Gå til innhold

Hvor mye empati har du?


AnonymBruker

Hvor mye empati har du?  

4 stemmer

  1. 1. Hvor mye empati har du?

    • 1 - Har veldig lite empati
      2
    • 2
      0
    • 3
      2
    • 4
      0
    • 5 - Har masse empati
      0


Anbefalte innlegg

På en skala fra 1-5?

Å ha empati med noen innebærer å kunne bruke egne erfaringer (intellektuelt forstå) og andres uttrykk for følelser (emosjonelt oppleve) til å oppfatte hvordan en annen har det, men på den andres premisser slik at man ikke tolker den andres følelsesliv som om det var ens eget.

Mange mener autister og de med asperger har mangelfullt utviklet empati.

Anonymkode: 6fa43...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke. Jeg forsøker å sette meg inn i ting, men kan slite med den biten med å se det ut fra den andres perspektiv eller premisser. Må liksom tenke hvordan jeg selv hadde følt det. Men så har jeg likevel lært å være støttende eller forstå, uten at jeg nødvendigvis virkelig forstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Hadde aspergere hatt masse empati hadde det også blitt en aspergersgreie og «feil». Så uansett hva en person med Asperger har eller ikke så er det feil. 
 

Ang empati, varierer hos meg. Jeg har noen ganger dårlig samvittighet for å ha det bra når jeg tenker på folk som lever ubehagelige liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2021 den 16.20):

På en skala fra 1-5?

Å ha empati med noen innebærer å kunne bruke egne erfaringer (intellektuelt forstå) og andres uttrykk for følelser (emosjonelt oppleve) til å oppfatte hvordan en annen har det, men på den andres premisser slik at man ikke tolker den andres følelsesliv som om det var ens eget.

Anonymkode: 6fa43...3df

Du glemte "vet ikke", det er viktig. Setningen/definisjonen din gir for meg ingen mening så det gjør det ekstra vanskelig å svare også, oppleves som en ordsuppe for meg. 

hvorfor tilsvarer egen erfaring, intellektuelt å forstå. Om noen svinger et balltre i hodet på en person, så har jeg aldri erfart det selv, men pga intellektuelle evner kan jeg anta at det gjør vondt, hvorfor er intellektuell forståelse det samme som egen erfaring ? Hvis en person gråter, så vil jeg anta at personen har det vondt men hva har det med emosjonell opplevelse å gjøre, for meg er det samme intellektuelle greia som balltreet.  Det i oransje skjønner jeg ingenting av hva betyr så antar at jeg ikke har det evt ikke forstår hva betyr.

Men, ville svart 2. (har asperger med meget høy IQ så mulig høy IQ kan kompensere logisk for å ikke forstå sånne følelse greier følelsemessigt, ikke vet jeg 🤔)

Anonymkode: 85e16...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...