Gå til innhold

Suicidalitet hos eldre

Anbefalte innlegg

Hei,

Ble litt bekymret i kveld. Besøkte min demente far og fant et avskjedsbrev og at han til tider hadde det så vanskelig at han ikke ville leve. Han sa at han for ikke så lenge siden hadde tatt en overdose (dette stemmer ikke), men var glad i meg og angret på at han hadde tenkt sånn. 

Hvordan er reell suicidalitetsrisiko hos demente? Er dette som regel bare fortvilte tanker eller har de iblant kompetanse til å ta livet sitt?

Takk for evt svar 😊

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464239-suicidalitet-hos-eldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (38 minutter siden):

Hei,

Ble litt bekymret i kveld. Besøkte min demente far og fant et avskjedsbrev og at han til tider hadde det så vanskelig at han ikke ville leve. Han sa at han for ikke så lenge siden hadde tatt en overdose (dette stemmer ikke), men var glad i meg og angret på at han hadde tenkt sånn. 

Hvordan er reell suicidalitetsrisiko hos demente? Er dette som regel bare fortvilte tanker eller har de iblant kompetanse til å ta livet sitt?

Takk for evt svar 😊

Håper du får svar på dette, også for min egen del (har en dement i familien)

Endret av emilie321
emilie321 skrev (4 minutter siden):

Håper du får svar på dette, også for min egen del (har en dement i familien)

Ja, hadde vært fint om noen visste noe om dette. Man blir jo litt bekymret selv om jeg vel sannsynligvis tror at dette bare er et utslag av fortvilelse. 

ISW skrev (Akkurat nå):

Ja, hadde vært fint om noen visste noe om dette. Man blir jo litt bekymret selv om jeg vel sannsynligvis tror at dette bare er et utslag av fortvilelse. 

Har gått på demenskurs og lærte at depresjon er veldig vanlig hos demente, men ingenting om suicidalitetsrisiko hos de.

cathlin skrev (3 minutter siden):

Hvor lenge siden er det han ble dement? Bor han i en omsorgsbolig eller tilsvarende/ er han i såkalt trygge omgivelser? 

Hei,

Begynte for 10 år siden.

Bor hjemme med min mor. 

Moderat demens nå, men mye hallusinasjoner og vrangforestillinger. 

Annonse

Jeg tror det kommer an på hvordan de har det.  Mora mi var dement i 25 år og 22 av dem bodde hun sammen med faren min og de dro på ferie til Spania om vinteren og på hytta om sommeren og hun koste seg.   Men så orket ikke faren min mer og hun havnet på gamlehjem og da gikk det bare nedover.  Faren min døde og da forsvant alt av tanker og glede.

Dorthe skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det kommer an på hvordan de har det.  Mora mi var dement i 25 år og 22 av dem bodde hun sammen med faren min og de dro på ferie til Spania om vinteren og på hytta om sommeren og hun koste seg.   Men så orket ikke faren min mer og hun havnet på gamlehjem og da gikk det bare nedover.  Faren min døde og da forsvant alt av tanker og glede.

Han har det objektivt sett bra. Har alt han trenger, moren min behandler han bra, jeg besøker han mye, og vi har det fint sammen. Men han har paranoide vrangforestillinger og hallusinasjoner og mener seg forfulgt og trakassert av «dem». 

ISW skrev (1 minutt siden):

Han har det objektivt sett bra. Har alt han trenger, moren min behandler han bra, jeg besøker han mye, og vi har det fint sammen. Men han har paranoide vrangforestillinger og hallusinasjoner og mener seg forfulgt og trakassert av «dem». 

Mora mi hadde også vrangforestillinger og ble veldig vanskelig etterhvert.  Jeg beundrer faren min som orket å ha henne hjemme uten noen hjelp.  Det er forferdelig når noen av de nærmeste blir demente og særlig hvis det går over mange år.Noen ganger tenker jeg at dersom man blir dement så bør det gå mye fortere.  Hele familien blir jo skadelidende.

Dorthe skrev (2 minutter siden):

Mora mi hadde også vrangforestillinger og ble veldig vanskelig etterhvert.  Jeg beundrer faren min som orket å ha henne hjemme uten noen hjelp.  Det er forferdelig når noen av de nærmeste blir demente og særlig hvis det går over mange år.Noen ganger tenker jeg at dersom man blir dement så bør det gå mye fortere.  Hele familien blir jo skadelidende.

Du kan si det. Jeg er glad i faren min selv om han til tider er håpløs. Kan synge sanger sammen med han og da ler han og har det bra. 

Problemet er psykosesymptomene og den konstante opplevelsen hans av at noen er ute etter han. 

ISW skrev (18 minutter siden):

Hei,

Begynte for 10 år siden.

Bor hjemme med min mor. 

Moderat demens nå, men mye hallusinasjoner og vrangforestillinger. 

Statistisk sett er det størst fare for selvmord nært etter at diagnosen er stilt. 

Han skal ikke ha antipsykotisk medisinering, men det fins jo noen slags mestringstilnærminger i forhold til hallusinasjoner og sånt. Aner ikke hvilke tilbud som finnes nær dere og kost/nytte. 

ISW skrev (På 12/14/2021 den 20.51):

Hei,

Takk for evt svar 😊

Det kan vel være like reelt som hos andre, såfremt han kognitivt er i stand. Det kan jo kreves noe planlegging, og evne til å gjennomføre. Noen vil nok ikke koble sammen. Om de har mye handlingssvikt ellers. F.w type greiw håret med tannbørste. 

Anonymkode: 6aeac...a30

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan vel være like reelt som hos andre, såfremt han kognitivt er i stand. Det kan jo kreves noe planlegging, og evne til å gjennomføre. Noen vil nok ikke koble sammen. Om de har mye handlingssvikt ellers. F.w type greiw håret med tannbørste. 

Anonymkode: 6aeac...a30

Hei,

Jeg er ikke så bekymret for voldelige metoder, det tror jeg ikke han er i stand til. Men etter råd fra fastlege har vi gjemt medisiner, vaskemidler, etc. fra han nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...