Gå til innhold

nå har jeg trappet ned helt på fluoxetinen. spørsmål om bivirkning.

Anbefalte innlegg

i dag er første dag uten fluoxetin. jeg seponerte i sammeåd med legen fra 30 til 20mg i en måned så fra 20 til 10mg på en måned og i dag fra 10 til 0 mg. hvorfor er det sån at noen kan få rykkninger i kroppen av å slutte på ssri egentlig? et det fordi hjernebølgene øker i frekvens pga at ssri er ute av kroppen?

Fortsetter under...

Det vet man dessverre ikke i detalj enda.

Det finnes ulike teorier. En teori er at det er et lite, lokalt krampeanfall, som følge av at nervecellen hyperpolariseres i fravær av serotonin. Men om dette er vitenskapelig bevist tviler jeg på.

Det er uansett ikke farlig og det pleier å gi seg i løpet av et par uker. 

ISW skrev (8 minutter siden):

Det vet man dessverre ikke i detalj enda.

Det finnes ulike teorier. En teori er at det er et lite, lokalt krampeanfall, som følge av at nervecellen hyperpolariseres i fravær av serotonin. Men om dette er vitenskapelig bevist tviler jeg på.

Det er uansett ikke farlig og det pleier å gi seg i løpet av et par uker. 

ok  er det nerveceller i hjernen, som gir disse krampene? i hvilke nettsider og artikler finner jeg denne intresanne teorien? kan man utvilke småe epilepsier av dette?

Endret av Blomsterfluen
Blomsterfluen skrev (4 minutter siden):

ok  er det nerveceller i hjernen, som gir disse krampene? i hvilke nettsider og artikler finner jeg denne intresanne teorien? kan man utvilke småe epilepsier av dette?

Husker ikke helt hvor jeg leste det, det er en stund siden, men ja, det kan i følge denne teorien være små epileptiske anfall lokalt i hjernen som forårsaker det. Men det er som sagt helt ufarlig. 

ISW skrev (5 minutter siden):

Husker ikke helt hvor jeg leste det, det er en stund siden, men ja, det kan i følge denne teorien være små epileptiske anfall lokalt i hjernen som forårsaker det. Men det er som sagt helt ufarlig. 

ok  intressant :). kan disse anfallene bli permanen epilepsi hos noen, og kan disse vises på eeg (om de tok eeg i artikkelen)? og er det sån at de rykkningene kommer med en gang en nedtrspper, eller kommer de ofte etter noen dager helt uten pillene?

Endret av Blomsterfluen
Blomsterfluen skrev (7 minutter siden):

ok  intressant :). kan disse anfallene bli permanen epilepsi hos noen, og kan disse vises på eeg (om de tok eeg i artikkelen)?

Vet ikke om de kan sees på EEG, men de fører ikke til permanent epilepsi nei. Det er bare en midlertidig tilstand som følge av at nervene er litt i «høyspenn» som følge av en periode med lite serotonin. 

Annonse

ISW skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om de kan sees på EEG, men de fører ikke til permanent epilepsi nei. Det er bare en midlertidig tilstand som følge av at nervene er litt i «høyspenn» som følge av en periode med lite serotonin. 

ok. er det sån at de nervecellene kommer i høyspenn etter man har sluttet helt på fluoxetinen i noen dager, eller kommer det etter kun første døgn etter helt stopp på pillen? hvor lenge kan denne helspenntilstanden i nervecellene vare?

ISW skrev (58 minutter siden):

er det sån at de nervecellene kommer i høyspenn etter man har sluttet helt på fluoxetinen i noen dager, eller kommer det etter kun første døgn etter helt stopp på pillen? hvor lenge kan denne helspenntilstanden i nervecellene vare?

Blomsterfluen skrev (46 minutter siden):

er det sån at de nervecellene kommer i høyspenn etter man har sluttet helt på fluoxetinen i noen dager, eller kommer det etter kun første døgn etter helt stopp på pillen? hvor lenge kan denne helspenntilstanden i nervecellene vare?

Litt komplisert forklaring:

Når nervecellene i hjernen skal sende et signal, fylles de med positivt ladede ioner (Natrium, Na+). Når de skal «slappe av» etterpå, fylles de med negativt ladede ioner (Klorid, Cl-). Serotonin, som det blir mer av når du bruker Fluoxetin, er en budbringer som får cellene til å fylles mer av klorid, så de fyrer færre signaler. 

Ved plutselige reduksjoner, som når du slutter med Fluoxetin, så blir nervecellen overfylt av natrium, og du vil få ørsmå konvulsjoner, som du da merker som små rykninger eller støt. Det gir seg når nervecellene har tilpasset seg etter et par uker, og er ikke farlig. Siden Fluoxetin har så lang halveringstid er det ikke sikkert du merker det i det hele tatt.

ISW skrev (19 minutter siden):

Når nervecellene i hjernen skal sende et signal, fylles de med positivt ladede ioner (Natrium, Na+). Når de skal «slappe av» etterpå, fylles de med negativt ladede ioner (Klorid, Cl-). Serotonin, som det blir mer av når du bruker Fluoxetin, er en budbringer som får cellene til å fylles mer av klorid, så de fyrer færre signaler. 

Ved plutselige reduksjoner, som når du slutter med Fluoxetin, så blir nervecellen overfylt av natrium, og du vil få ørsmå konvulsjoner, som du da merker som små rykninger eller støt. Det gir seg når nervecellene har tilpasset seg etter et par uker, og er ikke farlig. Siden Fluoxetin har så lang halveringstid er det ikke sikkert du merker det i det hele tatt.

ok. takk for forklaring. de som hadde enkle partielle epilepsi i barndommen som de har vokst av seg, og som slutter på fluoxetin etter ca 20 års ssri bruk siden de var 12 år, er det sån at om de sluttet på flupxetin, så ville de risikert fått epilepsi? jeg hadde epilepsi (små usynlige anfall) som barn).

ISW skrev (13 timer siden):

de som hadde enkle partielle epilepsi i barndommen som de har vokst av seg, og som slutter på fluoxetin etter ca 20 års ssri bruk siden de var 12 år, er det sån at om de sluttet på flupxetin, så ville de risikert fått epilepsi? jeg hadde epilepsi (små usynlige anfall) som barn).

Blomsterfluen skrev (1 time siden):

de som hadde enkle partielle epilepsi i barndommen som de har vokst av seg, og som slutter på fluoxetin etter ca 20 års ssri bruk siden de var 12 år, er det sån at om de sluttet på flupxetin, så ville de risikert fått epilepsi? jeg hadde epilepsi (små usynlige anfall) som barn).

Nei, dette er ikke epilepsi. Det er (i følge teorien) kun enkelte nervetråder som blir overbelastet.

Noen medisiner i psykiatrien kan enten gi økt eller redusert krampeterskel. Jeg kjenner ikke til om Fluoxetin er en av disse (jeg vet at Wellbutrin kan være det).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...