Gå til innhold

Klarer ikke mer- søvnproblemer tar knekken på meg

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det føles ut som dette er enden på livet. Jeg er bare 20 år. Jeg har nå hatt søvnproblemer i 6 måneder, det blir verre og verre for hver dag. Det har gått utover at jeg ikke klarer å ta vare på meg selv og klarer ikke å gjøre ting i hjemmet. Jeg går flere dager uten å sove, og når jeg først sover så sover jeg bare 2 timer ca. Jeg gråter hver dag pga dette, og har konstant vondt i øynene, hode og kropp. Ingen medisiner funker, har prøvd nesten alt av medisiner nå. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 19d74...d71

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det føles ut som dette er enden på livet. Jeg er bare 20 år. Jeg har nå hatt søvnproblemer i 6 måneder, det blir verre og verre for hver dag. Det har gått utover at jeg ikke klarer å ta vare på meg selv og klarer ikke å gjøre ting i hjemmet. Jeg går flere dager uten å sove, og når jeg først sover så sover jeg bare 2 timer ca. Jeg gråter hver dag pga dette, og har konstant vondt i øynene, hode og kropp. Ingen medisiner funker, har prøvd nesten alt av medisiner nå. Hva skal jeg gjøre?

Jeg vet alt om hvor fortærende søvnproblemer er. Samtidig blir de gjerne verre av å stresse. Jeg regner med at du er i dialog med lege om dette? Går du på skole eller jobber? 

UtakknemligDiva

Er du deprimert? Det ødelegger søvn isåfall. Du skriver litt lite om livet ellers, men jeg vet hvordan det er å ha søvnproblemer. Det som har funket for meg er å legge meg til noenlunde samme tid hver kveld, og stå opp når senest 9. Da jeg var deprimert satt jeg oppe til langt på natt og sov til langt på dag. Jeg startet på medisin så jeg ble mindre stresset i hverdagen og da fikk jeg bedre søvn og. 
Melatonin anbefaler jeg før legemedisin da sistnevnte kan være veldig avhengighetsskapende. 
Er drit irriterende å ikke få sove når man faktisk skal. Har dessverre ingen fasitsvar. Og kjøp øyedråper hvis du er tørr i øynene. Bruker du linser? Disse kan forsterke tørre øyne og gi følelse av tretthet. Hvis du bruker, så anbefaler jeg at du prøver briller.

cilie skrev (3 minutter siden):

Jeg vet alt om hvor fortærende søvnproblemer er. Samtidig blir de gjerne verre av å stresse. Jeg regner med at du er i dialog med lege om dette? Går du på skole eller jobber? 

Jeg snakker med en psykiater en gang i måneden. Har fått masse medisiner men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når ingenting funker :( det går utover hverdagslivet. Jeg skal starte i jobb i januar en gang. TS

90tallsbarn skrev (1 minutt siden):

Er du deprimert? Det ødelegger søvn isåfall. Du skriver litt lite om livet ellers, men jeg vet hvordan det er å ha søvnproblemer. Det som har funket for meg er å legge meg til noenlunde samme tid hver kveld, og stå opp når senest 9. Da jeg var deprimert satt jeg oppe til langt på natt og sov til langt på dag. Jeg startet på medisin så jeg ble mindre stresset i hverdagen og da fikk jeg bedre søvn og. 
Melatonin anbefaler jeg før legemedisin da sistnevnte kan være veldig avhengighetsskapende. 
Er drit irriterende å ikke få sove når man faktisk skal. Har dessverre ingen fasitsvar. Og kjøp øyedråper hvis du er tørr i øynene. Bruker du linser? Disse kan forsterke tørre øyne og gi følelse av tretthet. Hvis du bruker, så anbefaler jeg at du prøver briller.

Takk for svar. Jeg er ikke deprimert eller har angst, men jeg blir deprimert når jeg ikke sover. Da får jeg masse dårlige tanker :( prøver å trene, men det har gått så langt at jeg ikke klarer det engang, klarer ikke å rydde eller noe fordi jeg er så sliten når jeg ikke sover. Jeg sover bare ikke når jeg legger meg , samme hvilken tid jeg står opp. TS

Sommerblomsten9
cilie skrev (6 minutter siden):

Jeg vet bare ikke hvor lenge dette går :( 

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg snakker med en psykiater en gang i måneden. Har fått masse medisiner men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når ingenting funker :( det går utover hverdagslivet. Jeg skal starte i jobb i januar en gang. TS

Så da har du ikke noe du må på i disse dager. Jeg synes du bør prøve å sysselsette deg i størst mulig grad. Ha noe på timeplanen hver dag, og det er obligatorisk med dagslys. Tenk at det ikke gjør noe om du ikke sovner, men prøv til normal tid og stå heller opp hvis du ikke sovner innen rimelig tid. Les eller gjør noe som ikke «drar deg opp» da. Så prøver du igjen. Ikke bli gående rundt i en døs dag ut og dag inn i hvert fall. Så må du ev kontakte lege om du føler deg veldig dårlig. 

Endret av cilie
Sommerblomsten9
cilie skrev (12 minutter siden):

Så da har du ikke noe du må på i disse dager. Jeg synes du bør prøve å sysselsette deg i størst mulig grad. Ha noe på timeplanen hver dag, og det er obligatorisk med dagslys. Tenk at det ikke gjør noe om du ikke sovner, men prøv til normal tid og stå heller opp hvis du ikke sovner innen rimelig tid. Les eller gjør noe som «drar deg opp» da. Så prøver du igjen. Ikke bli gående rundt i en døs dag ut og dag inn i hvert fall. Så må du ev kontakte lege om du føler deg veldig dårlig. 

Tusen takk , er bare så frustrerende og vet ikke hva jeg skal gjøre når jeg nesten svimer av pga søvnmangel :( 

Sommerblomsten9 skrev (1 minutt siden):

Tusen takk , er bare så frustrerende og vet ikke hva jeg skal gjøre når jeg nesten svimer av pga søvnmangel :( 

Jeg synes du skal snakke med legen din om et antipsykotikum som gir mindre vektøkning enn Zyprexa for søvn. Det finnes mange - og du trenger åpenbart mer enn antihistamineffekten (som du får av Tolvon) for at du skal få sove.

Ellers anbefaler jeg deg å lese rådene fra @cilie grundig, for de er gode.

Sommerblomsten9
ISW skrev (18 minutter siden):

Jeg synes du skal snakke med legen din om et antipsykotikum som gir mindre vektøkning enn Zyprexa for søvn. Det finnes mange - og du trenger åpenbart mer enn antihistamineffekten (som du får av Tolvon) for at du skal få sove.

Ellers anbefaler jeg deg å lese rådene fra @cilie grundig, for de er gode.

Takk for svar, men legen min nekter å skrive ut flere medisiner og har ikke samtale med psykiater før om 1 måned :( . Doxepin , er det for søvn ? 

Sommerblomsten9 skrev (6 minutter siden):

Takk for svar, men legen min nekter å skrive ut flere medisiner og har ikke samtale med psykiater før om 1 måned :( . Doxepin , er det for søvn ? 

Doxepin vil fungere som Tolvon. Det er et antidepressiv med søvnfremmende effekt, men har ikke den beroligende effekten som antipsykotika har.

Hvis du ikke får andre medisiner av legen din og ikke kan be om en ny time, tenker jeg at du har to valg. Du kan prøve med råd om søvnhygiene som Cilie skriver, eller du kan bruke Zyprexa som du allerede har fått skrevet ut og spise sunt. Det er mat man legger på seg av, ikke av medisinen i seg selv.

Sommerblomsten9
Fru2020 skrev (7 minutter siden):

Jeg må ha en kombinasjon av medisiner for å få sove. Klarer det ikke med en. Jeg bruker alimemazin og truxal.

Takk for svar. Alimemazin har jeg ikke prøvd ut. Prøvde nylig ut phenergan. 

Annonse

Sommerblomsten9
ISW skrev (2 minutter siden):

Doxepin vil fungere som Tolvon. Det er et antidepressiv med søvnfremmende effekt, men har ikke den beroligende effekten som antipsykotika har.

Hvis du ikke får andre medisiner av legen din og ikke kan be om en ny time, tenker jeg at du har to valg. Du kan prøve med råd om søvnhygiene som Cilie skriver, eller du kan bruke Zyprexa som du allerede har fått skrevet ut og spise sunt. Det er mat man legger på seg av, ikke av medisinen i seg selv.

Takk for svar. Ser dessverre ikke på det som ett alternativ med zyprexa fordi har spist sunt, men magen blir så oppblåst og til og med familien har kommentert at jeg har gått opp i vekt etter jeg startet på den. Men kan vel ikke gå uten søvn heller, så blir ett dilemma . 

Sommerblomsten9
Sommerblomsten9 skrev (Akkurat nå):

Jeg har også startet å se svarte skygger i hjørnene, og det kjennes ut som jeg skal besvime hele tiden. Har ikke sovet på 7 dager nå.

6 dager mener jeg, 3 av de dagene har jeg hatt 2 timers søvn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...