Gå til innhold

Nærmeste pårørende. Endre i helsenorge, kan man velge en venn?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker ikke å ha ektefelle som nærmeste pårørende og vil gjerne endre dette på helsenorge. Årsak er ektefelles fordommer mot psykisk helse og behandling av denne. Ser med gru på at vedkommende skal kunne avgjøre at jeg ikke skal kunne tvangsbehandles (ektefelle er imot medikasjon med psykofarmaka, tro det eller ei) eller kunne hente ut journal etter min død, om den inntreffer først. 

Mine barn er langt under myndighetsalder og kan ikke velges, ei heller øvrig familie. Men jeg har så mange gode, nære venner. En av mine nærmeste har jeg kjent i 20 år, vedkommende er lege og vi er av helt samme oppfatning mht hva som er pasientens beste i ulike problemstillinger og med full tillit til hjelpeappratet. Kan hun stå som min nærmeste pårørende? Hvordan ordner jeg i så tilfelle dette?

Og ja, ekteskapet mitt kan vi alltids diksutere, men det er ikke i dag 😆  

Anonymkode: 2df3c...cb1

Fortsetter under...

Det er ikke så lenge siden det var en tråd om noe lignende her på forumet.

Her kommer det fram at man kan velge hvem man vil ha som nærmeste pårørende, bare at man selvfølgelig må ha samtykke fra vedkommende først. Så du kan spørre venninna di, og sier hun ja så er det nesten i boks.

Det neste du da må gjøre er å gå inn på Kjernejournal og endre (fjerne/legge til ny) under emnet som heter "Kontaktinformasjon". 

Endret av Liviane
Liviane skrev (1 time siden):

Det er ikke så lenge siden det var en tråd om noe lignende her på forumet.

Her kommer det fram at man kan velge hvem man vil ha som nærmeste pårørende, bare at man selvfølgelig må ha samtykke fra vedkommende først. Så du kan spørre venninna di, og sier hun ja så er det nesten i boks.

Det neste du da må gjøre er å gå inn på Kjernejournal og endre (fjerne/legge til ny) under emnet som heter "Kontaktinformasjon". 

Topp og takk. Min venninne vil gjerne ha «oppgaven» som nærmeste pårørende. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ønsker ikke å ha ektefelle som nærmeste pårørende og vil gjerne endre dette på helsenorge. Årsak er ektefelles fordommer mot psykisk helse og behandling av denne. Ser med gru på at vedkommende skal kunne avgjøre at jeg ikke skal kunne tvangsbehandles (ektefelle er imot medikasjon med psykofarmaka, tro det eller ei) eller kunne hente ut journal etter min død, om den inntreffer først. 

Mine barn er langt under myndighetsalder og kan ikke velges, ei heller øvrig familie. Men jeg har så mange gode, nære venner. En av mine nærmeste har jeg kjent i 20 år, vedkommende er lege og vi er av helt samme oppfatning mht hva som er pasientens beste i ulike problemstillinger og med full tillit til hjelpeappratet. Kan hun stå som min nærmeste pårørende? Hvordan ordner jeg i så tilfelle dette?

Og ja, ekteskapet mitt kan vi alltids diksutere, men det er ikke i dag 😆  

"Ser med gru på at vedkommende skal kunne avgjøre at jeg ikke skal kunne tvangsbehandles (ektefelle er imot medikasjon med psykofarmaka, tro det eller ei)" 

Så du ønsker altså å bli tvabgsbehandllet? Det var spesielt.. 

Anonymkode: 5f58b...511

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Ser med gru på at vedkommende skal kunne avgjøre at jeg ikke skal kunne tvangsbehandles (ektefelle er imot medikasjon med psykofarmaka, tro det eller ei)" 

Så du ønsker altså å bli tvabgsbehandllet? Det var spesielt.. 

Anonymkode: 5f58b...511

Synes ikke det er så spesielt jeg..  Hvis jeg blir så syk igjen at jeg vil trenge å bli tvangsbehandlet for å bli frisk igjen, så håper jeg virkelig at jeg blir det. 

emilie321 skrev (12 minutter siden):

Synes ikke det er så spesielt jeg..  Hvis jeg blir så syk igjen at jeg vil trenge å bli tvangsbehandlet for å bli frisk igjen, så håper jeg virkelig at jeg blir det. 

Har ingen ønsker om å løpe rundt i en ubehandlet psykose, nei. Synes vi er privilegerte som har et kyndig hjelpeapprat og takker stort for psykofarmakaens tilblivelse. 

Annonse

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har ingen ønsker om å løpe rundt i en ubehandlet psykose, nei. Synes vi er privilegerte som har et kyndig hjelpeapprat og takker stort for psykofarmakaens tilblivelse. 

Jeg har heller ikke lyst til å løpe rundt i en ubehandlet psykose. Det er langt verre enn å bli tvangsbehandlet med atypisk AP.

worrisome_plenty .2 skrev (24 minutter siden):

Jeg har heller ikke lyst til å løpe rundt i en ubehandlet psykose. Det er langt verre enn å bli tvangsbehandlet med atypisk AP.

Helt enig:-)

Ts

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...