Gå til innhold

Stemmer det at pårørende kan få lese journal når man dør?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kupton skrev (1 minutt siden):

Nærmeste pårørende kan i utgangspunktet lese journal. Men du kan reservere deg mot det ved å få laget et journalnotat der din vilje står (før du dør).

Det ville vært litt rart om en fikk laget et slikt notat etter sin død. 

Anonymkode: ca7f5...95e

kupton skrev (6 minutter siden):

Nærmeste pårørende kan i utgangspunktet lese journal. Men du kan reservere deg mot det ved å få laget et journalnotat der din vilje står (før du dør).

Hvem er nærmeste pårørende da?

En gang sa jeg tydelig ifra at et spesielt familiemedlem absolutt ikke var min nærmeste pårørende (Et annet familiemedlem hadde tidligere stått som nærmeste pårørende) Allikevel ga sykehuset ut både husnøkler og opplysninger om meg til vedkommende.  Det ble veldig vanskelig for meg også i ettertid. 

kupton skrev (12 minutter siden):

Nærmeste pårørende kan i utgangspunktet lese journal.

For ett håpløst opplegg. Hjelpe meg, for noe invaderende regler.

Anonymkode: 78833...283

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For ett håpløst opplegg. Hjelpe meg, for noe invaderende regler.

Dersom du ikke ønsker at pårørende skal ha den muligheten, så kan du jo reservere deg. Jeg tenker at pårørende fortjener å få den muligheten til å forstå mer av hva som har skjedd, - så fremt det ikke finnes et klart grunnlag for å anta at pasienten ikke ville ha ønsket dette. 

frosken skrev (4 minutter siden):

Dersom du ikke ønsker at pårørende skal ha den muligheten, så kan du jo reservere deg. Jeg tenker at pårørende fortjener å få den muligheten til å forstå mer av hva som har skjedd, - så fremt det ikke finnes et klart grunnlag for å anta at pasienten ikke ville ha ønsket dette. 

I slike tilfeller, hvem regnes som pårørende da?  Kan søsken regnes som pårørende?

emilie321 skrev (26 minutter siden):

I slike tilfeller, hvem regnes som pårørende da?  Kan søsken regnes som pårørende?

Du kan selv velge hvem du oppfører som nærmeste pårørende i din journal. Kan være søsken - men kan også være en venn. 

frosken skrev (7 minutter siden):

Du kan selv velge hvem du oppfører som nærmeste pårørende i din journal. Kan være søsken - men kan også være en venn. 

Datteren min er nå oppført som nærmeste pårørende, så da er det kun hun som får opplysninger?  

Stoler ikke helt på at alle på sykehuset følger det, da jeg har opplevd at en som ikke skulle ha opplysninger, fikk det. Men det er kanskje annerledes angående det å lese en journal etter ens død.

Endret av emilie321
frosken skrev (10 timer siden):

Jeg går ikke på DPS lengre. Så det blir litt unaturlig å kontakte de å si det. Jeg tviler på at noen ville lest journalen min, men at de skal ha mulighet til det er ett overtramp synes jeg.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg går ikke på DPS lengre. Så det blir litt unaturlig å kontakte de å si det. Jeg tviler på at noen ville lest journalen min, men at de skal ha mulighet til det er ett overtramp synes jeg.

Døde har vel ikke rettigheter på lik linje med de levende?

Om noen f.eks tar livet sitt så synes jeg det er helt rett at de etterlatte kan få se journalen. De som er døde bryr seg ikke og får jo ikke vite det uansett, men for de som sitter igjen så kan det gi svar.

Anonymkode: e006c...9e8

Du bestemmer selv hvem som er nærmeste pårørende. Du må ha avtalt med vedkommende (oppgir du Kong Harald, må du ha avtalt det med han). Hvis du ikke har sagt fra hvem det er, lister loven en rekkefølge. Ektefelle/ registrert samboer > 2år står øverst på denne listen. 

Annonse

kupton skrev (11 minutter siden):

Du bestemmer selv hvem som er nærmeste pårørende. Du må ha avtalt med vedkommende (oppgir du Kong Harald, må du ha avtalt det med han). Hvis du ikke har sagt fra hvem det er, lister loven en rekkefølge. Ektefelle/ registrert samboer > 2år står øverst på denne listen. 

Så tror jeg foreldrene er nr 2 på lista. I alles Kjernejournal står foreldrene oppført, og da er det nærliggende at det tas kontakt med dem når det opplysningene er så lett tilgjengelig. 

Anonymkode: ca7f5...95e

Jeg synes også det er skikkelig ugreit at andre skal lese min journal. Selv ektefelle og særlig barn vil jeg ikke at skal ha innsyn, selvmord eller ei. Synes på mange vis det er uverdig for den døde. Ikke alt skal vises frem fra et liv, og en journal er for mange, iallfall mange av oss her inne, dypt privat, sårt og taushetsbelagt av en grunn.

Hvor kan man opplyse/endre nærmeste pårørende? Helsenorge? 

Anonymkode: 18555...d5e

kupton skrev (På 2.12.2021 den 11.32):

Hva hvis man ikke har foreldre eller ektefelle/samboer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...