Gå til innhold

hvilepuls på mellom 40 og 50

Anbefalte innlegg

hei. jeg er ikke altlet, tvert imot, jeg blir andpusten bare jeg går opp en liten bakke. men på infosider om notmal hjerterytmer står det jo at noemal hvilepuls for ikkeatleter, er jo 60 til 100bpm. blodtrykket var normalt i dag hos legen men problemer med hjertet slår for sakte, er når jeg ligger. jeg satt oppreist når hun målte blodtrykket. på SSE låg jeg når de tok blodtrykket og da svingte det fra velfig høyt til lavt. jeg tok full hjerteundersøkelse i 2017. jeg er 36 år.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463904-hvilepuls-p%C3%A5-mellom-40-og-50/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Lav puls er helt fint det, under 2 forutsetninger.

1. At pulsen stiger under aktivitet (når du går opp en bakke bør du ha puls på ca 120).

2. At du ikke blir dårlig av den lave pulsen (svimmel eller slapp). 

Ellers er lav puls bare bra, og reduserer belastningen på kroppen. Alle hjerter er forskjellige, noen har store hjerter med høyt slagvolum, andre har mindre hjerter med mindre slagvolum, men som til gjengjeld kan gå høyt i puls.

ISW skrev (8 minutter siden):

Hei!

Lav puls er helt fint det, under 2 forutsetninger.

1. At pulsen stiger under aktivitet (når du går opp en bakke bør du ha puls på ca 120).

2. At du ikke blir dårlig av den lave pulsen (svimmel eller slapp). 

Ellers er lav puls bare bra, og reduserer belastningen på kroppen. Alle hjerter er forskjellige, noen har store hjerter med høyt slagvolum, andre har mindre hjerter med mindre slagvolum, men som til gjengjeld kan gå høyt i puls.

ok :) takk for fin info forklaring  ja pulsen går opp til ca 120 når jeg går opp en liten bakke og når jeg bøyer og løfter. jeg er veeeeeeeeldig stiv i musklene i skuldre og når jeg strekker ut venstre skulder og bein for å løse opp, hender det at hjertet får mange ekstrasystoler. men jeg blir ikke sliten dån at jeg vil sove av det. men i de verste ekstrasystolene og harehjertehoppene kan jeg bli litt ør og får panikk og da blir det prikking i hud. jeg kjennner halspulsen mye bedre på høyre side av halsen enn på venstre side.

Endret av Blomsterfluen
Blomsterfluen skrev (1 minutt siden):

ok :) takk for fin info forklaring  ja pulsen går opp til ca 120 når jeg går opp en liten bakke og når jeg bøyer og løfter. jeg er veeeeeeeeldig stiv i musklene i skuldre og når jeg strekker ut benstre skulder og bein for å løse opp, hender det at hjertet får mange ekstrasystoler. men jeg blir ikke sliten dån at jeg vil sove av det. men i de verste ekstrasystolene og harehjertehoppene kan jeg bli litt ør og får panikk og da blir det prikking i hud.

Bare hyggelig det :)

Godt å høre at pulsen stiger som den skal når du er i aktivitet. 

Jeg tror hvis jeg var deg at jeg hadde fokusert på å komme i bedre form. Sånn det er nå, virker hjertet ditt veldig sensitivt ovenfor adrenalin og belastninger, og reagerer med ekstrasystoler. Det er ikke farlig, men kan være ubehagelig. Hvis du får trent regelmessig og kommer i bedre form, vil hjertet veldig sannsynlig lage færre ekstrasystoler og du vil også bli mindre andpusten når du går i bakker.

At ekstraslagene både kommer av angst og lager angst er helt vanlig. Man kjenner ekstraslag -> blir engstelig -> får flere ekstraslag -> blir mer engstelig, osv..

ISW skrev (2 minutter siden):

Bare hyggelig det :)

Godt å høre at pulsen stiger som den skal når du er i aktivitet. 

Jeg tror hvis jeg var deg at jeg hadde fokusert på å komme i bedre form. Sånn det er nå, virker hjertet ditt veldig sensitivt ovenfor adrenalin og belastninger, og reagerer med ekstrasystoler. Det er ikke farlig, men kan være ubehagelig. Hvis du får trent regelmessig og kommer i bedre form, vil hjertet veldig sannsynlig lage færre ekstrasystoler og du vil også bli mindre andpusten når du går i bakker.

At ekstraslagene både kommer av angst og lager angst er helt vanlig. Man kjenner ekstraslag -> blir engstelig -> får flere ekstraslag -> blir mer engstelig, osv..

så bra :). eg skal begynne på svømming når hallen åpner igjen. jeg syns svømming gjør godt for hele kroppen. jeg har litt for kort venstrefot så da syns jeg svømming er bedre enn gåing. når jeg går så dovner venstrefoten. 

Blomsterfluen skrev (1 minutt siden):

så bra :). eg skal begynne på svømming når hallen åpner igjen. jeg syns svømming gjør godt for hele kroppen. jeg har litt for kort venstrefot så da syns jeg svømming er bedre enn gåing. når jeg går så dovner venstrefoten. 

Godt å høre, lykke til med treningen!

Ville også prøvd å fått tak i en innleggssåle du kunne bruke til å gå, sånn at du slipper å få problemer når du går. Jeg er ganske sikker på at en fysioterapeut eller ergoterapeut kan hjelpe deg både med treningsopplegg og tilpasset utstyr, eventuelt en ortoped.

Annonse

ISW skrev (16 minutter siden):

Godt å høre, lykke til med treningen!

Ville også prøvd å fått tak i en innleggssåle du kunne bruke til å gå, sånn at du slipper å få problemer når du går. Jeg er ganske sikker på at en fysioterapeut eller ergoterapeut kan hjelpe deg både med treningsopplegg og tilpasset utstyr, eventuelt en ortoped.

jeg var hos en fysioterapaut i ca 2010, og det var altfor dyrt med sån såle. det kostet flere tusen kroner. jeg lever på uføretrygd og har ikke råd til sån såle, mener mamma. går det an å 3dprinte sånne såler i tpu selv?

Endret av Blomsterfluen
Blomsterfluen skrev (27 minutter siden):

jeg var hos en fysioterapaut i ca 2010, og det var altfor dyrt med sån såle. det kostet flere tusen kroner. jeg lever på uføretrygd og har ikke råd til sån såle, mener mamma. går det an å 3dprinte sånne såler i tpu selv?

Det hørtes da fryktelig dyrt ut? Er du helt sikker på at det er så kostbart? Om det er tilfelle er det kanskje en mulighet til å søke om å få det dekket?

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Det hørtes da fryktelig dyrt ut? Er du helt sikker på at det er så kostbart? Om det er tilfelle er det kanskje en mulighet til å søke om å få det dekket?

ok. ja der jeg var (familieterapaut) så var eet knslldurt. de måtte ta seg betslt for støpingen og materialene i sålen.

Blomsterfluen skrev (1 time siden):

ok. ja der jeg var (familieterapaut) så var eet knslldurt. de måtte ta seg betslt for støpingen og materialene i sålen.

Her er hva du kan få dekket av nav. Etter hva jeg forstår på deg har du en skade/lyte i et bevegelsesorgan som gir varig nedsatt funksjonsevne, og da er det mye nav dekker av utgifter for f.eks såler eller fotsenger. Du kan jo ta en titt:

https://ortopediteknikk.no/min-situasjon/rettigheter/ 

Endret av Liviane
Liviane skrev (1 time siden):

Her er hva du kan få dekket av nav. Etter hva jeg forstår på deg har du en skade/lyte i et bevegelsesorgan som gir varig nedsatt funksjonsevne, og da er det mye nav dekker av utgifter for f.eks såler eller fotsenger. Du kan jo ta en titt:

https://ortopediteknikk.no/min-situasjon/rettigheter/ 

takk jeg skal snakke med vergen min om hun kan søke om det for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...