Gå til innhold

Kunne du ha tenkt deg å invitere en fattig enslig, par eller hel familie til jul?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

slabbedask skrev (Akkurat nå):

Jobber man som frivillig får man ikke betalt, vel.

Det kan du si. Men man sparer ihvertfall cash på å jobbe som frivillig et sted kontra å betale for julekosen for noen hjemme i egen stue. Så på den måten får man betalt vel. 

Anonymkode: 43f24...308

UtakknemligDiva

Jeg er for redd fremmede folk til slik. Særlig fattige og ensomme. Er redd de kan bli for needy, pågående og jeg tenker at det kan være mange grunner til at de har havnet i situasjonen. Bare å selge ting på Finn er litt skummelt noen ganger fordi noen av de jeg møter og skal levere ting til begynner å sende meg meldinger og spør om jeg vil møtes igjen (damer også), spør om jeg vil være med på biltur (damer) og fortsetter med meldinger om at jeg var fin og at de gjerne blir bedre kjent. Så nei.. jeg er redd fremmede slik sett, særlig når man møter dem alene.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kan du si. Men man sparer ihvertfall cash på å jobbe som frivillig et sted kontra å betale for julekosen for noen hjemme i egen stue. Så på den måten får man betalt vel. 

Det var også en tolkning. Nei, det var ikke ment i henseende å spare penger, men noe jeg ville gjort før jeg inviterte noen hjem. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt ærlig?

Jeg kunne fint klart en enslig eller et par. En familie med barn hadde nok vært litt mer utfordrende. 

Nei, ikke helt fremmede nei. Jeg har invitert en kompis av eksen i år, men han kommer seg visst hjem til det landet han kommer fra så han får treffe familien denne julen. I fjor var han med oss hos eksen, kjempetrivelig type, har møtt ham mange ganger på 17. mai og i andre selskapeligheter hos eksen. :) Ja, vi feirer jul og 17. mai samme og av og til andre dager også.

Men helt fremmede hadde jeg hatt problemer med på julaften, sånn er det bare.

Lillemus skrev (26 minutter siden):

Nei, ikke helt fremmede nei. Jeg har invitert en kompis av eksen i år, men han kommer seg visst hjem til det landet han kommer fra så han får treffe familien denne julen. I fjor var han med oss hos eksen, kjempetrivelig type, har møtt ham mange ganger på 17. mai og i andre selskapeligheter hos eksen. :) Ja, vi feirer jul og 17. mai samme og av og til andre dager også.

Men helt fremmede hadde jeg hatt problemer med på julaften, sånn er det bare.

For mange år siden, da jeg var gift, skulle vi ha gjester julaften.  På kvelden den 23 så ringte en av gjestene å spurte om en venn av han kunne få komme. Pga uforutsette ting så ble vedkommende sittende helt alene.   Jeg hadde aldri møtt vedkommende, men sa selvfølgelig ja. Det ble en veldig hyggelig kveld. 

Annonse

emilie321 skrev (18 minutter siden):

For mange år siden, da jeg var gift, skulle vi ha gjester julaften.  På kvelden den 23 så ringte en av gjestene å spurte om en venn av han kunne få komme. Pga uforutsette ting så ble vedkommende sittende helt alene.   Jeg hadde aldri møtt vedkommende, men sa selvfølgelig ja. Det ble en veldig hyggelig kveld. 

Ja, men da blir det noe annet enn om det er en helt fremmed som ikke kjenner noen i selskapet ellers. I slike tilfeller som du beskriver er det en selvfølge å si ja, synes jeg. :) Fint gjort av deg. :) 

Lillemus skrev (22 minutter siden):

Ja, men da blir det noe annet enn om det er en helt fremmed som ikke kjenner noen i selskapet ellers. I slike tilfeller som du beskriver er det en selvfølge å si ja, synes jeg. :) Fint gjort av deg. :) 

Enig i det.  Det ville nok ikke skjedd hvis det var en totalt fremmed.  Ville nok heller ha vært frivillig et sted.

Lillemus skrev (7 timer siden):

Jeg må innrømme jeg ville vært skeptisk til å invitere noen som var helt fremmed for alle andre. Ser enkelte legger ut annonser på Finn der de inviterer folk hjem til seg. Raust! Men jeg ville vært redd for at det ble katastrofe. 

Men vi har hatt en ung og for meg ukjent kvinne med på julefeiring et år. Det var bonusdatteren min som spurte om vi hadde plass til en hun kjente som ikke hadde noen å feire med. Det var hyggelig. 

morsan skrev (1 time siden):

Jeg må innrømme jeg ville vært skeptisk til å invitere noen som var helt fremmed for alle andre. Ser enkelte legger ut annonser på Finn der de inviterer folk hjem til seg. Raust! Men jeg ville vært redd for at det ble katastrofe. 

Men vi har hatt en ung og for meg ukjent kvinne med på julefeiring et år. Det var bonusdatteren min som spurte om vi hadde plass til en hun kjente som ikke hadde noen å feire med. Det var hyggelig. 

Vi har også hatt en venninne av en av søstrene mine og hennes lille datter på julaften, men da kjente jo noen hverandre. Helt fremmed for alle hadde jeg ikke klart, verken som gjest eller vertskap. 

Jeg er enig med mange av de andre her: En som minst én i selskapet kjenner (litt) fra før tar jeg gjerne imot. Men ikke en helt tilfeldig fremmed. 

Det gjelder for så vidt ikke bare i jula.

(Var det ikke i "Side om side" at de fjaset litt med dette - inviterte en som var sistemann på kjøpesenteret da det stengte julaften og ikke hadde noen å dra til, og som viste seg å ha null sosiale evner?)

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man må vel være usedvanlig gjerrig for å vurdere frivillig jobbing julaften på den måten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...