Gå til innhold

Værre depresjon bare pga. Alder?

Anbefalte innlegg

Liviane skrev (6 timer siden):

Siden jeg trykket "liker" på innlegget hans føler jeg for å svare, siden svaret ditt da liksom også blir et svar til meg ;)

Jeg forstod det som at det ble kommentert på depresjonsbehandling, og at han fortalte hva han ville ha gjort om det var han som var deprimert. Det støtter jeg fullt ut. 

Så er det dette med at vi alle er ulike og kan ha ulike sykdommer og ulike behov. En behandling som virker bra for ett menneske med en spesiell sykdom trenger ikke å virke i det hele tatt hos et annet, det være seg medisiner eller samtaleterapiform. Jeg synes det du forteller om ligner på støttesamtaler og oppfølging i dagliglivet. Det blir litt annet enn samtaler ment som rein terapi med en klar bestilling i et klart tidsbegrenset løp som det gjerne er hos f.eks DPS. 

Så til dette med å avslutte behandling som ikke funker. DPS mange steder er under stort press, og min forståelse er at de ikke lar pasienter gå i "all evighet" til samtaler hvis ikke det er håp om bedring/endring. Det hender titt og ofte at pasienter blir avsluttet pga det og heller i stedet blir henvist til kommunen for støttesamtaler og kanskje også for praktisk bistand, særlig om det dreier seg om et langvarig oppfølgingsbehov. Så sånn sett er prinsippet om å avslutte behandling hos en spesialist ved manglende bedring toveis, altså det kan gå begge veier. Men jeg er fullt klar over at det ved de ulike DPS også er ulik kapasitet og praksis, og jeg vet også at enkelte diagnosegrupper er best tjent med tett oppfølging fra DPS eller andre spesialister, og ikke fra kommunen, selv om det dreier seg om et langvarig eller livslangt løp. Nå vet ikke jeg om det er DPS du har gått til, men uansett er det bra at du fikk den hjelpen akkurat du og din familie trengte. :)

Det er DPS jeg går til. Behandlingen har vært en blanding av terapi og støtte samtaler, antageligvis etter hva de har ment er mest fornuftig der og da, hos psykolog. 

Jeg oppfattet innlegget til ISW litt annerledes enn du gjør, som en generell mening om behandling, men det kan hende jeg tolket det feil.  

Uansett ,så forsøkte jeg med mitt innlegg å få frem at psykiatrien jobber på flere måter, som jeg ikke ser det blir skrevet så ofte om. 

Anonymkode: 50d08...14a

Fortsetter under...

Novalie skrev (På 30.11.2021 den 21.20):

Jeg har vært deprimert så lenge jeg kan huske men har blitt mere deprimert ettersom jeg blir eldre. Er dette vanlig? Kan man bli enda mere deprimert bare pga. Alderdom?

Jeg vet bare ikke helt hvorfor jeg bare blir værre og værre av depresjonen. Jeg blir gal og jeg blir helt desperat fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre for å snu det. Eller hva jeg skal gjøre for å bremse det. Vil bare at livet skal bli levbart igjen.

Hvor gammel er du?

Enkelte livsfaser kan gi grobunn for mer nedstemthet enn andre. Av og til kan det også komme et eksistensielt element inn i det å ha langvarig psykisk lidelse. 

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er DPS jeg går til. Behandlingen har vært en blanding av terapi og støtte samtaler, antageligvis etter hva de har ment er mest fornuftig der og da, hos psykolog. 

Jeg oppfattet innlegget til ISW litt annerledes enn du gjør, som en generell mening om behandling, men det kan hende jeg tolket det feil.  

Uansett ,så forsøkte jeg med mitt innlegg å få frem at psykiatrien jobber på flere måter, som jeg ikke ser det blir skrevet så ofte om. 

Anonymkode: 50d08...14a

Jeg vet ikke om du tolket det feil, men jeg vet at jeg mange ganger tolker ting feil. Det er så ille at jeg lurer på om jeg har fått varig svekkede kognitive evner som følge av den psykiske lidelsen jeg har. Jeg treffer ikke alltid og jeg misforstår en del og svarer i hytt og vær, så burde nok avstå oftere fra å svare folk. 😕😔 Men uansett tror jeg ikke at han mente det nedsettende, hoverende eller belærende "ovenfra og ned". Jeg oppfattet det som sagt bare som et utsagn på hans personlige preferanser.

Det er i alle fall riktig at psykiatrien jobber på flere måter, og det er bra. Det er viktig at den enkelte pasient kan bli møtt på best hensiktsmessige måte. Som sagt glad for at du fikk/får riktig hjelp etter dine behov.  

frosken skrev (1 time siden):

Hvor gammel er du?

Enkelte livsfaser kan gi grobunn for mer nedstemthet enn andre. Av og til kan det også komme et eksistensielt element inn i det å ha langvarig psykisk lidelse. 

Jeg er over 40 år så begynner å bli gammel føler jeg. Jeg kommer ingen vei i livet. Alt føles så håpløst ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...