Gå til innhold

Tankeskjør- forstadiet til angst?

Anbefalte innlegg

Eller er det to sider av samme sak?

Jeg sliter i perioder med ekstremt tankeskjør. Særlig om natta. Hodet mitt hviler ikke og det går i enkle tanker, setninger og flere ‘låter på hjernen i repeat, gjerne bare noen strofer, om igjen og om igjen, uten stans. Samtidig som mine egne stemmer tanker i hodet som ‘maser. Når dette pågår i timesvis uten stans får jeg sikkert  forståelig nok ikke sove. Får i det hele såkalt ‘lakenskrekk’. Nå skjønner jeg virkelig betydningen av dette utrykket. For å ligge å vri seg under dyna med dette slitsomme tankeskjøret er tortur. Da er det bedre p stå opp og vær våken lengst mulig.

Jeg har ingen psykiatriske diagnoser fra før, men slet litt meg angst for ca 6-7 år siden og gikk til psykolog og brukte medisiner et års tid. Har ikke hatt så sterk angst siden.

Mye av uroen i meg og tankeskjøret på natten jeg sliter med nå, minner derimot mye om angstfølelsen. Og lurer på om det kanskje kan være en mild utgave eller kanskje jeg holder på å utvikle angst igjen. Blir jo en ond sirkel med lite søvn og mange kaotiske tanker😞

Håper noen vet litt om dette og kan komme med gode råd eller dele erfaringer🌸

Anonymkode: 3263f...99a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464039-tankeskj%C3%B8r-forstadiet-til-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mange råd, men jeg sliter med en del tankekjør selv, og bortsett fra at jeg tar medisiner for å redusere det, så tar jeg litt kontroll over tankene ved å drømme mev bort i ett eller annet scenario inni hodet mitt. Dagdrømming på en måte. Da underholder jeg meg selv fram til jeg begynner å glemme å fortsette å tenke på det jeg tenker på. Når det begynner å skje så nærmer det seg at jeg sovner. Ikke alltid det fungerer da, men periodevis så gjør det det. 

UtakknemligDiva

Leste bare din første setning og har erfaring med det samme selv. Var slik hos meg når jeg ble deprimert igjen eller hadde alt for mye som kvernet, for lite trygghet og ikke fornøyd. 
Hva med å prøve å sortere ting i livet ditt slik at det ikke blir for mye på en gang? 
har også hatt følelsen når det ikke har vært under min kontroll at livet var som det var. Da må en bare oppsøke hjelp, en samtalepartner og så kan de hjelpe deg å sortere tanker og prioritere hva som er det viktigste. 

Glitter skrev (18 timer siden):

Har ikke så mange råd, men jeg sliter med en del tankekjør selv, og bortsett fra at jeg tar medisiner for å redusere det, så tar jeg litt kontroll over tankene ved å drømme mev bort i ett eller annet scenario inni hodet mitt. Dagdrømming på en måte. Da underholder jeg meg selv fram til jeg begynner å glemme å fortsette å tenke på det jeg tenker på. Når det begynner å skje så nærmer det seg at jeg sovner. Ikke alltid det fungerer da, men periodevis så gjør det det. 

Takk for råd. Har forsøkt å styre tankene, men med konstant musikk på hjernen blir det bare kaos🙈

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.12.2021 den 4.18):

Eller er det to sider av samme sak?

Jeg sliter i perioder med ekstremt tankeskjør. Særlig om natta. Hodet mitt hviler ikke og det går i enkle tanker, setninger og flere ‘låter på hjernen i repeat, gjerne bare noen strofer, om igjen og om igjen, uten stans. Samtidig som mine egne stemmer tanker i hodet som ‘maser. Når dette pågår i timesvis uten stans får jeg sikkert  forståelig nok ikke sove. Får i det hele såkalt ‘lakenskrekk’. Nå skjønner jeg virkelig betydningen av dette utrykket. For å ligge å vri seg under dyna med dette slitsomme tankeskjøret er tortur. Da er det bedre p stå opp og vær våken lengst mulig.

Jeg har ingen psykiatriske diagnoser fra før, men slet litt meg angst for ca 6-7 år siden og gikk til psykolog og brukte medisiner et års tid. Har ikke hatt så sterk angst siden.

Mye av uroen i meg og tankeskjøret på natten jeg sliter med nå, minner derimot mye om angstfølelsen. Og lurer på om det kanskje kan være en mild utgave eller kanskje jeg holder på å utvikle angst igjen. Blir jo en ond sirkel med lite søvn og mange kaotiske tanker😞

Håper noen vet litt om dette og kan komme med gode råd eller dele erfaringer🌸

Et slik kjør over tid kan føre til noe mer.. Eg hadde det slik i noen mnd, før kroppen sa stopp selv, i et angstanfall.. Eg vil gjerne anbefale samtaleterapi, å få sortert ut og få orden i tankene.. Det hjalp hos meg.. 

Duken skrev (2 timer siden):

Et slik kjør over tid kan føre til noe mer.. Eg hadde det slik i noen mnd, før kroppen sa stopp selv, i et angstanfall.. Eg vil gjerne anbefale samtaleterapi, å få sortert ut og få orden i tankene.. Det hjalp hos meg.. 

Takk for svar og godt råd❤️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...