Gå til innhold

Bra skrevet NRK artikkel om psykiatrien

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg sitter ikke med den samme erfaringen. Det var endel skjema det første året da jeg ble utredet, men de siste årene har jeg ikke fått noen skjema til å fylle ut. Heller ikke da jeg byttet behandler.

Skal til vurdering på gruppepoliklinikken denne uken så da blir det kanskje nye skjema...

Fru2020 skrev (2 timer siden):

Jeg sitter ikke med den samme erfaringen. Det var endel skjema det første året da jeg ble utredet, men de siste årene har jeg ikke fått noen skjema til å fylle ut. Heller ikke da jeg byttet behandler.

Skal til vurdering på gruppepoliklinikken denne uken så da blir det kanskje nye skjema...

Var det du som fylte ut skjemaene eller fikk du spørsmålene muntlig? 

Anonymkode: d9c14...776

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var det du som fylte ut skjemaene eller fikk du spørsmålene muntlig? 

Anonymkode: d9c14...776

Jeg fylte ut noen skjema selv, blant annet mmpi(tror jeg det heter). Scid tok vi muntlig (alle tre gangene) Skjema for kartlegging av PTSD tok vi også muntlig.

Annonse

Jeg var hos en i kommunens psykiatri team, og hun ville jeg skulle fylle ut en undersøkelse om hvordan jeg opplevde timen, om den hjalp osv. Mens jeg gjør dette setter hun seg ved siden av meg å sjekker svarene. Hva er da vitsen. Jeg kunne jo ikke skrive en objektiv mening. For noe vås.

Anonymkode: 22cff...b4a

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var hos en i kommunens psykiatri team, og hun ville jeg skulle fylle ut en undersøkelse om hvordan jeg opplevde timen, om den hjalp osv. Mens jeg gjør dette setter hun seg ved siden av meg å sjekker svarene. Hva er da vitsen. Jeg kunne jo ikke skrive en objektiv mening. For noe vås.

Anonymkode: 22cff...b4a

Det er da man står opp for seg selv og skriver AKKURAT det en mener, gjerne med uthevede bokstaver. Psykiatrien, og andre autoriteter, har lett for å underkue en, og da er det essensielt at noen iallfall står opp for oss

Ja, det var en bra artikkel som viser hvordan det er. Alt for å tilfredsstille raskest mulig diagnostisering og derigjennom for å tilfredsstille økonomer og byråkrater som skal ha sine skjemaer og statistikker, og oversikt over pengestrømmen…
Selv, som tidligere sekretærjobb i psykiatrien, har jeg kopiert tusenvis av skjemaer som pasienter skal fylle ut. Senere skulle alt skannes inn i digital journal, til tider en tålmodighetsprøve når et ark plutselig satt seg fast og jeg måtte begynne skanningen på nytt av test på opptil flere titalls sider. Dette var for nesten 10 år siden. Hadde virkelig håpet at det hadde kommet lenger, men høres ikke sånn ut. Tungvint. 
Virkelig bra at det blir satt fokus på. 

Har vært borti over 400 spm selv, men det som tok prisen var når jeg fikk behandler på DPS hvor jeg måtte bruke første timen på å fylle ut skjema angående hvor fornøyd jeg var med behandlingen. Noe jeg sa var en smule vanskelig da det var første time.
Det hjalp ikke, måtte bare fylle ut etter beste evne :) . 

Ta bort skjemaene og lykkepillene og heller behandle pasienten ordentlig. Sier også lykkepiller da dette er obligatorisk i norsk psykiatri selv når man vet hvor liten virkning de har samt hvor mye bivirkninger. 

Anonymkode: 35bb9...92d

kupton skrev (50 minutter siden):

Dette er bare tull.

Lykkepiller hjelper ikke alle slik norsk psykiatri tror. Min personlig erfaring er at førstefokuset er å få på plass lykkepiller hvis du har angst eller depresjon. Jeg har prøvd Cipramil, Ciralex, Zoloft og Fontex, tror det var noen andre også, alle disse ga meg ingen virkingen bortsett fra søvnløshet og tap av sexlyst. Selv om jeg har opplyst om dette vil psykiatrien fortsatt pushe de på meg, hvis jeg ikke har hatt effekt så måtte dosen økes, kunne ikke aksepteres att de ikke hadde effekt på meg.
Sist psykiater jeg hadde med sa at lidelsesnivået mitt var uakseptabelt, men siden jeg ikke ville ta Cipralex som jeg allerede hadde prøvd så ble behandlingen avsluttet. Mulig jeg har hatt maks uflaks med psykiatrien, men slik var det ihvertfall for meg. 
Sier for øvrig ikke her at ingen har positiv effekt av disse, men på meg i mitt møte DPS'er og psykiatere har dette vært første prioritet.
Er noen år siden jeg var til behandling så får håpe det er blitt bedre.

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Lykkepiller hjelper ikke alle slik norsk psykiatri tror. Min personlig erfaring er at førstefokuset er å få på plass lykkepiller hvis du har angst eller depresjon. Jeg har prøvd Cipramil, Ciralex, Zoloft og Fontex, tror det var noen andre også, alle disse ga meg ingen virkingen bortsett fra søvnløshet og tap av sexlyst. Selv om jeg har opplyst om dette vil psykiatrien fortsatt pushe de på meg, hvis jeg ikke har hatt effekt så måtte dosen økes, kunne ikke aksepteres att de ikke hadde effekt på meg.
Sist psykiater jeg hadde med sa at lidelsesnivået mitt var uakseptabelt, men siden jeg ikke ville ta Cipralex som jeg allerede hadde prøvd så ble behandlingen avsluttet. Mulig jeg har hatt maks uflaks med psykiatrien, men slik var det ihvertfall for meg. 
Sier for øvrig ikke her at ingen har positiv effekt av disse, men på meg i mitt møte DPS'er og psykiatere har dette vært første prioritet.
Er noen år siden jeg var til behandling så får håpe det er blitt bedre.

Du var vel ikke deprimert da kanskje

Anonymkode: e1772...722

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du var vel ikke deprimert da kanskje

Anonymkode: e1772...722

Siden "lykkepillen" ikke virket mener du?. Jo, hadde både angst og depresjon, noe som ofte går hånd i hånd dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...