Gå til innhold

Klarer dere å ikke la dere påvirke av andres meninger?

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg faktisk lurer litt på. 

Jeg har nok litt dårlig selvtillit og har slitt med helseangst. Utover det har jeg ingen psykiske utfordringer. 
Ble mamma som 18 åring og det falt ikke i god jord hjemme for å si det sånn. 
Jeg er idag 31 år og har fått tilsammen 5 barn. 
Først tre barn og deretter to til med den nye mannen min. 
Alle barna har kontakt med sin far. 
Jeg eier hus med min mann, har utdannet meg til sykepleier og vi klarer oss veldig fint. Jeg er enig i at antallet 5 barn er høyr i dagens samfunn, men nå har vi valgt det og ville såklart aldri vært foruten. 
Jeg har blitt gravid på prevensjon nå i sommer og det har vært litt vanskelig da vi egentlig følte oss ferdig med å få barn. Vi har valgt å beholde barnet og at mannen nå steriliserer seg. 
Det har tatt uker og måneder å venne seg til situasjonen og det å forstå at vi faktisk skal ha en til. Og syns alt er ekstra vanskelig nå i Corona tiden... 
Det går bedre nå og vi begynner glede oss. Helt fra jeg ble mamma som 18 åring har ikke kontakten med mine foreldre vært så god. Hyggelig når vi ses, men ganske overfladisk. Ungene mine er ikke hos dem noe annet enn hvis de er med meg dit en tur. Prøver ha en relasjon til de sånn at barna mine vet hvem besteforeldrene er og de er alltid hyggelige mot barna når de ses altså. Nå må jeg fortelle at jeg er gravid igjen og denne gangen føles det ekstra vanskelig... nettopp fordi svangerskapet er uplanlagt og fordi jeg er jo enig selv at 6 barn ER veldig mye. De kommer sikkert til å ha noen kommentarer og meninger rundt det. Har dessverre alltid vært opptatt av hva de mener og går litt i kjelleren ved stygge kommentarer. 

Tips til hvordan jeg kan fortelle det?
Og samtidig også fortelle de at jeg trenger overhodet IKKE negative kommentarer fra de..for dette har faktisk vært vanskelig fra før. 

Er du en som lett lar deg påvirke av andres kommentarer eller klarer du å ikke bry deg?   

Anonymkode: f8814...1f6

Fortsetter under...

Hei. Gratulerer med graviditeten. 😊 

Jeg har ingen gode råd, men jeg tenker at det som kan være lurt er å ikke si noe om at det ikke var planlagt. Bare si at dere venter et barn til, og at selv om det blir hektisk, så ser dere fram til det hele. Kanskje det kan gjøre at det ikke blir like mye rom for å komme med sine meninger? Men at hvis de begynner å komme med negative tilbakemeldinger, bare si tydelig at "ja, jeg skjønner at seks barn er mye og at ikke alle ville ønsket det, men vi ser fram til å få et til medlem av familien", for deretter å vende samtalen over på et annet tema. Det blir på en måte å signalisere at noen videre diskusjon om det å få et til barn ikke er ønskelig. 

Det krever jo at en klarer å sette slike grenser da. 

Jeg kan lett ta til meg andre sine kommentarer ja. Jeg er ikke typen som bare lar det prelle av meg dessverre. Jeg kan se for meg hvordan det KAN være nyttig å håndtere en situasjon, men så blir det vanskelig likevel. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...