Gå til innhold

Antidepressiva har sluttet å fungere, hva kan gjøres?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten

Jeg ble moderat til alvorlig deprimert forrige høst/vinter. Jeg ble innlagt og fikk Cipralex. Jeg ble bedre og har nå jeg klart å gå på videregående med gode karakterer siden skolestart i august. I nesten to uker nå har jeg følt at depresjonen har begynt å slå til bake nesten fullt. Jeg sliter på skolen, alt føles meningsløst ut og i går måtte jeg få Sobril av legevakten på grunn av så sterk angst av å bli syk igjen at jeg følte at ensete utvei var døden eller å dempe angsten med en gang. 

Fortsetter under...

Sånne spørsmål er ekstremt vanskelige å svare generelt på. 

Har du hatt noen belastninger i livet eller har depresjonen kommet helt av seg selv? Hvis sistnevnte, synes jeg du skal bli henvist til en psykiater, da det kan være du egentlig lider av en annen sykdom (en form for bipolar lidelse) som må behandles med andre medisiner enn bare Cipralex hvis du skal få varig bedring. 

Har det skjedd endringer i livet ditt? Har du begynt på andre medisiner som kan påvirke? Har du sjekket rutineblodprøver som vitaminer?

Jeg tenker at veien til bedring nå starter hos fastlegen.

Den forsvunne diamanten
ISW skrev (2 minutter siden):

Sånne spørsmål er ekstremt vanskelige å svare generelt på. 

Har du hatt noen belastninger i livet eller har depresjonen kommet helt av seg selv? Hvis sistnevnte, synes jeg du skal bli henvist til en psykiater, da det kan være du egentlig lider av en annen sykdom (en form for bipolar lidelse) som må behandles med andre medisiner enn bare Cipralex hvis du skal få varig bedring. 

Har det skjedd endringer i livet ditt? Har du begynt på andre medisiner som kan påvirke? Har du sjekket rutineblodprøver som vitaminer?

Jeg tenker at veien til bedring nå starter hos fastlegen.

Jeg har ikke hatt noen store belastninger untatt at hamsteren min har dødd men jeg depresjonen kom før hamsteren døde.

Ny Medlem skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke hatt noen store belastninger untatt at hamsteren min har dødd men jeg depresjonen kom før hamsteren døde.

Uff 😥 

Du må få en time hos fastlegen din. Fastlegen vil snakke med deg og ta noen blodprøver for å utelukke noen tilstander. Men jeg tror også du blir henvist til psykiater for å finne ut hva som feiler deg. Hvis du har jevnlige depresjoner uten noen klar årsak, tyder dette som sagt ofte på en annen underliggende tilstand som kan behandles.

Den forsvunne diamanten
ISW skrev (2 minutter siden):

Uff 😥 

Du må få en time hos fastlegen din. Fastlegen vil snakke med deg og ta noen blodprøver for å utelukke noen tilstander. Men jeg tror også du blir henvist til psykiater for å finne ut hva som feiler deg. Hvis du har jevnlige depresjoner uten noen klar årsak, tyder dette som sagt ofte på en annen underliggende tilstand som kan behandles.

Jeg har vært hos fastlegen forrige uke. Da fikk jeg melatonin for bedre søvn, men ingen endringer i forholdt til depresjon. Jeg har også en time neste fredag. Hvordan får jeg folk til å ta meg seriøst? Jeg får jo bare høre åh du er bare i en vanskelig periode. Mens jeg mener jeg er på vei ned i en krise.

Annonse

Den forsvunne diamanten
90tallsbarn skrev (2 minutter siden):

Kan det være vintermørket?

Ja det har nok noe å si fordi depressive episodene mine har bare kommet om høsten/vinteren. Har aldri vært deprimert om sommeren. Men jeg tenkte jo antidepressiva ville motvirke det.

UtakknemligDiva
Ny Medlem skrev (39 minutter siden):

Ja det har nok noe å si fordi depressive episodene mine har bare kommet om høsten/vinteren. Har aldri vært deprimert om sommeren. Men jeg tenkte jo antidepressiva ville motvirke det.

D vitamin kunne du sjekket. 
Få dagslys. Jeg taklet ikke mørketiden før, vet ikke helt hvorfor det har blitt bedre som voksen. Jeg merker fremdeles noe forandre seg, men de fleste gjør det denne tiden. Man blir liksom mer isolert fordi det er mørkt. Erfaringen min er at det er ekstra viktig med sunt kosthold om vinteren. Ikke bli fanatisk altså, men ikke la sjokolade, fastfood, pizza, sukker og snack være maten din liksom :) 

Ad tror jeg ikke funker så mot vinterdepresjon. Det er når du har fått depresjon som sykdom de brukes. Men skal ikke uttale meg for mye da jeg ikke vet nok. Men vinterdepresjon skyldes for lite lys oftest. 

Endret av 90tallsbarn

Jeg går også på Cipralex (10mg).  Startet i en alvorlig depresjon for 8 år siden, etter mange år med tilbakevendende milde depresjoner. 

Den har gitt meg et helt nytt liv, med et stabilt følelsesliv. Men de to første årene hadde jeg allikevel noen gjennombruddsepisoder der jeg opplevde at det var tungt å komme gjennom hverdagen og tårene satt løst.  

Jeg vet ikke om det er vanlig at det tar noe tid å bli helt stabil, men vil nok tro det.  Kanskje du kan høre med legen din om å få øke dosen en periode?  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...