Pluss at alle blir sosialt klønete når de drikker. 😛

I tillegg har jeg en hjerne som er veldig sensitiv for kjemisk stimuli alt fra rusmidler til medikamenter, så jeg ble en helt annen person når jeg drakk. Men det tror jeg ikke har med autismen å gjøre da. 

Å ta seg en fest med noen stk en gang i måneden i ungdomstiden kan man fint ønske å gjøre selv om man er autist. 

 

Høst uvanlig. Da er man neppe autist.

Anonymkode: 0d714...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Men til hovedsaken. Hvorfor har noen av oss så behov for stimuli? Og er vi så jævla mye dårligere enn disse yogaguruene som mener at man får et perfekt liv med yoga og meditasjon? Er det så jævla ille å ta seg et par snus en kveld? Drikke kaffe om dagene osv? Jeg har vært helt uten begge tingene i perioder og men jeg blir ikke nødvendigvis bedre. For mye kaffe kan by på kaldsvetting og uro men det er bare å la være å drikke så masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drikke alene ja.

Høst uvanlig. Da er man neppe autist.

Anonymkode: 0d714...226

Ja det vet vel du bedre enn meg da, som har blitt utredet to ganger av fagfolk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Drikke alene ja.

Høst uvanlig. Da er man neppe autist.

Anonymkode: 0d714...226

Men da er jeg vel ikke autist da. Kanskje jeg egentlig er engstelig pf ?! Men når man så på barndommen min så hadde jeg jo autistiske trekk og det  ble mistanke om autisme da jeg gikk i barnehagen så dette er ikke noe som kom med årene. Jeg husker hvordan jeg følte meg presset til å være sosial for det måtte jo være noe alvorlig galt med oss som ikke var interessert i det og så hadde jeg bare 1 interesse som jeg kunne alt om. 
Jeg drakk fordi jeg ville være der ting skjedde og få minner og alkoholen økte lykkefølelsen og jeg ble mindre sliten av å være sosial. Derfor lurer jeg noen ganger på om jeg burde få noe dempende medisin i stedet for stimulerende. Den hjelper ikke så på konsentrasjonen min heller, men minsker rastløshet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Ja det vet vel du bedre enn meg da, som har blitt utredet to ganger av fagfolk. 

Ta å rapporter istedet for å svare. Han sier bestandig dette fordi han vil ha reaksjoner. 

Anonymkode: edeaa...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ta å rapporter istedet for å svare. Han sier bestandig dette fordi han vil ha reaksjoner. 

Anonymkode: edeaa...edc

Sant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Sitter her og har lyst på stimuli. Snus, butikken er bort, men jeg hadde lovet meg at jeg ikke skulle drive med dette. 
Hvorfor har noen av oss så behov for sånt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut at du var så glad i å feste. De fleste med Asperger hadde ikke tålt alt det bråket. 

Anonymkode: 7f241...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Høres rart ut at du var så glad i å feste. De fleste med Asperger hadde ikke tålt alt det bråket. 

Anonymkode: 7f241...cc3

Jajaja, men tråden handler ikke om det. Kanskje dere ikke har peiling nok på Asperger her inne da. Det kommer i forskjellige utgaver! På meg merker du det mer når du bruker tid med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...