Gå til innhold

Finnes det typer innenfor bipolartyper?

Anbefalte innlegg

La oss si jeg har bipolar sykdom. Den deles hovedsakelig inn i to etter som jeg har skjønt. Deles den ytterligere opp i manisk type, depressiv type og blandet type etter som hva man opplever oftest? Hvis jeg feks opplever oftest depresjoner kan det da sies at jeg har depressiv type? Schizoaffektiv deles jo opp sånn.  

Anonymkode: fd6e3...d74

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463747-finnes-det-typer-innenfor-bipolartyper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller er det A: bipolar type 1 eller 2 med hovedsakelig depresjoner. B: Bipolar type 1 eller 2 hovedsakelig med (hypo)manier, og til slutt 😄 Bipolar type 1 eller 2 hovedsakelig med blandede episoder. 

Glitter skrev (30 minutter siden):

Finnes en som heter rapid cycling og bipolar 3 blant annet. 

Ja det gjør det. Lurte mer på om spesielt type 1 og 2 videre kunne inndeles i "manisk/hypoman type", "depressiv type" og "blandet type". Det er jo ulikt fra person til person hvilken kategori episoder man har flest av. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja det gjør det. Lurte mer på om spesielt type 1 og 2 videre kunne inndeles i "manisk/hypoman type", "depressiv type" og "blandet type". Det er jo ulikt fra person til person hvilken kategori episoder man har flest av. 

Trodde de med bipolar 2 hadde mest av depresjoner i hvert fall? Det skal vel holde med en enkelt hypomani og tilbakevendende depresjoner for å få den? Kanskje jeg har misforstått. 

Unipolar depresjon var muligens bipolart, men uten hypomanier? 

Jeg har ikke kilder her, kun ut fra min egen hukommelse nå.

Annonse

Glitter skrev (1 minutt siden):

Unipolar depresjon var muligens bipolart, men uten hypomanier? 

Hvis det stemmer er det ikke lett å forstå hvorfor de kaller det bipolart når det er fravær av oppstemthet. Blir jo ikke to poler da. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...