Gå til innhold

Hva slags diagnose tror du du får når asperger forsvinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Regner med jeg går under mild eller normal. Usikker siden jeg bl.a ikke er i jobb, ikke har venner,selvskader ved meltdowns, ikke klarer sex/fysisk kontakt og ikke klarer å holde det rent eller ha orden i huset over tid. Tipper kanskje det betyr at jeg er et sted mellom mildt til normalt rammet selv om jeg er normalt intelligent.

Anonymkode: fb88b...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Regner med jeg går under mild eller normal. Usikker siden jeg bl.a ikke er i jobb, ikke har venner,selvskader ved meltdowns, ikke klarer sex/fysisk kontakt og ikke klarer å holde det rent eller ha orden i huset over tid. Tipper kanskje det betyr at jeg er et sted mellom mildt til normalt rammet selv om jeg er normalt intelligent.

Anonymkode: fb88b...ad6

Med normalt mener du at du tenker du ikke vil kvalifisere til den nye diagnosen i det hele tatt? 

Vil du forresten si noe om hvordan et meltdown er? Har aldri helt skjønt hva det er.. Hva er forskjellen på det og at en normalt person gråter? 

Anonymkode: 9a403...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Med normalt mener du at du tenker du ikke vil kvalifisere til den nye diagnosen i det hele tatt? 

Vil du forresten si noe om hvordan et meltdown er? Har aldri helt skjønt hva det er.. Hva er forskjellen på det og at en normalt person gråter? 

Anonymkode: 9a403...4ed

Jeg mente egentlig moderat ,altså ikke mildest men heller ikke hardest. Er litt trøtt idag etter en lang dag 😂

Med meltdown hos meg så er er det som regel  samme trigger: en kombinasjon av veldig mye stress, utrygghet, og inntrykk som samlet blir alt for mye. Dette trigges fort av fulle kjøpesentere, brylluper, skoler,arbeidsplasser eller andre steder hvor mange mennesker er samlet og sammen lager mye lyder og støy +stress. Jeg har ingen venner på grunn av dette og heller ikke kjæreste fordi jeg takler ikke det som kommer med det å ha en partner. Barn må jeg som regel holde meg langt unna.

Jeg blir svimmel og føler meg nesten sjøsyk, blikket blir  "bølgete" og uklart, jeg puster overfladisk og fort, kjenner at jeg trenger å gråte eller begynner å gråte, kan selvskade eller vugge for å prøve å roe meg ned og få distrahert meg. Jeg kan også kjenne en overveldende følelse av både sinne, frustrasjon og redsel. Noen ganger kan jeg skrike eller knuse/kaste ting.

Etterpå må jeg ofte legge meg i senga resten av dagen og skjermes fra alt av lyder og inntrykk.

 

Anonymkode: fb88b...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg mente egentlig moderat ,altså ikke mildest men heller ikke hardest. Er litt trøtt idag etter en lang dag 😂

Med meltdown hos meg så er er det som regel  samme trigger: en kombinasjon av veldig mye stress, utrygghet, og inntrykk som samlet blir alt for mye. Dette trigges fort av fulle kjøpesentere, brylluper, skoler,arbeidsplasser eller andre steder hvor mange mennesker er samlet og sammen lager mye lyder og støy +stress. Jeg har ingen venner på grunn av dette og heller ikke kjæreste fordi jeg takler ikke det som kommer med det å ha en partner. Barn må jeg som regel holde meg langt unna.

Jeg blir svimmel og føler meg nesten sjøsyk, blikket blir  "bølgete" og uklart, jeg puster overfladisk og fort, kjenner at jeg trenger å gråte eller begynner å gråte, kan selvskade eller vugge for å prøve å roe meg ned og få distrahert meg. Jeg kan også kjenne en overveldende følelse av både sinne, frustrasjon og redsel. Noen ganger kan jeg skrike eller knuse/kaste ting.

Etterpå må jeg ofte legge meg i senga resten av dagen og skjermes fra alt av lyder og inntrykk.

 

Anonymkode: fb88b...ad6

Oi dette hørtes veldig likt ut som meg :o Er du kvinne eller mann?

Anonymkode: 8140b...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Oi dette hørtes veldig likt ut som meg :o Er du kvinne eller mann?

Anonymkode: 8140b...263

Kvinne

Anonymkode: fb88b...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva betyr stödinsatser?

Anonymkode: e5f57...3be

Det betyr typ tilrettelegging og støtte fra diverse steder, som psykolog, ekstra hjelp i skolen, hjelp i voksenlivet osv.

Anonymkode: fb88b...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Lever med en I spekteret. Har aldri opplevd meltdown men når min mann blir stresset eller får for mye press eller får servert konsekvenser av egne handlinger stikker han av. 

På det lengste var han borte i 3 måneder......kom tilbake som om Ingenting var hendt. Dette var før han fikk diagnosen og livet våres var kaos da vi hadde store problemer er i våres ikke eksisterende samliv....

Han gjorde dette flere ganger mot sin exkone også på det lengste var han borte i 3 år! 

Kan det ha vært en form for meltdown?

Endret av Arcticpartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 17.16):

497635107_AutismSvrighetsgradNiv1Niv2Niv3Behovavstdinsatser.thumb.jpg.5cad895d04a1a4eb4da0d7d58466adf0.jpg

https://paulatilli.se/blogg/nej-aspergers-syndrom-ar-inte-samma-som-autism-niva-1/

Så alle vi som tidligere hadde asperger er ikke nødvendigvis grad 1. Og noen av oss vil ikke en gang fylle en diagnose lenger. 

Anonymkode: 9a403...4ed

1 kanskje? Er ikke under noe støtte nå. Er i jobb, fant uten hjelp av nav. Snakker lett med folk, men fremdeles litt problemer med å møte feks kollegaer på privaten siden det da ikke er en spesiell rolle inntatt.. men å møte folk jeg ikke kjenner går helt lett. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fungerer ikke i jobb i det hele tatt.  Snakker lettere med folk om jeg har en viss rolle eller et satt tema å snakke om. Det er det å mingle og skulle snakke med folk ellers (som gjester hjemme, i brullyp, på fest osv) hvor det skjærer seg helt. Jeg får ikke til å følge med eller delta om det er mange som snakker på en gang i gruppe heller. 

Jeg kan få fort meltdown, særlig hvis jeg ikke mestrer noe eller noe overraskende og uplanlagt skjer. Da føler jeg meg ofte som en liten unge etterpå.

Så kanskje grad 2? Ikke lett men ikke den verste heller.

 

Anonymkode: fb88b...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hardt preget, men tror definitivt at diagnosen er med på å vanskeliggjøre det for meg å utvikle meg i positiv retning. Det går skikkelig sakte. 

Har lært mye opp gjennom årene mtp det sosiale, men faller fortsatt lett ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 17.10):

Tenker du at du er mild, medium eller hardt rammet? 

 

Anonymkode: 9a403...4ed

Kan en bruke betegnelser som mild , moderat, og sterk Asperger ?
Har hørt at enkelte fagpersoner har kommet med slike uttalelser til sin pasient. Hvordan skal i tilfelle dette forstås ? Jeg redd for at en fagperson her blander ting i sammen med andre tilleggsvansker en er berørt av. Dette kan ikke måles i en mild, moderat eller sterk asperger, etter hvordan en klarer å takle dette i dagliglivet. Andre ting som en også må ta i betraktning er personligheten, samt erfaring, alder, bakgrunn, og til dels kjønn. For meg blir det som å si at en for eksempel har en mild diabetiker, ja kanskje det kan virke slik hvis en person tar hensyn til diagnosen, er påpasselig på kostholdet og det som kan gjøre det verre å leve med den sykdommen. Så spiller også personligheten inn. Ja hvorfor har mange ,spesielt kvinner levd med en skjult diagnose til de er over 40 år ? Selv om flere har vært bevisst på at de er annerledes, og at sosiale utfordring tærer på kreftene deres etter hvert, så takler de dette, og deres vansker er ikke så synlig for andre, selv ikke for en utreder når de endelig søker om å få en utredning for sin tilstand. Asperger syndrom kan forsterkes i mange retninger, både positivt negativt, og derfor kan de positive tingene til dels også oppveie de negative hvis de får den ro og alenetid og ikke minst å kunne mestre noe de trives med.
Se innsikt og annonser
1616
 
8 kommentarer
 
Liker
 
 
 
Kommenter
 
 
Del
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg sliter mye i livet og jeg synes det er vanskelig å takle følelser. Følelser blir helt lammende og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er veldig usikker på meg selv og usikker på livet. Jeg vet ikke om jeg har mild, moderat eller hardt rammet. Jeg fungerer dårlig i livet og spesielt deg sosiale er veldig vanskelig. Føler meg utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...