Gå til innhold

Unngå å havne i en ny depresjon

Anbefalte innlegg

Jeg har merket i det siste at jeg nok er på vei inn i en ny depresjon. Vil helst bare isolere meg, alt føles håpløst og meningsløst. Og alt har blitt tungt. Bare det å stå opp om morgenen, å være rundt andre og å dusje krever mye. Jeg har bedt om å øke medisinene og prøver å holde på rutinene, men merker jeg sliter mer og mer med det. 

Noen som har noen gode råd? Hva hjelper for deg for å unngå depresjon? 

Fortsetter under...

Svale skrev (4 timer siden):

Jeg har merket i det siste at jeg nok er på vei inn i en ny depresjon. Vil helst bare isolere meg, alt føles håpløst og meningsløst. Og alt har blitt tungt. Bare det å stå opp om morgenen, å være rundt andre og å dusje krever mye. Jeg har bedt om å øke medisinene og prøver å holde på rutinene, men merker jeg sliter mer og mer med det. 

For meg er medisiner og det å ha noe fast å gå til hver dag avgjørende. 

Svale skrev (5 timer siden):

Daglige rutiner, lese bøker og trene å være aktiv. Ikke like lett i denne mørke årstiden. Stå opp hver morgen, på fast klokkeslett, om en er på jobb eller har fri.. 

kupton skrev (11 minutter siden):

Etter flere depresjoner er det som hjelper aller best å fortsette med AD varig og i samme dose som en brukte i behandling. Stort sett minker det tilbakefallsrisikoen med 75% til kun 25% av det den ville være uten medisiner.

Har du link til dokumentasjon, som retningslinjer eller systematiske kunnskapsoppsummeringer som stadfester dette? Grunnen til at jeg spør, er for å ha noe å vise til når uforstandig helsepersonell foreslår at jeg slutter med AD - som psykiater har anbefalt at jeg fortsetter med pga. tilbakevendende depresjon. Og for å forsikre meg selv om at jeg gjør rett i å følge psykiaterens råd(blir usikker når det stadig stilles spørsmål ved). 

Anonymkode: 56a66...091

Annonse

Hurja skrev (9 timer siden):

For meg er medisiner og det å ha noe fast å gå til hver dag avgjørende. 

Ja, det er det. Jeg jobber to ganger i uken og merker det hjelper å ha noe å stå opp til. Burde nok prøvd å fylt opp de andre dagene i uken også. 

Duken skrev (8 timer siden):

Daglige rutiner, lese bøker og trene å være aktiv. Ikke like lett i denne mørke årstiden. Stå opp hver morgen, på fast klokkeslett, om en er på jobb eller har fri.. 

Jeg burde nok vert mer aktiv og passet på døgnrytmen. Når jeg ikke er på jobb ligger jeg for det meste på sofaen og jeg sover så mye jeg klarer for å få tiden til å gå, er så lett å bare gi etter når man er langt nede. 

kupton skrev (8 timer siden):

Etter flere depresjoner er det som hjelper aller best å fortsette med AD varig og i samme dose som en brukte i behandling. Stort sett minker det tilbakefallsrisikoen med 75% til kun 25% av det den ville være uten medisiner.

Regner med AD er forkortelse for antidepressiva? Vet du om det samme gjelder stemningsstabiliserende? Er det jeg bruker nå. Burde jeg kanskje lagt til antidepressiva?

Svale skrev (32 minutter siden):

Jeg burde nok vert mer aktiv og passet på døgnrytmen. Når jeg ikke er på jobb ligger jeg for det meste på sofaen og jeg sover så mye jeg klarer for å få tiden til å gå, er så lett å bare gi etter når man er langt nede. 

Dette ville ikke vært bra for meg mtp depresjon. Det ville vedlikeholdt en depresjon.

kupton skrev (13 timer siden):

Enn når man ikke får lov til å prøve mer antidepressiva? Må man bare leve med at depresjonene vil komme igjen og igjen?

Hurja skrev (14 timer siden):

Dette ville ikke vært bra for meg mtp depresjon. Det ville vedlikeholdt en depresjon.

Ja, jeg merker at det ikke er bra, er bare vanskelig å ta seg sammen og endre det selv om jeg vet det må til.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...