Gå til innhold

Vil Lamictal kunne fjerne noe tankekjør og angst? BP2

Anbefalte innlegg

Hei.

Går på 200 mg Lamictal. Den har en helt klart antidepressiv effekt. Sliter imidlertid med litt for mye tankekjør og angst i perioder. Jeg lurer på om en doseøkning vil kunne avhjelpe dette, eller er det antipsykotika som trolig må til for å få bukt med tankekjør, indre uro og angst? Har relativt lav serumskonsentrasjon på Lamictal i dag, så kan fint øke. 

Anonymkode: 1f935...4d6

Fortsetter under...

I teorien kan en økning avhjelpe dette om tankekjøret og angsten er direkte knyttet til depresjonen. Likevel er det nok ikke veien til lykke dessverre. Personlig måtte jeg til med Seroquel/Quetiapin for å gire det ned. Ellers er psykoterapi særdeles nyttig, sammen med generelle livsstilstiltak (sunn og næringsrik mat, fysisk aktivitet, nok søvn, det å skape seg innhold i dagene selv om det er en gedigen utholdenhetsprøve). 

FjellOgDalar skrev (52 minutter siden):

I teorien kan en økning avhjelpe dette om tankekjøret og angsten er direkte knyttet til depresjonen. Likevel er det nok ikke veien til lykke dessverre. Personlig måtte jeg til med Seroquel/Quetiapin for å gire det ned. Ellers er psykoterapi særdeles nyttig, sammen med generelle livsstilstiltak (sunn og næringsrik mat, fysisk aktivitet, nok søvn, det å skape seg innhold i dagene selv om det er en gedigen utholdenhetsprøve). 

Tusen takk for svar. Har du også Lamictal i bunn og Seroquel som tillegg? Er visst ikke lov å spørre om dosering her (?) men jeg forsøker å spørre om du da har Seroquel på et nivå som er oppgitt som behandling for bipolar lidelse, og ikke disse «smådosene» som i teorien skal lunne kurere angst eller være en søvnstøtte (som jo er gull for oss som må vedlikeholde søvn for å ikke bli sjuke). Jeg har synes det har vært vanskelig å akseptere å måtte ha et AP som daglig grunnstøtte og ikke bare på 50mg og mindre for søvn. Men har vel kommet dit at jeg får akseptere at det mye mulig er smart.

Anonymkode: 1f935...4d6

Ja, jeg har Lamictal sammen med Seroquel. Jeg ligger på 35-40 i serum på Lamictal, og det er både og legestanden jeg fornøyde med. Jeg går ikke på en utpreget liten dose med Seroquel, vil si den er sånn midt på treet. Mesteparten tar jeg som depottablett, og så har jeg en dose med vanlig formulering på kvelden. Dessverre har jeg fått toleranse mot den søvnfremmende effekten etter å ha brukt det i snart 19 år. Samtidig vet jeg at depottabletten også har innvirkning på søvn. Glemmer jeg den betyr det nemlig en søvnløs natt, så jeg er på en måte blitt avhengig... Da jeg i sin tid fikk foreskrevet Seroquel, var det pga kaos i hodet (veldig vanskelig å beskrive kaoset, var forvirret) og tendens til hørselshallusinasjoner. Skulle jeg bli hypoman, funker det fjell behandle med aggressiv doseøkning. Så all in all synes jeg det har vært et bra medikament med så godt som null bivirkninger. Nå har jeg vært stabil i 2,5 år etter ECT-behandling, men jeg tør ikke kutte på medisinene Tross alt ønsker jeg  jo ikke å bli dårlig igjen. Den forhenværende psykiateren min mente at Lamictal var viktig for å opprettholde den superdupre ECT hadde på meg.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...