Gå til innhold

Hva lager dere til jul?


Glitter

Anbefalte innlegg

Liviane skrev (23 minutter siden):

Skulle akkurat til å si det samme som ISW. Jeg synes det er veldig fint å se at du fungerer så bra nå! God førjulstid! :)

(Akkurat det med DOL-fruene hadde jeg ikke tenkt på da, men er det i betydningen "oppgående og velfungerende", så ja, absolutt! 👍😊)

 

Vet ikke om jeg kommer til å bli en DOL-frue, men hvem vet. 😅 Takk for det. Ønsker det samme for deg.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ettersom vi nå har et lavkarbo-kosthold så blir det ikke de vanlige småkakene i år. Mannen er litt snurt for at jeg ikke gidder bake vørterbrød til jul, men jeg har virkelig ikke tenkt å gå opp i vekt igjen så det blir ikke vørterbrød, ikke vanlig vørterbrød i alle fall, kanskje jeg kan teste ut om det går an å lage en lavkarbovariant...

Skal lage noen nøttekjeks og kjøpe noe lk-marsipan og kokosmakroner er lett å lage lavkarbo, det har jeg gjort før. Og så har vi en sjokoladekakeoppskrift som er vanvittig god, den skal jeg bake!

Av andre ting skal vi forhåpentligvis lage leverpostei, jeg er ikke spesielt glad i leverpostei, men den vi lager selv er vanvittig god!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Ettersom vi nå har et lavkarbo-kosthold så blir det ikke de vanlige småkakene i år. Mannen er litt snurt for at jeg ikke gidder bake vørterbrød til jul, men jeg har virkelig ikke tenkt å gå opp i vekt igjen så det blir ikke vørterbrød, ikke vanlig vørterbrød i alle fall, kanskje jeg kan teste ut om det går an å lage en lavkarbovariant...

Skal lage noen nøttekjeks og kjøpe noe lk-marsipan og kokosmakroner er lett å lage lavkarbo, det har jeg gjort før. Og så har vi en sjokoladekakeoppskrift som er vanvittig god, den skal jeg bake!

Av andre ting skal vi forhåpentligvis lage leverpostei, jeg er ikke spesielt glad i leverpostei, men den vi lager selv er vanvittig god!!!

Du får gi han oppskriften og be han lage det selv? Regner med han har to hender og evnen til å lese 😉

Jeg skal prøve ut en sjokoladekake og noen julekaker fra Fett og forstand :) Har levd ketogent hele livet pga epilepsi og har lyst til å prøve noe nytt.

Anonymkode: 584f1...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får gi han oppskriften og be han lage det selv? Regner med han har to hender og evnen til å lese 😉

Jeg skal prøve ut en sjokoladekake og noen julekaker fra Fett og forstand :) Har levd ketogent hele livet pga epilepsi og har lyst til å prøve noe nytt.

Anonymkode: 584f1...1bc

Han spiser også lavkarbo så han trenger på ingen måte gafle i seg vørterbrød. :) Han sier han skal bake vanlig brød til jul og det legger jeg meg ikke borti, jeg spiser det ikke uansett, da baker jeg noe lk-brød i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (På 25.11.2021 den 16.42):

Jeg synes du skal se det som din oppgave å bekjempe utryddelsen av kabaret! Det er jo nesten ingen som lager det lenger, - 

Pøh, cabaret er digg, og et must til julelunsjen 1. juledag :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

Pøh, cabaret er digg, og et must til julelunsjen 1. juledag :D 

Hun skrev at hun synes du skal bekjempe utryddelsen av kabaret. Og jeg er helt enig med dere begge. Kabaret er supergodt, og er for meg noe som passer fint til spesielle anledninger, selv om jeg godt kan finne på å lage det en helt vanlig dag også. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ganske masse jeg, syns rett og slett jul er superhyggelig! Jeg lager mest mat, men også litt kaker. I fjor lagde jeg colakaker, krumkaker, bordstabels og havrekjeks til ost. Pepperkaker gidder jeg ikke lage lenger nå som jr er stor. Jeg lager også hjemmelagd karamellpudding til gaveåpningen på juleaften, og baker grovt brød og hvetebrød med rosiner.  Ellers lager jeg lammerull, kryddersild og leverpostei som jeg gir bort i gaver i tillegg til å spise selv, og jeg koker både rødkål og surkål selv. Jeg steker også medisterkakene selv, jeg liker å kverne deigen litt grovere enn butikkfarsen. Jeg lager også vanligvis kirsebærlikør, men dropper dette i år - har massevis i kjelleren ennå og så godt er det ikke :P Gleder meg til å sette i gang snart nå :) 

Edit - holdt på å glemme cabaret :D 

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (3 minutter siden):

Hun skrev at hun synes du skal bekjempe utryddelsen av kabaret. Og jeg er helt enig med dere begge. Kabaret er supergodt, og er for meg noe som passer fint til spesielle anledninger, selv om jeg godt kan finne på å lage det en helt vanlig dag også. 🙂

Aha! #børhenteskjermbrillene :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (23 timer siden):

Ettersom vi nå har et lavkarbo-kosthold så blir det ikke de vanlige småkakene i år. Mannen er litt snurt for at jeg ikke gidder bake vørterbrød til jul, men jeg har virkelig ikke tenkt å gå opp i vekt igjen så det blir ikke vørterbrød, ikke vanlig vørterbrød i alle fall, kanskje jeg kan teste ut om det går an å lage en lavkarbovariant...

Skal lage noen nøttekjeks og kjøpe noe lk-marsipan og kokosmakroner er lett å lage lavkarbo, det har jeg gjort før. Og så har vi en sjokoladekakeoppskrift som er vanvittig god, den skal jeg bake!

Av andre ting skal vi forhåpentligvis lage leverpostei, jeg er ikke spesielt glad i leverpostei, men den vi lager selv er vanvittig god!!!

Hmmm.... kanskje du også skal lage kaberet? Støtte kampen mot utryddelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (17 minutter siden):

Jeg lager ganske masse jeg, syns rett og slett jul er superhyggelig! Jeg lager mest mat, men også litt kaker. I fjor lagde jeg colakaker, krumkaker, bordstabels og havrekjeks til ost. Pepperkaker gidder jeg ikke lage lenger nå som jr er stor. Jeg lager også hjemmelagd karamellpudding til gaveåpningen på juleaften, og baker grovt brød og hvetebrød med rosiner.  Ellers lager jeg lammerull, kryddersild og leverpostei som jeg gir bort i gaver i tillegg til å spise selv, og jeg koker både rødkål og surkål selv. Jeg steker også medisterkakene selv, jeg liker å kverne deigen litt grovere enn butikkfarsen. Jeg lager også vanligvis kirsebærlikør, men dropper dette i år - har massevis i kjelleren ennå og så godt er det ikke :P Gleder meg til å sette i gang snart nå :) 

Edit - holdt på å glemme cabaret :D 

 

Åh, pappa lager verdens beste karamellpudding. Etter han begynte å bruke vikingmelk ble den ennå bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (På 25.11.2021 den 10.00):

Jeg må nok kjøpe glass, men tenker å dra på en butikk som feks Rusta. Der har de sikkert noe rimelig. 

Jeg var på Europris i går, og der hadde de mange varianter av tomme glass, ferdig "pyntet" som gaveemballasje.

Jeg baker småkaker til jul, men små porsjoner - og det er ikke alle som egentlig er julekaker. Skjønner ikke vitsen med mange sorter kaker av omtrent den samme mørdeigen. 

Mannen min lager alltid noe gjærbakst som vi tiner opp til frokost i juledagene. En av disse sortene, med hollandsk Edamerost på (ja, den smaker bedre enn Tines etterlikning), er noe av det jeg forbinder mest med jul i voksen alder.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (15 minutter siden):

Hmmm.... kanskje du også skal lage kaberet? Støtte kampen mot utryddelsen?

Skjønte ikke hva dette var jeg, så måtte Google det. Her hjemme kaller vi det aspik. 😛 Som jeg personlig ikke liker, men pappa lager det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (Akkurat nå):

Jeg var på Europris i går, og der hadde de mange varianter av tomme glass, ferdig "pyntet" som gaveemballasje.

Jeg baker småkaker til jul, men små porsjoner - og det er ikke alle som egentlig er julekaker. Skjønner ikke vitsen med mange sorter kaker av omtrent den samme mørdeigen. 

Mannen min lager alltid noe gjærbakst som vi tiner opp til frokost i juledagene. En av disse sortene, med hollandsk Edamerost på (ja, den smaker bedre enn Tines etterlikning), er noe av det jeg forbinder mest med jul i voksen alder.  

 

Takk for tips! Tenkte å handle inn i morgen jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (16 minutter siden):

Hmmm.... kanskje du også skal lage kaberet? Støtte kampen mot utryddelsen?

Yuk... Nope. Kabaret finner du ikke her i huset, i alle fall ikke laget av meg, ei heller spist av meg. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (43 minutter siden):

Skjønte ikke hva dette var jeg, så måtte Google det. Her hjemme kaller vi det aspik. 😛 Som jeg personlig ikke liker, men pappa lager det. 

Enig, det er ikke godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svale skrev (19 minutter siden):

Bruker alltid bake julemenn, så blir nok å holde på tradisjonen og bake det i år også. Ellers tenkte jeg bake havrekjeks med sjokolade. 

Det er vel det samme som kakemenn? Det kaller vi det her hjemme. Hvite pepperkaker? Er jo godt det, men da liker jeg pepperkaker bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Det er vel det samme som kakemenn? Det kaller vi det her hjemme. Hvite pepperkaker? Er jo godt det, men da liker jeg pepperkaker bedre. :)

Ja, det er det 🙂 Jeg er like glad i pepperkaker, men de kjøper vi bare på butikken. Burde vel egentlig prøvd å bake det og, kanskje jeg skulle gjort det i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...