Gå til innhold

Hva lager dere til jul?


Glitter

Anbefalte innlegg

Svale skrev (4 minutter siden):

Ja, det er det 🙂 Jeg er like glad i pepperkaker, men de kjøper vi bare på butikken. Burde vel egentlig prøvd å bake det og, kanskje jeg skulle gjort det i år. 

Jeg synes egentlig de kjøpte pepperkakene er best jeg. De hjemmelagde er mer søtlig synes jeg. Eller, vet egentlig ikke helt hvordan beskrive det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg synes egentlig de kjøpte pepperkakene er best jeg. De hjemmelagde er mer søtlig synes jeg. Eller, vet egentlig ikke helt hvordan beskrive det. 

Det er så lenge siden jeg har smakt hjemmelagde at jeg ikke husker hvordan de smaker, hehe. Så kanskje på tide å lage for å teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Enig, det er ikke godt.

Jeg husker fortsatt en intens diskusjon om kabaret fra noen år tilbake. Slik jeg husker det, så var særlig du og @mariaflyflyklare representanter for avskaffelse av kabaret på koldtbord;-) Rart hva som kan sette seg fast i hukommelsen. 

For ordens skyld: Jeg har aldri laget kabaret, - og ikke smakt det de siste 20 årene. Men husker det fra enhver konfirmasjon og 1. juledag fra oppveksten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en type madeleines (kardemommesmak) og vil gjerne få til å lage en mer tradisjonell med sitronsmak også. Men hjemmelaget kransekake hører også til og jeg pleier alltid å gi bort til 3-4 personer (bare en del biter og ikke til montert kake), så den står høyt på prioriteringslisten. Det samme gjør jo også selvsagt julekaken, som noen vil ha med og noen uten sukat (og noen uten rosiner ser jeg her i tråden også). Jeg kjøpte krumkakejern til jul i fjor og har brukt det til nå i tre omganger allerede, og håper å få det til i år også. Siden jeg for nå 11 år siden fikk smake for første gang sirupsspekulasjer, har det også nå og da stått på vårt kakefat, men jeg får se hva jeg får til frem mot jul, rett og slett. Det er ikke viljen det står på, men smerter som ødelegger alle mine planer... Så jeg får fortsette med å ta en dag av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 25.11.2021 den 12.50):

En dag kommer du til å bli en av DOL-fruene du også

Hvordan definerer du en Dol-frue?😂

Jeg prøver å finne balansen mellom sykdom og juleforberedelser. Etter å ha vært innlagt flere desembere de siste årene har jeg blitt litt i overkant liberal med kakao og julekaker, så her må det bakes. Har fått moren min med på laget så vi skal bake mormorkaker (rosinkjeks), vepsebol, pepperkaker, pepperkakehus og risboller. Tenkte også å lage kransekakestenger, men kjøper deigen.

..... og så fristet det veldig med appelsinskall og sjokolade som ble nevnt her så kanskje jeg skal prøve meg på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (10 timer siden):

Hvordan definerer du en Dol-frue?😂

Jeg prøver å finne balansen mellom sykdom og juleforberedelser. Etter å ha vært innlagt flere desembere de siste årene har jeg blitt litt i overkant liberal med kakao og julekaker, så her må det bakes. Har fått moren min med på laget så vi skal bake mormorkaker (rosinkjeks), vepsebol, pepperkaker, pepperkakehus og risboller. Tenkte også å lage kransekakestenger, men kjøper deigen.

..... og så fristet det veldig med appelsinskall og sjokolade som ble nevnt her så kanskje jeg skal prøve meg på det. 

Har vel ikke vært en hel desember uten innleggelse selv på fem år, og tre av årene var det hele desember (rusbehandling ett år og akuttpsykiatrien to år), så det blir jo litt annerledes, men de to årene som har vært har det kun vært en ukes tid, og skulle det gå nedover nå snart så blir det max en uke, så har god tid til mine tradisjoner. Men jeg tror kanskje dette kan bli første året jeg er hjemme hele desember. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (På 25.11.2021 den 16.37):

I år har jeg kjøpt meg krumkakehjern. Siden vi pleier å ha multekrem til dessert både julaften og nyttårsaften , tenkte jeg at det er på tide at jeg begynner å lage mine egne krumkaker. 

Jeg skal også lage min spesialitet. Verdens beste sjokoladekake etter oppskrift fra x-svigermor. 

Etter at ungene har blitt voksne, har jeg sluttet med pepperkaker. Tenkte å finne noe annet å lage i steden. 

Men jeg skal lage fiskekabaret, tomatsalat,  rømmesild , sennepsild og rødbetesild. 

Forresten litt usikker på om jeg skal lage kabaret og sild i år. X-mannen var jo kjempeglad i alt dette. Samboeren spiser ikke noe av det. Han vil bare ha røkt laks og eggerøre.  Det er bare jeg som spiser , så jeg vet ikke. Foreløpig har jeg ikke villet gi slipp på denne tradisjonen 😀

Du MÅ lage kabaret! Det er jo bare så vanvittig godt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (På 25.11.2021 den 16.42):

Jeg synes du skal se det som din oppgave å bekjempe utryddelsen av kabaret! Det er jo nesten ingen som lager det lenger, - du husker vel den voldsomme hetsingen av retten for noen år siden? Kabaret var alltid en del av koldbordene da jeg vokste opp:-)

Nei, fy da 😮 Jeg har laget det to ganger i høst - men da var det maaaaange år siden sist. Knallgodt! Så dette blir det renessanse på 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (På 26.11.2021 den 19.35):

Pøh, cabaret er digg, og et must til julelunsjen 1. juledag :D 

 

påskelilje skrev (5 minutter siden):

Du MÅ lage kabaret! Det er jo bare så vanvittig godt!!!

 🤮

 

😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planlagt helt ennå, men jeg lager alltid kokosmakroner og risboller. Så blir det sikkert kakemenn og martinestenger også. Tror vi dropper 7 slag.

Har ikke tradisjon for å lage pålegg og sånt i jula, men gjerne til nyttår, hvis vi har koldtbord. Da stiller jeg gjerne med kabaret og/eller waldorfsalat.

Har dere hørt Tønes sin sang om Waldorfsalat? Helt legendarisk 😄 

Spleiselag/Waldorfsalat - YouTube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (Akkurat nå):

 

 🤮

 

😆

Heyheyhey - ikke mobb kabareten min 😄 Så nydelig, med fiskepudding, egg og dill ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 timer siden):

Du MÅ lage kabaret! Det er jo bare så vanvittig godt!!!

Vi kan godt spise på samme buffet, du digger jo det jeg ikke makter. Dreamteam! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Vi kan godt spise på samme buffet, du digger jo det jeg ikke makter. Dreamteam! 😂

Jepp 🙂 Herlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (5 timer siden):

Heyheyhey - ikke mobb kabareten min 😄 Så nydelig, med fiskepudding, egg og dill ❤️ 

Jeg stapper den også med reker (enten ferske eller fra reker i lake), så har jeg fiskepudding og egg sånn som du, og halvkokte grønnsaker fra grønnsakspose. Er så godt, så! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på å lage pepperkaker et år. Det endte i et drama jeg sent vil glemme.

Ellers lager jeg av og til julekort og ting av ull. Og nydelig kakao av beste sort bønner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (17 timer siden):

Jeg prøvde meg på å lage pepperkaker et år. Det endte i et drama jeg sent vil glemme.

Ellers lager jeg av og til julekort og ting av ull. Og nydelig kakao av beste sort bønner. 

 

Her var det baking med ungene i går, og det gikk veldig fint. Så er det ikke en diger deig heller. Tre fulle brett/to fulle bokser med kaker. :) Mer enn nok kaker, og ungene rekker ikke å gå lei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...