Gå til innhold

"Asperger" forsvinner som diagnose nå når ICD-11 trer i kraft fra 1. januar 2022


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle de gamle diagnosene på infantil autisme, barne autisme, aspergers syndrom høytfungerende lavtfungerende osv skal ut. Nye diagnoser blir dette:

Mild grad autismespekterforstyrrelse

Middels grad autismespekterforstyrrelse

Alvorlig grad autismespekterforstyrrelse

Den gamle måten å utrede på skal også ut. Den nye måten skal se på to ting:

Vanskeligheter med sosial kommunikasjon.

Begrenset interesse og repetitiv adferd.

For å stille en ASF-diagnose i ICD-11 kreves to ting:

-Tilstedeværelse av unormal adferd (positiv) og

-Fravær av normal adferd (negativ)

I praksis betyr dette at for å bli autist må man både ha et selvsentrert tankesett (positiv) og fravær av evne til å se ting fra andres perspektiv (negativ) som en gang for alle vil legge død debatten om autister kan ha empati. Dem kan ikke. Om 8 uker vil mange av dere få ny diagnose, muligens TS ? fordi hvis du har masse empati, flink til å kommunisere, ingen særinteresse, så er du kanskje ikke ekte autist.

Anonymkode: 3a92b...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

En gledesmelding om jeg ikke oppfyller kriteriene for å være autist egentlig. Synes det er en byrde å bære på den diagnosen for jeg er redd for at alt jeg gjør er annerledes og rart og at folk bare er hyggelige for å være høffelige. At jeg på en måte bare er en i samfunnet som må ta smulene for å holde meg aktiv, men er for talentløs til å klare å få en ordentlig utdannelse. 
Men ja, interessefeltet mitt er kanskje litt begrenset. Andre er stort sett kjedelige og prater bare tull. Jeg er mest opptatt av meg selv og er veldig selvsentrert ja. Andre kan også være interessante, men dette er da de jeg vet har hatt mye av de samme problemene, kjendiser jeg alltid har vært fan av eller noen som i løpet av livet har gjort noe "stort". 
Politikk kjeder meg, skole kjeder meg, jobb kjeder meg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg orker ihvertfall ikke gå gjennom den utredningen på nytt. Det tok jo flere måneder med skjema etter skjema og observasjon.

Anonymkode: 3d3f1...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan man lese mer om dette? Har du kilde?

Nå er jeg i oppstartsfasen av utredning av autismespekterforstyrrelse, og jeg og psykologen min begynte med skåringsverktøyet i dag. 

Anonymkode: 8f0e8...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått, men jeg tror at de som har fått Asperger-diagnosen tidligere vil beholde den som diagnose, mens de som utredes senere vil få disse nye begrepene på AS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 time siden):

Mulig jeg har misforstått, men jeg tror at de som har fått Asperger-diagnosen tidligere vil beholde den som diagnose, mens de som utredes senere vil få disse nye begrepene på AS? 

Man går neppe inn i tidligere journaler og papirer for å endre navnet på diagnosen, men i dagligtale vil vi som tidligere hadde asperger bli omtalt innen autisme ( blir vel mild autisme ).

Anonymkode: 3d3f1...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Om 8 uker vil mange av dere få ny diagnose, muligens TS ? fordi hvis du har masse empati, flink til å kommunisere, ingen særinteresse, så er du kanskje ikke ekte autist.

Anonymkode: 3a92b...36d

Hva mener du med TS (vanligvis sikter det til trådstarter men da gir ikke setningen din mye mening er det en diagnose?)

90tallsbarn skrev (16 timer siden):

En gledesmelding om jeg ikke oppfyller kriteriene for å være autist egentlig. 

Nei, synes du fremstår som en som oppfyller kriteriene ;);) 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I praksis betyr dette at for å bli autist må man både ha et selvsentrert tankesett (positiv) og fravær av evne til å se ting fra andres perspektiv (negativ) som en gang for alle vil legge død debatten om autister kan ha empati.

Anonymkode: 3a92b...36d

Hmmm tror ikke det er helt slik det funker, at en enten kan se ting fra andres perspektiv helt, eller ikke i det hele tatt. Mener du at en autist som ser en person falle på isen og smelle hodet i bakken så blodet spruter, ikke kan forstå at personen trolig har noe vondt i hodet? Hvis så tror jeg du har misforstått litt

Anonymkode: 3bf8d...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...