Gå til innhold

Kjøper du noen gang av dørselgere? Eller selgere som huker tak i deg ute?

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2

Jeg kjøper aldri noe på døren. En gang takket jeg riktignok ja til en alarmpakke, men ringte noen dager etterpå og trakk meg fra avtalen. Jeg synes egentlig det er en uting med dørselgere nå, selv om de er færre enn før pandemien. Jeg har litt sosial angst så jeg bare skynder meg å sier nei takk.

Jeg har blitt "lurt" til å kjøpe strøm 1 gang ute, og for mange år siden bestilte jeg også en avis av en med gatestand.

Ellers er det fint lite å hente hos meg. Dørsalg er ikke noe jeg setter pris på, men er selvfølgelig høflig. Det kan man ikke si om min gamle nabo, så jeg pleide å synes litt synd på de som skulle til han etter meg. Hehe, de fikk nok ikke solgt noe for å si det mildt.

Mye av grunnen til at jeg ikke kjøper på døren er at det aldri er noe jeg vil ha. Strømavtalene lønner seg ikke, og jeg synes også det er ufint. Jeg kan fint ha lagt meg tidlig en kveld for å sove. En periode kom det også øst-europeiske tiggere på døren. Dette var ikke rom-folk, men noen andre. De hadde alltid med seg en laminert lapp med en trist historie om sykt barn eller noe, det hele virket veldig organisert. 

Når jeg tenker meg om bestilte jeg engang kabeltelefoni på døren, men det var noe jeg skulle ha alikevel. Da det var vanlig med stasjonær telefon.

Endret av worrisome_plenty .2

Fortsetter under...

Jeg kjøper ingenting av dørselgere, uteselgere eller telefonselgere. Ikke fordi jeg har noe imot dem, men fordi tilbudene man får med kostnaden for deres provisjon innbakt, ofte er dårligere enn prisen man selv kan få. Særlig gjelder dette strøm. Påslaget er så godt som uten unntak høyere i slike tilfeller.

Worriesome Plenty 2
ISW skrev (3 minutter siden):

Jeg kjøper ingenting av dørselgere, uteselgere eller telefonselgere. Ikke fordi jeg har noe imot dem, men fordi tilbudene man får med kostnaden for deres provisjon innbakt, ofte er dårligere enn prisen man selv kan få. Særlig gjelder dette strøm. Påslaget er så godt som uten unntak høyere i slike tilfeller.

Ja, det sier seg egentlig selv. Jeg husker jeg angret etter jeg ble oppringt av Unicef som jeg pleier å gi en liten månedlig sum til. Og vedkommende fikk meg til å øke månedsbeløpet med hundre kroner. Etter seks måneder justerte jeg det ned igjen. Jeg tenker den hundrelappen i seks måneder stort sett dekket bare kommisjonen til selgeren, så det angrer jeg på.

Spesielt når det gjelder veldedighet er det lurt å begynne å gi på eget initiativ og ikke via en innsamler på telefon eller stand. Unntatt de som stiller opp frivillig som tv-aksjonen o.l.

Endret av worrisome_plenty .2

Jeg kjøpte en gang et maleri av en dørselger. Det ble en artig historie ut av det (kan ikke utbrodere det her 😄 ) - og dette maleriet har jeg absolutt ikke angret på!

Mannen min forbarmet seg over noen dørselgere et par tre ganger og kjøpte ting som aldri ble brukt.... Men nå er det lenge siden. Vi kjøper lodd av unger i gata som selger, men ikke andre ting.

Annonse

Aldri, og begynner de å følge etter meg nedover gata (opplevd flere ganger i Oslo) med å gå baklengs mens de fortsetter å prate og holde øyekontakt med meg så får de høre det. Jeg takker ALDRI ja til selgere på farten eller på døra.

Bortsett fra at jeg en gang endret strømabbonement på døra så har jeg aldri kjøpt noe av en dørselger tror jeg. Og de som står på gata går jeg bare rett forbi, om de snakker til meg smiler jeg bare og sier vennlig:"Nei takk!" og går videre. Slår aldri feil. :) Selgere på døra kan jeg ikke huske sist jeg var borti - bortsett fra disse "døvstumme" polakkene da, men de kjøper vi ikke noe av.

Ringer stadig noen og skal selge meg bladabonnementer og slikt, vanligvis tar jeg ikke telefonen når ukjente nr. ringer, men det hender jo at jeg venter en viktig telefon og derfor må ta den og da er det alltid fra noen som skal selge meg et abonnement. De tror sikkert jeg lyver så det renner av meg når jeg sier at jeg jobber på bibliotek og har tilgang til alt jeg trenger av blader der, men det er jo sant. :) 

Aldri på gata.

På døra kommer det jo alt fra lokale loddselgere til selgere av underlige abonnement, så det varierer. Men stort sett er våre innkjøp og avtaler mer gjennomtenkt enn det som foregår gjennom slikt salg. 

UtakknemligDiva

Aldri! Har såvidt gitt penger til innsamling da, har alltid i bakhodet at de kanskje er falske, men de viser et skilt og jeg tenker de er ærlige, penger til nødvendige ting. Men ellers kjøper jeg absolutt aldri noe. 

Cast syndrome skrev (51 minutter siden):

Lotteri er veldedighet😂

Hehe, kunne misforstås, men med veldedighet mener jeg her gode formål som idrettslag eller korps. Jeg kjøper ikke loddene deres primært for å vinne fruktkurv.

Ekstra skrev (49 minutter siden):

Hehe, kunne misforstås, men med veldedighet mener jeg her gode formål som idrettslag eller korps. Jeg kjøper ikke loddene deres primært for å vinne fruktkurv.

Samme her. Synes selvfølgelig det er gøy å vinne, men gjør jo det for å støtte et godt formål. 

Annonse

Har kjøpt en støvsuger en gang, men da  brukte jeg angreretten. Skjønner egentlig ikke hva som gikk av meg da jeg gikk på å kjøpte den. Ellers kjøper jeg av og til lodd eller f.eks kalendere som går til en god sak.

Jeg kan ikke fordra slike som prøver å huke tak i deg på gata, eller som ringer på hjemme hos meg for å seige ting. Sistemann som prøvde seg, var en strømselger. Da jeg høflig, men kontant avviste han og sa det ikke var aktuelt, kom det «så du er ikke interessert i å spare penger, altså?» 🙄 

Men jeg har kjøpt/kjøper en del lodd og slikt, og jeg har også latt meg verve som fast bidragsyter til veldedige formål. 

morsan skrev (49 minutter siden):

Jeg kan ikke fordra slike som prøver å huke tak i deg på gata, eller som ringer på hjemme hos meg for å seige ting. Sistemann som prøvde seg, var en strømselger. Da jeg høflig, men kontant avviste han og sa det ikke var aktuelt, kom det «så du er ikke interessert i å spare penger, altså?» 🙄 

Men jeg har kjøpt/kjøper en del lodd og slikt, og jeg har også latt meg verve som fast bidragsyter til veldedige formål. 

Vi har nylig skiftet strømleverandør og da ringte den gamle til mannen forleden kveld og lurte på hvilken leverandør vi hadde byttet til. "Det trenger jeg vel ikke si til deg?" svarte mannen, men på en forholdsvis høflig måte. Selgeren svarte noe jeg ikke fikk med meg og så sa mannen hva vi har byttet til og da slengte selgeren på røret! Vi lo godt av det - ikke akkurat god kundebehandling kanskje...

morsan skrev (1 time siden):

Det der er så frekt. Jag takket nei til å skrive meg opp hos en eller annen organisasjon ala SOS barnebyer på vei hjem fra skolen for noen år siden, og fikk beskjed om at " så du bryr deg ikke om fattige barn altså? ". På den tiden var jeg på minstesats AAP og måtte snu hver krone så han fikk jammen høre det.

Kjøper aldri noe, dvs da det dukket opp tre søte rødrussjenter som solgte kaker for å finansiere russebussen, så kunne jeg ikke la være. Sånne er jeg helt forsvarsløs mot.

Ellers så har jeg mine prinsipper.

nick skrev (8 minutter siden):

Kjøper aldri noe, dvs da det dukket opp tre søte rødrussjenter som solgte kaker for å finansiere russebussen, så kunne jeg ikke la være. Sånne er jeg helt forsvarsløs mot.

Ellers så har jeg mine prinsipper.

Har støttet diverse tantebarn ved å kjøpe dopapir, sokker og sånt ja. :) Men nå er det slutt, dopapiret vi kjøpte sist var helt elendig, dyrt og det var bare halvparten så mye papir pr. rull enn det vi kjøpte på butikken til en lavere pris pr. rull. Da hjelper det ikke om det går til en god sak heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...