Gå til innhold

Bipolar sykdom - en døgnrytmelidelse? Søvnproblemer også i friske faser.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter med tidlige oppvåkninger både som deprimert og som hypoman/blandet. Imovane har feks ingen ting for seg, våkner etter 4 t fordi problemet ikke primært er innsovningen men søvnforlenging. AD funker. I sykdomsfrie perioder sliter jeg også periodevis med dette. Mer og mer med årene, som sikkert har noe med jobbstress, flere småbarn på rad mm å gjøre, søvnevnen fra kl 04-07 oppleves tidvis «ødelagt». Kanskje hadde jeg vært sjuk oftere (ned eller opp) om jeg ikke fokuserte på å behandle søvnproblemene. I så tilfelle har sykdommen min forverret seg med hyppigere sykdomsfrembrudd på de tjue årene jeg har hatt lidelsen. For ti år siden funket søvnen mellom sykdomsfasene bedre og jeg ble aldri sjuk mer enn maks to ganger i året, av og til et par års opphold. 

Kanskje jeg har BP2 og pådratt meg insomnia i tillegg, slik at de tidlige oppvåkningene ikke er en del av BP-lidelsen.

Kan søvnforstyrrelser også i friske faser være en del av et BP sykdomsbilde? 

Og jada, har søvnhygiene, sunn livsførsel, rutiner, frisk luft der hverdagen tillater og lekre mani-briller jeg periodevis går rundt og ser helt løk ut med fra kl 1930.

Anonymkode: daa79...8b6

Fortsetter under...

Legger gjerne til at en av mine foreldre har BP-lidelse og tilsvarende problematikk med tidlige oppvåkninger. Vedkommende hadde ikke fungert uten AP, da søvnproblemene stjeler mer kapasitet i sum enn sykdomsutbrudd (som jo absolutt begynner med søvnproblemer og er således en del av dette). Min forelder fungerer godt med AP tilgjengelig i skapet, og klarer da både å jobbe osv. Litt lei meg for se at jeg har utviklet det samme, fordi jeg i oppveksten har bevitnet hvor strevsomt dette kan være og sett for meg at det ikke var noe genetiske greier som skulle innhente meg. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje jeg har BP2 og pådratt meg insomnia i tillegg

Du beskriver bipolar, hvorfor sier du da at du kanskje har bp2 da? Har du bp1?

Anonymkode: 61297...0e5

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du beskriver bipolar, hvorfor sier du da at du kanskje har bp2 da? Har du bp1?

Anonymkode: 61297...0e5

Nei, den setningen ble uryddig. Jeg HAR diagnostisert BP2, og kanskje insomnia i tillegg. Var budskapet jeg klønete forsøkte å formidle. Og spørsmålet er vel om søvnproblematikken kan være en del av bipolar problematikk eller om det er et tilleggsproblem isolert fra BP-lidelsen.

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, den setningen ble uryddig. Jeg HAR diagnostisert BP2, og kanskje insomnia i tillegg. Var budskapet jeg klønete forsøkte å formidle. Og spørsmålet er vel om søvnproblematikken kan være en del av bipolar problematikk eller om det er et tilleggsproblem isolert fra BP-lidelsen.

Søvnproblematikk kan så absolutt være en del av bipolar problematikk, noen vil vel også si at det nesten er et "obligatorisk kriterie" for bipolar siden man ved oppstemthet sover mindre (har mindre behov for søvn enn det som er vanlig) og ved nedstemthet gjerne sover mer (har mer behov for søvn enn det som er vanlig) Bipolare er ofte veldig sensitive for endringer i døgnrytme, hverdagsliv og livssituasjon for øvrig, så en mest mulig stabil og forutsigbar livsførsel er tilrådelig. For noen er det ikke alltid så mye av ekstra belastninger som skal til for å vippes over i en eller annen episode. En natts lite/dårlig søvn kan være nok. 

Det er sikkert fullt mulig å ha selvstendige søvnforstyrrelser som et tilleggsproblem også. 

Drømmeautomat

Bipolarklinikken ved Østmarka, som såvidt jeg veit er det største spesialistmiljøet på BP i Norge, fokuserer i hvert fall på søvnproblemer og går vel så langt som å si at BP er en (søvn)rytmeforstyrrelse. Så ja, det ser ut til at søvnforstyrrelser også utafor sykdomsfaser er veldig vanlig ved BP, og det er også min egen erfaring.

Annonse

Gjest Liviane
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Så ja, det ser ut til at søvnforstyrrelser også utafor sykdomsfaser er veldig vanlig ved BP, og det er også min egen erfaring.

Det er i grunnen min erfaring også. Jeg føler at dette med søvn styrer seg helt selv, noen ganger upåvirkelig av medisin.

Endret av Liviane

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...