Gå til innhold

Av de vennene du har i dag, hvor mange regner du med å ha resten av livet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

regner faktisk med at jeg beholder vennene jeg har i dag livet ut, med litt innsats fra begge sider. Hadde mange flere relativt nære venner for 10-20 år siden, har nok vært litt dårlig på å opprettholde noen relasjoner.

Jeg regner også med at de vennene jeg har i dag også er i behold om 20 år og mer - hvis vi lever og helsa tillater det. Og i likhet med @Kayiaskiftes nok bekjente ut av ulike udramatiske grunner. 

Det nærmer seg 30 år siden jeg giftet meg for første gang. Jeg hadde ikke plass/råd til kjempemange venner i det bryllupet, men av alle jeg ba, er det en jeg ikke lenger har kontakt med. Hun ble bedt fordi jeg bl a ba alle barndomsvenninner som bodde i samme region, og hun var for meg perifer allerede da. Ble inkludert i gjengen, kan du si, men hun flyttet for mange år siden og vo opprettholdt ikke koqtauten. I tillegg ba jeg noen studievenninner. 

Når jeg giftet meg for andre gang nesten et kvart århundre etterpå, ble de samme bedt igjen - minus da denne ene. Denne gangen kunne jeg be enda flere venner enn første gang, men de aller, aller fleste av dem hadde jeg kjent i 25-45 år! Og når jeg har holdt på vennene så lenge, er det vel ingen ting som tyder på at de ryker de neste 20 åra? ;) Noen venner er av nyere dato - fått etter at jeg ble skilt og livet ble endret. Kanskje vil de kunne sitte løsere i stolen på grunn av at man har mindre fartstid og dermed mindre robuste? Det kan jo skje, men jeg har trua.

Jeg definerer folk som venner fremfor bekjente selv om vi ikke omgås veldig ofte. Sånn er det når man ikke er helt ung lenger. Man kan gå lenger mlm treffene, men likevel ha god og nær relasjon når man treffes. 

UtakknemligDiva

Dette er slik jeg ikke gidder å gruble på, for noen kan jeg naturlig prate med selv om det har gått mange år, andre forsvinner men du teskter med dem i ny og ne. Jeg er litt mer her og nå person, jeg finner folk der jeg er, de som blir på avstand glir naturlig bort, men så kan vi snakkes igjen. 

Annonse

Frida skrev (5 timer siden):

Ingen. Jeg har ingen venner.

Hva er grunnen til det? Det høres så trist ut... Dersom du ønsker venner, kan du ikke engasjere deg i noe der du kan bli kjent med mennesker. Kan hende er det et menneske der som ønsker å ha deg som venn!

påskelilje skrev (1 minutt siden):

Hva er grunnen til det? Det høres så trist ut... Dersom du ønsker venner, kan du ikke engasjere deg i noe der du kan bli kjent med mennesker. Kan hende er det et menneske der som ønsker å ha deg som venn!

Ja, det er trist når noen ikke har venner. Har selv vært venneløs av forskjellige årsaker. Da jeg flyttet her jeg nå bor, så fikk jeg etterhvert noen venner. Nå er dessverre to av de døde, men har 1 igjen + mange bekjente.  Så det går an å få nye venner i voksen alder. 

emilie321 skrev (37 minutter siden):

Ja, det er trist når noen ikke har venner. Har selv vært venneløs av forskjellige årsaker. Da jeg flyttet her jeg nå bor, så fikk jeg etterhvert noen venner. Nå er dessverre to av de døde, men har 1 igjen + mange bekjente.  Så det går an å få nye venner i voksen alder. 

Ja, det går an å få nye venner, selv om en er passert 40, 50 og 60. Men en må jo gjøre litt for å være åpen for nye bekjentskaper. Fremmede mennesker kommer ikke og banker på døra, en må være i en setting der en kan bli kjent.

Godt at du har den ene vennen fremdeles! Kanskje kan også noen av de andre du kjenner etterhvert bli til venner ❤️ 

påskelilje skrev (9 minutter siden):

Ja, det går an å få nye venner, selv om en er passert 40, 50 og 60. Men en må jo gjøre litt for å være åpen for nye bekjentskaper. Fremmede mennesker kommer ikke og banker på døra, en må være i en setting der en kan bli kjent.

Godt at du har den ene vennen fremdeles! Kanskje kan også noen av de andre du kjenner etterhvert bli til venner ❤️ 

Ja, en må treffe folk for å ha muligheten til å få både venner og/eller kjæreste. Og så bør en gi litt av seg selv. Tørre å åpne litt opp. 

Ja, jeg kan nok få flere venner, men sliter med å tørre. Føler meg liksom ikke god nok for de som er aktuelle.  

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg kan nok få flere venner, men sliter med å tørre. Føler meg liksom ikke god nok for de som er aktuelle.  

Det er du ❤️ 

Jeg har blitt positivt overrasket så mange ganger over mennesker som jeg har hatt et perifert forhold til, og som, når en i en eller annen sammenheng har mer tid sammen enn vanlig, viser seg å være DE nydelige menneskene med masse livserfaring og spennende tanker og meninger!

Annonse

påskelilje skrev (4 timer siden):

Det er du ❤️ 

Jeg har blitt positivt overrasket så mange ganger over mennesker som jeg har hatt et perifert forhold til, og som, når en i en eller annen sammenheng har mer tid sammen enn vanlig, viser seg å være DE nydelige menneskene med masse livserfaring og spennende tanker og meninger!

Tusen takk🥰

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...