Leiemonster Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Jeg leier en leilighet på knappe 50kvdm, åpen kjøkken/stue løsning, soverom og bad. For litt over 3 uker siden gikk villaventen min ut med et smell. Jeg ga kjapt beskjed til huseier via tekstmelding hva som hadde skjedd og når. Dette var en fredag, og jeg fikk svar at de skulle "se" på dette over helgen. Tenkte neste da at de tok fatt i dette førstkommende mandag,men jeg hørte ingenting. Jeg valgte å sende en purre melding påfølgende fredag, og fikk svar at de hadde kontaktet Villavent, som ikke hadde mulighet til å ta service, og at huseier skulle gi beskjed når h*n viste noe mer. I en melding nr 2 så skriver jeg at det har blitt en del lukt fra matlaging, og at det blir smuss i taker og på vegger når det er null ventilasjon og all steke os går rett ut i rommet og opp i taket. Spør også om dette er en forsikring sak, og om det er innafor å be om en utvask når problemet er løst. Huseier adresserer ikke henvendelsen, men svarer at "det er en uheldig situasjon, og h*n beklager dette". En ny fredag 14 dager etter jeg meldte ifra om feil ved ventilasjon første gang, som da er kjøkkenvifte og ventilasjon i ett, velger jeg å sende purring nummer 2 via mail etter råd fra takstmann som jeg kjenner via tidligere jobber. Jeg skriver i purring at lukten i leiligheten nå er ganske stram pga jeg laget mat på komfyr minimum 3 ganger daglig pga diett, og steker mye kjøtt. Det nytter ikke å tørke klær i leiligheten, da disse stinker "gatekjøkken". Opplyser også om at jeg må lufte ut via altan og hovedinngangen flere ganger daglig, det er minusgrader ute og snø. Vi vet jo alle hvordan strømpriser er nå i desember 2021. Skriver videre at jeg synes det er innafor å be om en utvask når problemet er fikset, da det stinker i leiligheten. Huseier adresserer ikke spørsmålene mine om utvask, eller kommer med forslag for å lette på mine utgifter på ekstra strøm når jeg er nødt å lufte ut så ofte i denne kulden. Men beklager igjen for denne uheldige situasjonen, og at de ikke har hørt noe fra Villavent, men gir beskjed så raskt de hører noe. I og med at huseier ikke viser seg villig til noe som helst dealing, evnt avslag I leie eller at de vil dekke utvask, så skriver jeg by mail der jeg gir beskjed om at jeg deponere husleien for desember i påvente av en løsning. Jeg skriver også at i rådføring fra takstmann, blir jeg fortalt at om dette er forsikring sak så er det rett på utvask etter så lang tid uten ventilasjon. Svar fra huseier er at dette vet h*n ingenting om og skal sjekke opp i dette, og at dette er en reklamasjon sak, da denne villaventen ble oppført i 2019 Jeg er igrunn veldig konfliktsky når det kommer til huseier, da jeg ønske å ha et godt forhold og en grei tone. Jeg er enslig mann i slutten av 30 årene, betaler alltid, ryddig og grei, aldri fått en klage. Så jeg spør her, hva har jeg egentlig rett på i denne situasjonen? Jeg er litt paff egentlig, da huseier virker så lite interessert i en løsning som er grei for begge parter. Hva ville DU gjort? Er det for mye forlangt å be om en utvask når leiligheten lukter gatekjøkken? Jeg har jo ikke ødelagt ventilasjonen, det var slitasje/ feil på anlegget. Skal jeg måtte betale full husleie og flere hundre kr i strøm pga teknisk feil? 3 uker har gått nå, jeg hadde service mann her på tirsdag, han måtte bestille en ny del som var gåen, dette ville ta noen dager fikk jeg beskjed om. Så da er vi på 3 fredagen uten noe utbedring, og inneklima bare blir dårligere, jeg vasker klær omigjen pga stank i klesvask. Jeg lufter daglig ut 3-ganger der kjerne temperatur senest hver gang. Har ikke fått strømregningen for denne perioden enda, men kjenner jeg gruer meg. Håper noen kan skinne litt lys over denne situasjonen, jeg føler at jeg er en masekopp som forlanger og har sagt at jeg skal deponere husleien og betale for utvaks om de ikke kommer med en ordning. Krever jeg for mye? Hvor skal jeg sette grensen? Takk på forhånd, for inputs. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464149-uten-ventilasjon-i-over-3-uker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Som utleier hadde jeg blitt veldig overrasket over at leietaker hadde fortsatt å lage varm mat med mye steking 3 ganger om dagen når avtrekket ikke virker og i tillegg hadde bedt om å få dekket vask av kjøkkenet etterpå. Som leietaker tror jeg ikke det hadde falt meg inn en gang, jeg hadde nok tilpasset matvanene mine og heller spist kokt mat i denne perioden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464149-uten-ventilasjon-i-over-3-uker/#findComment-4069378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Leier selv og hadde vel aldri tenkt tanken at jeg skulle bedt om å få vasket kjøkkenet i en slik situasjon. Ting kan gå istykker og det tar ofte litt tid før ting lar seg ordne. Her synes jeg utleier har prøvd å få ting fikset raskt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464149-uten-ventilasjon-i-over-3-uker/#findComment-4069386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leiemonster Skrevet 10. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2021 Lillemus skrev (2 timer siden): Som utleier hadde jeg blitt veldig overrasket over at leietaker hadde fortsatt å lage varm mat med mye steking 3 ganger om dagen når avtrekket ikke virker og i tillegg hadde bedt om å få dekket vask av kjøkkenet etterpå. Som leietaker tror jeg ikke det hadde falt meg inn en gang, jeg hadde nok tilpasset matvanene mine og heller spist kokt mat i denne perioden. Jeg skjønner jo at det er forskjell på folk, da jeg har trålet nettet disse 3 ukene bland lignende saker. Du mener da at det er rett og kreve full betaling for en leilighet som ikke er ferdigstilt? Dette blir jo en mangel, ventilasjon er jo hjertet i en bolig. Om du koker eller steker så må en uansett lufte ut, damp lager like mye smuss om ikke mer. Jeg har en autoimmun sykdom som har styrt meg i retning carnivore dietten for å kunne overleve, skal jeg da slutte å lage mat pga 3 ukers ventetid på service? Utleier leier jo i denne perioden ut en leilighet som ikke møter krav til utleie om vi skal få etter paragrafer og lover. Så etter lovgivning har jeg krav på trekk i leien, og mtp all ekstra strøm som går på opp varming etter utlufting så fører jo dette til mye ekstra utgifter på leietaker pga en feil på leiligheten!? Kanskje ikke uten grunn at Utleierens landsforbund blir omtalt som mafia 😂 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464149-uten-ventilasjon-i-over-3-uker/#findComment-4069403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Leiemonster skrev (8 minutter siden): carnivore dietten for å kunne overleve Ikke for å avspore, men håper du har konsultert leger angående dette og at det er deres anbefaling, og ikke "folk på internett" som har gitt deg slike råd, mange kjendiser online som har fremmet den greia som "løsning" på slike problemer men anekdotisk har det gått i dass for de kjendisene, inklusive han Jordan Peterson fyren, bare noe jeg tenkte på Anonymkode: cd7c8...657 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464149-uten-ventilasjon-i-over-3-uker/#findComment-4069408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leiemonster Skrevet 10. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ikke for å avspore, men håper du har konsultert leger angående dette og at det er deres anbefaling, og ikke "folk på internett" som har gitt deg slike råd, mange kjendiser online som har fremmet den greia som "løsning" på slike problemer men anekdotisk har det gått i dass for de kjendisene, inklusive han Jordan Peterson fyren, bare noe jeg tenkte på Anonymkode: cd7c8...657 Hva legger du i ordet dass da? Er de blitt syke? Har de innrømmet at det er uheldig? Har kommet frem til det selv med å ekskludere mat til kroppen sier at den har det bra, slipper arytmi feks pga at jeg spiser feil mat. Har jo selvfølgelig lest og hentet mye info fra nettet, da leger ikke har peiling på carnivore. For mann skal vel helst høre på kroppen, når den sier ifra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464149-uten-ventilasjon-i-over-3-uker/#findComment-4069415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 Del Skrevet 10. desember 2021 Leiemonster skrev (5 minutter siden): Hva legger du i ordet dass da? Er de blitt syke? Har de innrømmet at det er uheldig? https://en.wikipedia.org/wiki/Jordan_Peterson#Health_problems Ting gikk i dass, men det betyr jo ikke at det var dietten sin skyld, kan godt hende ting ville gått i dass uten dietten, er jo det som er vanskelig med anekdoter. Leiemonster skrev (34 minutter siden): Har jo selvfølgelig lest og hentet mye info fra nettet, da leger ikke har peiling på carnivore. For mann skal vel helst høre på kroppen, når den sier ifra. Ok, ja du får gjør det du føler er best, personlig er jeg en stor tilhenger av vitenskapelige metoder men om legene ikke gidder å undersøke så reduserer jo det muligheten en har Anonymkode: cd7c8...657 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464149-uten-ventilasjon-i-over-3-uker/#findComment-4069425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leiemonster Skrevet 10. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://en.wikipedia.org/wiki/Jordan_Peterson#Health_problems Ting gikk i dass, men det betyr jo ikke at det var dietten sin skyld, kan godt hende ting ville gått i dass uten dietten, er jo det som er vanskelig med anekdoter. Ok, ja du får gjør det du føler er best, personlig er jeg en stor tilhenger av vitenskapelige metoder men om legene ikke gidder å undersøke så reduserer jo det muligheten en har Anonymkode: cd7c8...657 Har følgt Mr Peterson i flere år👌 ikke pga carnivore. At han ble clonasepam avhengig, hva har det med carnivore? 🙈 OK her her greia, du kan ikke ha lest det Wikipedia ordentlig? Ingen sammenheng på carnivore og hans medisinering. Greia: mange leger og spesialister advarer mot carnivore pga at det foreligger for lite langtids forskning, så det begrunnes ofte med at de vet for lite av utfallet ved inntak av bare kjøtt i mange år. De trekker inn livsspann på mennesker i den tiden vi bare spiste kjøtt nøtter og frø, da folk sjeldent ble mer enn 30-35år. Dette var jo en tid uten medisin og sykehus, så du var nesten garantert å daue av en simpel infeksjon. Artikkeler om carnivore som du har lest, går mot at kjendiser fronter denne ukjente dietten og ber folk pase seg, men igjen der er ingen grunnlag eller forsking i disse artiklene, bare at du må passe deg, ikke stol på kjendiser 🙈😂 Alle som går på carnivore bør ha lege med på laget, sjekke blodverdier etc, noe en bør gjøre på hvilken som helst diett der du sulter kroppen fra forskjellige næringsstoffer. Jeg lytter til kroppen mer enn forskning, føles det feil, ikke gjør det. Blir mann frisk fra alvorlig sykdom, fortsett. En gjennomsnittlig kroppsbyggere spiser jo waaay mer kjøtt enn en som er på carnivore feks 😜🙈 og somregel ikke noe mer enn ris og brokkoli på siden.. Hvor sunt er det i lengden? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/464149-uten-ventilasjon-i-over-3-uker/#findComment-4069467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.