Gå til innhold

Du som tar Quetiapine på kvelden

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det fra du tar den til du sovner? Tar den ikke primært for søvn, men trøtthet følger jo med og fører til at jeg sovner av den. 

Som oftest fungerer det fint å ta den et par timer før ønsket søvn, men noen ganger funker den ikke som den skal og det tar mange timer før jeg blir trøtt nok til å sove, sånn som nå. Tok medisinen kl 22 og har enda ikke blitt trøtt. Andre ganger funker den veldig raskt og jeg blir trøtt innen en time. Hva skyldes det at den er så ustabil i virkning? Doseringen er lik hver kveld. 

Anonymkode: 3a5e4...b5d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463899-du-som-tar-quetiapine-p%C3%A5-kvelden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor lang tid tar det fra du tar den til du sovner? Tar den ikke primært for søvn, men trøtthet følger jo med og fører til at jeg sovner av den. 

Som oftest fungerer det fint å ta den et par timer før ønsket søvn, men noen ganger funker den ikke som den skal og det tar mange timer før jeg blir trøtt nok til å sove, sånn som nå. Tok medisinen kl 22 og har enda ikke blitt trøtt. Andre ganger funker den veldig raskt og jeg blir trøtt innen en time. Hva skyldes det at den er så ustabil i virkning? Doseringen er lik hver kveld. 

Bruker quetiapin for tankekjør/roe ned og for søvn. Har samme erfaring som deg. For meg så tror jeg det handler mye om hvilken form jeg er i der og da og hvor mye jeg har spist på kvelden.  Har jeg spist så tar det lengre tid før den virker.  

emilie321 skrev (3 timer siden):

Bruker quetiapin for tankekjør/roe ned og for søvn. Har samme erfaring som deg. For meg så tror jeg det handler mye om hvilken form jeg er i der og da og hvor mye jeg har spist på kvelden.  Har jeg spist så tar det lengre tid før den virker.  

Takk for svar, interessant at du også har samme erfaring.

Hvis man skal frikjenne medikamentet og ta det for gitt at den alltid og uansett har samme virkning i samme dose, så må det skyldes andre ting. Som du sier så kan nok ytre faktorer som sene måltider være en forklaring, og jeg gjetter også på at aktivitetsnivået (både kroppslig og mentalt) spesielt før sengetid kan ha noe å si. Det er bare det at jeg sjeldent spiser etter kl 18, og ikke var jeg spesielt aktiv i går heller. Da blir resonnementet mitt at det må skyldes indre faktorer hos meg, som at den underliggende sykdommen rett og slett bare lever sitt eget liv under "medikamentoverflaten". Har jo hørt at det gjerne er sånn ved bipolar lidelse, men det er fryktelig irriterende! 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg opplever det samme og når jeg ikke blir trøtt nok i tide av den lager den kluss for søvnen. 

Har samme erfaring med den varierende effekten av samme dosering, men tok en liten snarvei for å "hjelpe" kroppen litt, og forhørte meg om interaksjoner med seroquel. Grapefruktjuice øker konsentrasjonen av seroquel i serum, og gir meg bedre effekt da. 

Ser at vi er flere med samme erfaring. Kan du @kupton si noe om hva som kan være årsaken til det? (Altså årsaken til at man kan oppleve at samme dosering av Quetiapin/Seroquel kan gi ulik effekt fra dag til dag)? Er det et vanlig fenomen så gjelder det kanskje for andre medisiner også, og det er jo litt "skummelt" å tenke på..

Annonse

De aller fleste medisiner tas opp i tarmen. Altså virker de i det minste ikke før de kommer ned i tarmen. Da skjønner du sikkert at den virker raskere om den tas på tom mage med godt med vann, enn om den blir liggende bakerst i køen bak et lass med ribbe, pølse og surkål. 

kupton skrev (1 time siden):

De aller fleste medisiner tas opp i tarmen. Altså virker de i det minste ikke før de kommer ned i tarmen. Da skjønner du sikkert at den virker raskere om den tas på tom mage med godt med vann, enn om den blir liggende bakerst i køen bak et lass med ribbe, pølse og surkål. 

Takk for svar! Du forstod ikke helt hva jeg mente, men det tar jeg på min kappe siden jeg åpenbart ikke gjorde meg forstått. Jeg har uansett min egen "teori" på dette nå, og det er tilstrekkelig inntil videre. :)

Cast syndrome skrev (5 timer siden):

Har samme erfaring med den varierende effekten av samme dosering, men tok en liten snarvei for å "hjelpe" kroppen litt, og forhørte meg om interaksjoner med seroquel. Grapefruktjuice øker konsentrasjonen av seroquel i serum, og gir meg bedre effekt da. 

Bra det fungerer for deg, men generelt er dette litt farlig. Grapefruktjuice er ikke et farmasøytisk preparat og kan gi uforutsigbar virkning. Det er også veldig individuelt hvor stor økning i serumkonsentrasjonen man får av grapefruktjuice. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har samme erfaring med Quetiapin. Har det noe å si hvilken sykdomsfase man er i?

Anonymkode: 0b79e...4b2

Min opplevelse er at jeg blir trøttere av den i gode faser, mens i dårligere faser så ser den ut til å virke dårligere.  Vil tro at dette er helt normalt 

emilie321 skrev (1 time siden):

Min opplevelse er at jeg blir trøttere av den i gode faser, mens i dårligere faser så ser den ut til å virke dårligere.  Vil tro at dette er helt normalt 

Det samme opplever jeg også. 

Anonymkode: 0b79e...4b2

Tok Q kl 22 som vanlig i kveld, og som vanlig har jeg heller ikke spist siden kl 18. Forrige natt opplevde jeg det samme som natten før der (som jeg fortalte om i hovedinnlegget). Dette bekrefter bare at det må skyldes indre årsaker siden de ytre betingelsene er konstante, dvs samme medisin, samme dose til samme tidspunkt, og uten nylig inntak av mat eller andre forstyrrende faktorer. Takk for alle bidrag, "godt" å se at det ikke bare er jeg som opplever dette. Nå gleder jeg meg til å lukke øynene og sove :)

(men en liten tvil henger igjen om at det kan skyldes ustabilitet i virkningsprofilen til Q). 

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok Q kl 22 som vanlig i kveld, og som vanlig har jeg heller ikke spist siden kl 18. Forrige natt opplevde jeg det samme som natten før der (som jeg fortalte om i hovedinnlegget). Men nå er jeg veldig trøtt. Dette bekrefter bare at det må skyldes indre årsaker siden de ytre betingelsene er konstante, dvs samme medisin, samme dose til samme tidspunkt, og uten nylig inntak av mat eller andre forstyrrende faktorer. Takk for alle bidrag, "godt" å se at det ikke bare er jeg som opplever dette. Nå gleder jeg meg til å lukke øynene og sove :)

(men en liten tvil henger igjen om at det kan skyldes ustabilitet i virkningsprofilen til Q). 

Redigerte innlegget, for glemte setningen Men nå er jeg veldig trøtt. Den ble visst borte. 

• 3 uker senere...

I natt har jeg ikke sovet noe, så langt. Bare nevner det til de som gidder å lese. Gadd ikke ligge i senga og vri meg, så stod like gjerne opp i sta og måket snø fra gårdsplassen. Midt på natta da, gitt. Så nei, Quetiapin/Seroquel funker ikke hver kveld på meg. Sånn er det bare. Så kan man jo lure på hvorfor. Jeg har i alle fall IKKE spist ribbe, pølse og surkål i kveld, hehe, og heller ikke noe annet siden ca 21. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I natt har jeg ikke sovet noe, så langt. Bare nevner det til de som gidder å lese. Gadd ikke ligge i senga og vri meg, så stod like gjerne opp i sta og måket snø fra gårdsplassen. Midt på natta da, gitt. Så nei, Quetiapin/Seroquel funker ikke hver kveld på meg. Sånn er det bare. Så kan man jo lure på hvorfor. Jeg har i alle fall IKKE spist ribbe, pølse og surkål i kveld, hehe, og heller ikke noe annet siden ca 21. 

Hva er årsak til at du står på Seroquel, da? Bare søvn eller har du en grunnlidelse i bunn som også profiterer på Seroquel?  

Om du har BP som meg, feks, vil sykdommen tidvis «nappe» i deg og kreve økt dosering. Jeg hadde noen uker i høst hvor jeg måtte stå veldig mye mere Seroquel for å få samme effekt som jeg normalt får av 25. Dette var i kjølvannet at et sykdomsfrembrudd. Det kan også komme som en pekepinn på kommende sykdomsutbrudd og da er økt dosering riktig. 

Anonymkode: bc301...005

AnonymBruker skrev (På 11/23/2021 den 3.44):

Varierer. Virker fortere uten måltid 

Anonymkode: 902fa...cbb

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er årsak til at du står på Seroquel, da? Bare søvn eller har du en grunnlidelse i bunn som også profiterer på Seroquel?  

Om du har BP som meg, feks, vil sykdommen tidvis «nappe» i deg og kreve økt dosering. Jeg hadde noen uker i høst hvor jeg måtte stå veldig mye mere Seroquel for å få samme effekt som jeg normalt får av 25. Dette var i kjølvannet at et sykdomsfrembrudd. Det kan også komme som en pekepinn på kommende sykdomsutbrudd og da er økt dosering riktig. 

Jeg har BP som deg, og tar tresifret mg. Mine er depot, så kanskje det er derfor det ikke funker. Ikke vet jeg. Mulig jeg har utviklet toleranse for dem. Men da hadde det vel gjort seg gjeldende hver kveld og ikke bare av og til. Så nei, jeg vet ikke. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har BP som deg, og tar tresifret mg. Mine er depot, så kanskje det er derfor det ikke funker. Ikke vet jeg. Mulig jeg har utviklet toleranse for dem. Men da hadde det vel gjort seg gjeldende hver kveld og ikke bare av og til. Så nei, jeg vet ikke. 

Off, det er slitsomt når søvnen hækker og skuffende når man gjør sitt med livsstil og medisiner og kroppen og sjelen likevel ikke er i vater. 

Når jeg har det sånn ber jeg lege om Imovane og kjører dette sammen med Seroquel eller dropper S noen netter for å se om det hjelper å gå «av» litt for å gjenvinne effekt av S. Jeg har også Alimemazin liggende og bruker denne når jeg ikke får effekt av et annet preparat og pauser det som har mista virkningen. Sover fint på Alimemazin men kan virkelig ikke fordra det medikamentet mht ettervirkningene som gjør meg sur og irritabel. Likevel gull å ha i skapet når søvn er høyere på prioriteringslista enn godt humør og intet annet funker. I krise blir det Sobril eller Zyprexa, eventuelt Nozinan (som nå heter noe annet jeg ikke husker hva er). Disse har jeg ingen fast resept på, eventuelt liggende resept for feks 2 dagers bruk for å kunne slå ned en oppblussende sykdomsfase og ta det videre med fastlege derfra.

Prøv å bruk noe annet noen netter og se om S får sin potens tilbake etter det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...