Gå til innhold

12 avslag på DPS får ikke hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har bare litt vanskelig for å tro at noen ikke får tilbud om behandling når de først er blitt tatt inn på DPS for utredning og diagnostisering. Trodde man ble tilbudt behandling da som en følge.  

Som du sikkert skjønner så sluker jeg ikke alt rått. Synes det er noe som skurrer ved hele saken. Siden helsevesenet selv ikke kan komme med noen uttalelser, får vi vite bare den ene siden. Og jeg tror som i alle saker at det finnes minst to sider. Jeg har ikke full tiltro til at ting er som denne kvinnen sier. 

Anonymkode: 875d2...7ef

At du ikke har opplevd det betyr jo ikke at mange andre ikke har opplevd det. Dps har faktisk som kriterie at det skal være samfunnsøkonomisk nytte i den behandlingen de gir pasientene. Denne kvinnen er alt ufør, bor i omsorgsbolig, har slått seg blind og det er vel ikke noe tvil om at det ikke er særlig mye håp om at hun vil bli en vanlig borger med egen familie og jobb. 

Anonymkode: 737b5...e00

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At du ikke har opplevd det betyr jo ikke at mange andre ikke har opplevd det. Dps har faktisk som kriterie at det skal være samfunnsøkonomisk nytte i den behandlingen de gir pasientene. Denne kvinnen er alt ufør, bor i omsorgsbolig, har slått seg blind og det er vel ikke noe tvil om at det ikke er særlig mye håp om at hun vil bli en vanlig borger med egen familie og jobb. 

Hvilken hjelp mener du at hun bør få? 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken hjelp mener du at hun bør få? 

Hun vil ha traumebehandling sier hun. Hun har aldri fått traumebehandling før.  Også bo et sted med flesteparten kvinner. Syns forresten det er rart det skulle være så mange menn der? De fleste innen helse er jo kvinner. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke lest om henne før i denne tråden, så jeg kjenner ikke situasjonen hennes. Men noe minner om historien til hun som skriver denne bloggen: https://nouw.com/emilieauli/  Hun hadde også ved flere anledninger fått avslag på psykiatrisk behandling, hun fikk kun "oppbevaring" og beskyttelse mot seg selv gjennom 2:1 bemanning i bolig, 24 timer i døgnet. Dette opplegget hadde hun hatt i flere år. Etter at hun hadde gjennomført behandlingen på BET, så startet hun å leve et selvstendig liv.  Det er jo selvfølgelig umulig å si om hun vil få tilbakefall, men jeg har vanskelig for å tro at noen for ett år siden trodde  hun kunne leve som hun gjør i dag Tror hun snart har levd selvstendig i et halvt år nå,

I flere av disse ekstreme "sakene" som har vært omtalt i mediene de siste årene, så har situasjonen sett svært annerledes ut et par år senere. 

Endret av frosken
frosken skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke lest om henne før i denne tråden, så jeg kjenner ikke situasjonen hennes. Men noe minner om historien til hun som skriver denne bloggen: https://nouw.com/emilieauli/  Hun hadde også ved flere anledninger fått avslag på psykiatrisk behandling, hun fikk kun "oppbevaring" og beskyttelse mot seg selv gjennom 2:1 bemanning i bolig, 24 timer i døgnet. Dette opplegget hadde hun hatt i flere år. Etter at hun hadde gjennomført behandlingen på BET, så startet hun å leve et selvstendig liv.  Det er jo selvfølgelig umulig å si om hun vil få tilbakefall, men jeg har vanskelig for å tro at noen for ett år siden trodde  hun kunne leve som hun gjør i dag Tror hun snart har levd selvstendig i et halvt år nå,

I flere av disse ekstreme "sakene" som har vært omtalt i mediene de siste årene, så har situasjonen sett svært annerledes ut et par år senere. 

Men hun bloggeren du linker til er jo langt ifra alvorlig psykisk syk. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hun bloggeren du linker til er jo langt ifra alvorlig psykisk syk. 

Jo, hun _var_ vurdert til å være alvorlig psykisk syk. Det var omtrent samme type bemanning rundt henne som hun som beskrives i denne tråden, og kommunen er ikke villig til å stille opp med så mye ressurser dersom man ikke vurderer folk som alvorlig syke. 

Annonse

frosken skrev (8 timer siden):

Jo, hun _var_ vurdert til å være alvorlig psykisk syk. Det var omtrent samme type bemanning rundt henne som hun som beskrives i denne tråden, og kommunen er ikke villig til å stille opp med så mye ressurser dersom man ikke vurderer folk som alvorlig syke. 

Det blir feil å sammenligne hun bloggeren med hun i YouTube videoen for hun har vært syk hele livet, hun ville aldri kunne tatt vare på noe barn noen gang og hun sier selv at hadde hun fått barn ville de blitt tatt ifra henne med en gang. Til og med en hund ble hun fratatt. Nå har jeg ikke lest så veldig mye i den bloggen du linket til, men hun virker å kun ha hatt en periode på 2(?)år der hun var så dårlig. Jeg kan ikke finne noe som helst der hun skriver om problemene sine. Eneste jeg finner er at hun skriver hun har vært innlagt, vært på sykehus, eller har 2 til 1,men ingenting om hvorfor. 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det blir feil å sammenligne hun bloggeren med hun i YouTube videoen for hun har vært syk hele livet, hun ville aldri kunne tatt vare på noe barn noen gang og hun sier selv at hadde hun fått barn ville de blitt tatt ifra henne med en gang. Til og med en hund ble hun fratatt. Nå har jeg ikke lest så veldig mye i den bloggen du linket til, men hun virker å kun ha hatt en periode på 2(?)år der hun var så dårlig. Jeg kan ikke finne noe som helst der hun skriver om problemene sine. Eneste jeg finner er at hun skriver hun har vært innlagt, vært på sykehus, eller har 2 til 1,men ingenting om hvorfor. 

Det kan godt hende at situasjonene er helt forskjellige. Bloggeren jeg henviste til, forteller at hun har hatt fotfølge i 4 år kontinuerlig.

Ekstremt vanskelige situasjoner lar seg av og til løse, til tross for lav forventning om det. Men det er få gode behandlingsopplegg for de "vanskeligste" pasientene, psykiatrien har de siste årene blitt veldig opptatt av å unngå at de ender opp med lange innleggelser, og dermed har disse bemannede kommunale boligene sett ut til å være løsningen som en del ender opp med. I de bemannede boligene er ofte kompetansenivået hos de ansatte svært lavt. 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hun påstår nå at alle mennene på Humana har voldtatt og misbrukt henne. Dt tror jeg ingenting på, men det må jo være forferdelig for henne om hun har slike vrangforestillinger..

Anonymkode: 9b37c...118

Selvsagt stemmer ikke dette. Hvor har hun hevdet dette?

Anonymkode: b820a...ece

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...