Gå til innhold

Når noen kremeres

Anbefalte innlegg

Blir det ikke mye mer aske enn det som får plass i en urne? I tillegg til selve kroppen skal kista og blomstene brennes. Hvis ikke alt får plass oppi urna så blir man jo bare delvis begravet når urna skal ned i jorda på kirkegården. 

Er det mulig å finne DNA i asken etter en kremert person? I så fall (hvis ikke krematorieansatte skyfler unna alt mellom hver person) kan man da risikere å få med andre personers DNA i urna? Sånn sett kan en person bli begravet flere ganger i ulike graver.. 

Bare noen tanker fra en som nylig har mistet sin mor

Anonymkode: 48ee0...e0f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463802-n%C3%A5r-noen-kremeres/
Del på andre sider

Fortsetter under...

laban skrev (40 minutter siden):

Her lærte jeg mye nytt, Informativ artikkel. Her jeg bor, er det mest vanlig med begravelser, men vi har krematorium også i min by. Jeg tror at jeg kun har vært til stede i begravelser her.

laban skrev (58 minutter siden):

Tusen takk, det var interessant lesning. Nå vet jeg mye jeg ikke visste fra før av. Godt å vite hvordan det gjøres og at "alt" blir tatt med i urnen. 

Blomstene ser ikke ut til å bli med inn i ovnen da, men at de blir kastet for seg. Egentlig litt trist synes jeg siden jeg hadde et ønske om at hun kunne få med seg blomstene inn i "det hinsidige". Det er jo hennes blomster. 💔

Blomstene blir ikke kastet, men brukt ved neste kremering. Sånn sparer byrået penger og de pårørende betaler for noe andre allerede har betalt for. Gjenbruksmessig veldig bra, moralsk forkastelig. Da min mor døde så tok byrået godt betalt for mange tjenster de ikke leverte. Kun da de ble konfrontert med dette, ble det endret.

De spekulerer i at klientene som betaler er i sorg og selvfølgelig ikke har lyst til å sette spørsmålstegn ved regningen.

nick skrev (16 minutter siden):

Blomstene blir ikke kastet, men brukt ved neste kremering. Sånn sparer byrået penger og de pårørende betaler for noe andre allerede har betalt for. Gjenbruksmessig veldig bra, moralsk forkastelig. Da min mor døde så tok byrået godt betalt for mange tjenster de ikke leverte. Kun da de ble konfrontert med dette, ble det endret.

De spekulerer i at klientene som betaler er i sorg og selvfølgelig ikke har lyst til å sette spørsmålstegn ved regningen.

Beklager, men tror ikke helt på det du forteller.. 

Annonse

nick skrev (1 time siden):

Blomstene blir ikke kastet, men brukt ved neste kremering.

De store oppsatsene fra byrået, som er der for å pynte lokalet (det er ikke alle døde som får et blomsterhav), blir gjenbrukt. De legges heller ikke på kisten når den senkes.

Blomstene med sløyfebånd med personlige  hilsener blir selvsagt ikke gjenbrukt.

Sendte en generell mail til krematoriet i går og spurte hva som skjedde med blomstene en avdød får fra familie og venner (bårebukett, kranser, m.m), om de ble med inn i ovnen eller ble kastet. "Blomstene blir med inn i ovnen" var det korte svaret jeg fikk tilbake i sta. Det synes jeg var godt å høre :) Det gleder meg at mamma fikk dem med seg inn i "etterlivet". (Jada, jeg vet det kan høres både rart og sykt ut, men det er nå en gang sånn jeg tenker da ❤️). 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...