Gå til innhold

Økning av drap og vold?

Anbefalte innlegg

God morgen. :)

Jeg lurer på noe. Er det bare meg, eller er det en tydelig økning av vold som fører til drap siste måneder? Synes det er noe hver uke omtrent. I dag på nyhetene så har en i Molde og en i Oslo dødd i forbindelse med vold/slagsmål/hva enn som skjedde. 

Hvis det stemmer at det er økning, er det bare tilfeldig, eller kan det være at vi ser ringvirkninger av covid, at noen har tatt skade av det på noe vis? Synes jo det er litt skremmende. Ikke for min del for det skjer lite i min by, men. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/463913-%C3%B8kning-av-drap-og-vold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror dette er et problem med mange ansikter, men kan i alle fall nevne et par av dem.

1. Jeg tror det finnes mange sinte nordmenn der ute, med eller uten psykiske lidelser. De er forbannet over å se suksessen til sine tidligere venner og bekjente, de ser folk etablere seg, med barn, jobb og familie, og føler de faller utenfor. Dette legger de skylden på samfunnet for, og gjerne på innvandring. De havner i en slags vrangforestilling om at jenter skylder de sex, at samfunnet skylder de suksess, og de tar ikke inn over seg at veldig mye av problemet ligger hos de selv. Noen av disse får ideer om å hevne seg på samfunnet, enten gjennom å voldta noen, utøve vold eller terror. 

2. Vi har en del mennesker av utenlandsk opprinnelse som sliter med å passe inn i det norske samfunnet, også fordi man ofte tviholder på sin egen kultur som ikke nødvendigvis er helt kompatibel med norske verdier. Også disse menneskene ser at sine jevnaldrende har fokus på skole, jobb og familie, og man henfaller til "enkle" løsninger som kriminalitet for å tjene penger og oppnå respekt og anerkjennelse. 

3. Så tror jeg også at når samfunnet har åpnet opp, er det en del vold knyttet til fyll og annen rus, mennesker som har sittet isolert i halvannet år og skal ta igjen alt det tapte, drikker altfor mye, har kanskje dårligere alkoholtoleranse nå, og det ender med stygge situasjoner.

Dette er nok bare noen av momentene, komplekst spørsmål du stiller :)

ISW skrev (11 minutter siden):

Jeg tror dette er et problem med mange ansikter, men kan i alle fall nevne et par av dem.

1. Jeg tror det finnes mange sinte nordmenn der ute, med eller uten psykiske lidelser. De er forbannet over å se suksessen til sine tidligere venner og bekjente, de ser folk etablere seg, med barn, jobb og familie, og føler de faller utenfor. Dette legger de skylden på samfunnet for, og gjerne på innvandring. De havner i en slags vrangforestilling om at jenter skylder de sex, at samfunnet skylder de suksess, og de tar ikke inn over seg at veldig mye av problemet ligger hos de selv. Noen av disse får ideer om å hevne seg på samfunnet, enten gjennom å voldta noen, utøve vold eller terror. 

2. Vi har en del mennesker av utenlandsk opprinnelse som sliter med å passe inn i det norske samfunnet, også fordi man ofte tviholder på sin egen kultur som ikke nødvendigvis er helt kompatibel med norske verdier. Også disse menneskene ser at sine jevnaldrende har fokus på skole, jobb og familie, og man henfaller til "enkle" løsninger som kriminalitet for å tjene penger og oppnå respekt og anerkjennelse. 

3. Så tror jeg også at når samfunnet har åpnet opp, er det en del vold knyttet til fyll og annen rus, mennesker som har sittet isolert i halvannet år og skal ta igjen alt det tapte, drikker altfor mye, har kanskje dårligere alkoholtoleranse nå, og det ender med stygge situasjoner.

Dette er nok bare noen av momentene, komplekst spørsmål du stiller :)

Interessant å lese. 

Dette med gjenåpning av samfunnet har jeg tenkt på ja. 

Men ellers, så har det jo vært slik lenge da, dette med punkt en og to, men kanskje punkt tre har vært utløsende årsak til at det har økt? 

Det er vel som oftest rus inne i bildet, i hvert fall kriminalitet og gjengoppgjør, og kanskje også kombinasjon av psykisk lidelse. 

Hva kan man egentlig gjøre med dette? 

Ja, det er vel ikke bare enkelt å besvare. Lurer på hva politikerne tenker om dette, og om det er snakk om å finne en måte å forebygge det på. Vi vil jo ikke ha amerikanske tilstander. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...