Gå til innhold

Kan medisin med samme virkestoff bli tatt opp annerledes fra annet merke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Jeg merket ingen forskjell. Mesteparten av de medisinene jeg går på er generiske varianter. Da jeg begynte var det originalpreparat.

På zoloft og sertralin Hexxal merket jeg heller ingen forskjell.

Men jeg vet det er de som hevder man gjør det, att man tar opp forskjellig mengde. Blant annet psykiateren som var her før, var skeptisk til generika.

Da er det vel i så fall hjelpestoffene som bidrar til en endring?

Har ikke merket noen endring selv, men i likhet med deg hørt om noen som gjør det. Men synes det er litt forvirrende at medisiner endrer utseende når de bare legges i dosett for meg. Må i blant søke de opp på Felleskatalogen og sjekke der... Jeg liker å ha kontroll på hva hjemmesykepleien legger og ikke legger i dosett,etter noen erfaringer hvor de nesten la litt tilffeldig en periode... (Litt flåsete sagt...)

Vet ikke hvor mange forskjellige merker som har Zoloft/Sertralin, men Hexxal har Sertralin. Akkurat som at TEVA har Metylfenidat (billigutgaven av Ritalin) og Bupropion (billig Wellbutrin). Siden det er billigvarer kanskje de fungerer dårlig? 

Anonymkode: b3b93...e66

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Siden det er billigvarer kanskje de fungerer dårlig? 

La det få et forsøk og se. Om du ønsker å benytte deg av originalpreparatet, må du i så fall selv betale mellomlegget mellom generisk preparat og originalpreparat så sant legen din ikke har krysset av på at du skal ha originalpreparatet. Selv har jeg brukt generisk preparat på både Topimax, Brintellix og OxyContin (av hva jeg husker i farten) og har ikke merket noe på virkningen). Kun utseende. Det er litt irriterende at Toperamate generisk er en del større enn original, men det er nå bare en bagatell...

Eva Sofie skrev (2 minutter siden):

La det få et forsøk og se. Om du ønsker å benytte deg av originalpreparatet, må du i så fall selv betale mellomlegget mellom generisk preparat og originalpreparat så sant legen din ikke har krysset av på at du skal ha originalpreparatet. Selv har jeg brukt generisk preparat på både Topimax, Brintellix og OxyContin (av hva jeg husker i farten) og har ikke merket noe på virkningen). Kun utseende. Det er litt irriterende at Toperamate generisk er en del større enn original, men det er nå bare en bagatell...

Hva er original vs generisk??? Min lege skrev Zoloft, grunnen til at jeg fikk Sertralin var fordi Zoloft ikke var på lager i min dose på noe apotek i nærheten.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er original vs generisk??? Min lege skrev Zoloft, grunnen til at jeg fikk Sertralin var fordi Zoloft ikke var på lager i min dose på noe apotek i nærheten.

Jeg har forstått det slik at generisk (generica) betyr det samme som "synonympreparat" eller "kopipreparat" sammenholdt med det originale preparatet som var de som opprinnelig hadde lisens på preparatet. Når en medisin har vært en viss tid ute på markedet, går lisensen ut og andre kan produsere medisinen. Jeg vet ikke hvor mange år denne er på, men vil tro at @kupton eller ev. noen andre vet mer her.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener ganske bestemt at jeg sover bedre på Imovane enn Zoplicone, som er den generiske varianten. Men det skal visst ikke være mulig.

Anonymkode: 56d74...6aa

Dette sier min mann også! Han ønsker alltid Imovane, og ikke Zopiklone 

Anonymkode: c1462...5db

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg mener ganske bestemt at jeg sover bedre på Imovane enn Zoplicone, som er den generiske varianten. Men det skal visst ikke være mulig.

Anonymkode: 56d74...6aa

Dette merker jeg også. Når jeg tar Imovane så får jeg en sånn bestemt følelse/smak i munnen, pluss jeg får litt hallisunasjoner når rommet er mørkt. Da vet jeg at jeg sovner ganske raskt. Disse forvarslene får jeg ikke på Zopiclone og det tar lenger tid før jeg sovner. 

kupton skrev (Akkurat nå):

Ja, såkalte synonympreparater kan tas opp ulikt og dermed gi ulik effekt.

Men er det ikke litt påfallende at det alltid er originalen som tåles/likes/virker best  kopien dårligst? Det er jo akkurat de samme virkestoffene i dem, men jeg tror jeg aldri har hørt om noen som mener kopipreparatet er bedre enn originalen. Har du? 

Anonymkode: 71dfe...ae7

Jeg fikk Zoloft Pfizer uten å betale fordi det hadde vært vanskeligheter med leveranse. Så tok 1 100mg i dag i stedet for 2x50 Sertralin. 
Merket ingen forskjell i dag. Så ikke vet jeg. Vet ikke engang om det har virket som det skal siden jeg har brukt det snart 2 mnd og fremdeles har en del tvang. 

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Litt merkelig om koipreparat skal være bedre enn det so faktisk koster da. 

Hvorfor det egentlig? 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men er det ikke litt påfallende at det alltid er originalen som tåles/likes/virker best  kopien dårligst? Det er jo akkurat de samme virkestoffene i dem, men jeg tror jeg aldri har hørt om noen som mener kopipreparatet er bedre enn originalen. Har du? 

Jo det er påfallende.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mente påfallende rart da. 

Kanskje ikke så rart når det kun er at krav at opptak/tilgjengeligheten skal ligge mellom 80 og 120% av orginalstoffet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...