Gå til innhold

Hvordan løse dette

Anbefalte innlegg

Har ingen selvtillit og veldig dårlig selvbilde. Prøver å behandle andre bra, men problemet er at jeg er redd andre. Redd de skal fordømme, kritisere og avvise meg. Så jeg innser at jeg opptrer veldig forsiktig og er ettergivende. Dette er jeg nok fordi tidligere erfaring har vist meg at jeg lett kan misforstå andre og tolke noe som kritikk, fordømmelse eller avvisning. Så eneste farbare vei har blitt å underkaste meg for å ikke støte og fornærme andre. Hvordan løser man opp i en slik floke? Problemet er jo at jeg føler jeg ikke har vurderingsevne over hva det er grunn til å reagere på å hva er ikke grunn til å reagere på. Så i praksis kan jeg ikke være selvhendende, for da ender jeg ofte med å være urimelig og å støte andre. Og da blir jeg avvist, noe jeg frykter veldig. Hva kan jeg gjøre for å klare å ha en sunn selvhevdelse, slik at andre får respekt for meg og jeg ikke støter andre? Føler jeg ikke kan være den jeg er. Jeg er ikke bra nok, og at jeg ikke har rett på å få respekt fra andre. Vet ikke hvordan løse dette.

Anonymkode: 60aa8...261

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464277-hvordan-l%C3%B8se-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har ingen selvtillit og veldig dårlig selvbilde. Prøver å behandle andre bra, men problemet er at jeg er redd andre. Redd de skal fordømme, kritisere og avvise meg. Så jeg innser at jeg opptrer veldig forsiktig og er ettergivende. Dette er jeg nok fordi tidligere erfaring har vist meg at jeg lett kan misforstå andre og tolke noe som kritikk, fordømmelse eller avvisning. Så eneste farbare vei har blitt å underkaste meg for å ikke støte og fornærme andre. Hvordan løser man opp i en slik floke? Problemet er jo at jeg føler jeg ikke har vurderingsevne over hva det er grunn til å reagere på å hva er ikke grunn til å reagere på. Så i praksis kan jeg ikke være selvhendende, for da ender jeg ofte med å være urimelig og å støte andre. Og da blir jeg avvist, noe jeg frykter veldig. Hva kan jeg gjøre for å klare å ha en sunn selvhevdelse, slik at andre får respekt for meg og jeg ikke støter andre? Føler jeg ikke kan være den jeg er. Jeg er ikke bra nok, og at jeg ikke har rett på å få respekt fra andre. Vet ikke hvordan løse dette.

Nå er ikke alle mennesker fordømmende. kritiserende og avvisende da. En god del mennesker er varme og imøtekommende og ønsker å bli kjent med deg og vil deg vel. Prøv å finne ut hvem disse menneskene er.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når det er så kronisk og fastlåst hos deg tror jeg terapi kan være en god løsning. Det er nok også viktig å gjøre øvelser i rl etter oppgaver fra terapeuten. 

Endret av Liviane

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...